Wednesday, February 2, 2011

Kuih Minggu Ini

Minggu cuti Tahun Baru Cina ni..kami tak ke mana2.. kakakku, kak leha buat  walimatulurus....anak saudara  melangsungkan perkahwinan....

Kak Ngah yg tinggal di kampung menyinggah  kat rumah..
 ambik kesempatan ajak Kak Ngah buat ... 
entah kenapa teruja sangat nak buat kuih
klu buat dgn kakak tak rasa penat ..
Kemudian sempat snap untuk koleksi..
dan simpan buat kenangan.yelaahh bukan selalu rajin2 bgini...sesekali je ..
pas tu   hantar  kuih2 ni kat  umah kak leha..... 
simple jee........

krepek ubi ni tak buat, beli daripada kawan ..

rupanya kata kakak
berdekatan dengan kampung saya ada kilang membuat ni..
boleh dpt harga yang lebih murah berbanding beli di tempat lain.... 

bagi penggemar2 kerepek 
ianya  sangat rangup..


karipap   
 try bentuk lain  sikit....bentukkan  segi tiga..

kek ini anak saya (hani) yg buat ..
dia suka buat kek coklat.. 
bahan: 1 cwn koko,2 cwn tpg naik sendiri,1 cwn gula,
1 cwn susu pekat,2 biji telur,1 cwn minyk, 1cwn air suam

kek pandan 
kak ngah ketua kek yg sediakan ,
 individu yg lain menolong jee, termasuk kita, huhu.
bahan: 5 biji telur, 3 cwn tpg naik sendiri, 
1 cwn majerin,perasa daun pandan, 2 cwn gula

kek gula hangus 
bahan: 5biji telur,gula hangus 1 cwn,
 majerin 1 cwn, 3 cwn tepung naik sendri,1 cwn gula

pandangan dari atas kek batik  sarawak yg kak ngah buat..

 kek yang telah dipotong akan jadi begini...
Bahan: 1cwn milo, 1 tin susu pekat, 1 cwn air panas, 250 g majerin, 
1kg biskut marie, 

16 comments:

ckLah@xiiinam said...

Kalau kenduri kendara atau raya...kerepek ubi tu juga yang laku ya kak...

sal said...

Assalamualaikum CIKLAH..
Meemang betul, kerepek2 ubi camni cepat je habis pas tu boleh buat berkat

sz | m.s.s said...

wahhh macam2 mAkanannnn....sukaaaa!

sal said...

Assalamualaikum SZ

Meriah konon2....

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Meriah sambutan Tahun baru cina Sal. Banyak kuih dan kek. Rajin ye anak sal buat kek.Tengok kek batik cam dah lama je tak buat. Selamat bercuti Sal.

suri solehah said...

salam,
awal tengok gambar kerepek..mak banyaknya buat..pastu baru baca tulisan bawah tu hehe..
rajinnya anak dara buat kek..

Norhafiza said...

kakSaaaaaal....waaaaah..No dh meleleh dah ni..anto la Labuan sket hehe..

anie,Nagoya said...

sekom.

hayaaaaa.....kita dah beli bhn nk wat kek batik.tapi tak buat lagi.

hubby blek mesia nnt nak suruh beli kepek le.sedap pulak tgk gmba ni.

kak Erna said...

as salam sal..sama la kita..minggu ni ada kenduri..dari semalam..ada aje yang dibuat..

ainnoraini said...

sedap kek batik tu...
anak2 saye suke kek tu...

mula2 buat tak jadi lembik jer...buat lagi sekali baru jadi...pandai jugakkk maknye ni buat kek tu...

sal said...

CIK INA..Selamat bercuti, moga percutian menggembirakan..ameen

sal said...

Assalamualaikum SURI..
Kerajinan sempena cuti CNY...tupun kerana kakak buat kenduri..kerajinan krn ada pembantu dan ketua darjah masak yg boleh diharapkn....huhu..alhamdulillah menjadi juga

sal said...

Assalamualaikum NORHAFIZA..
Jet kita majuk, tak dpt fly..so tak dpt hantar sampai labuan....huhu

sal said...

Assalamualaikum ANIE...
kAMU Jauh bebeno..klu dekat bole send krepek..
Kak Sal pernah antr kerepek kat neg arab, hantar untuk nephew..dahlah belanja posnya tersgt mahal,tak kisahlah tu..waktu penghantarannya sgtlama...yg paling kelakar, sampai kt sana, kerepek tu dah jadi tepung powder..huhu..sabo jeeelah..

sal said...

Assalamualaikum KAK ERNA..
Samalah kita kak Erna...Selamat berkenduri..harap2 semuanya ok saja..

sal said...

Assalamualaikum AINNORAINI..
kek batik tu memang sedap dimakan.anak2 kak sal pun sukakannya...buatnya tak lama....tapi masak kena bersama2 pembantu baru mood memasak tu meningkat...

Post a Comment