Tuesday, February 12, 2013

Cara-cara Membuat Aiskrim

Assalamualaikum..
Cuti CNY..anak-anak mencadangkan untuk membuat aiskrim....
Adik Hani pun cari resepi kat internet..
bahan2 yg digunakan 
- 1 tin susu cair
- 1/2 tin susu pekat ( ikut anda...boleh kurangkan jika terasa manis sgt )
- Satu biji telur
- Satu sudu kecil esen vanila..
- Satu sudu besar ovalett (cari halal)
Cara membuatnya
Campurkan semua bahan2 tersebut ke dalam mangkuk
pukul dengan mesin pemutar sehingga kembang ..
bayangkan macam buat kek..
kalau ada yg tak suka letak esen vanila, tak pe..suka hatilah..
 putar antara 15 hingga 20 minit..
putar sehingga tekstur tersebut menjadi  kembang, pekat, likat..
spt cream berlemak yg disukai ramai, ye puan-puan....
lepas tu...
asingkan mengikut perisa yg digemari....
Oleh kerana kami hendak membuat 3 perisa..
maka, kami pun asingkan kepada 3 mangkuk..
mangkuk pertama: campur dengan milo , putar semula...
ini dia mangkuk pertama yg  dicampur  milo, tekstur berwarna coklat
mangkuk kedua campurkan  perisa durian dan putar. Tekstur jadi kuning
mangkuk ketiga campurkan jem blueberry dan putar. Tekstur sedikit ungu
Berikut  aiskrim yg telah siap...
berperisa milo, durian dan blueberry..
sebenarnya terpulang kepada kita nak letak perisa apa..
Seterusnya ..masukkannya  ke dalam peti sejuk untuk proses pembekuan..
 esoknya  dah beku..
..rasa aiskrimnya  macam beli kat kedai juga....

alhamdulillah..
next time..bolehlah mencuba lagi..
buat penambahbaikan...insya-Allah..

37 comments:

Kakzakie said...

Jimat, sedap dan yakin halalan toyyiban.

Ibuhani said...

Nak cuba gaklah.......nmpk sodap!

Acik Erna said...

assalam sal..teringin pulak nak mencuba..terpikat tengok aiskrim buatan sendiri ari sal ni

sal said...

Betul..jimat dn sedap

sal said...

Erna..senang je membuatnya.silalah..mcm buat kek

sal said...

Hani..silalah..mudah je nk buat..

Eena Arrina said...

wah.tq. :)

whitecappuccino said...

wah!! boleh try ni..

Nur-nba said...

Sedapnya.... Nanti nak cubalah.

percetakan jakarta said...

keren

human resources said...

bagus

Industrial Maintenance said...

mantap

armstrong indonesia said...

salam kenal

motivator indonesia said...

semoga bermanfaat

plaque therapy said...

tips yang bagus

belajar forex said...

bahannya apa aja pak?

saraf kejepit said...

mantaf gan

Jasa SEO said...

terima kasih atas infonya pak

Anonymous said...

x laku lagi la ais krim kat kedai nampaknye.... he he he

Anonymous said...

mesti sedap

Haiza` said...

I like ur page...very delicious. thanks.

Anonymous said...

ammmm,nampak cam sedap je nak cuba la.Harap2 jadi.

Anonymous said...

so, telur tu tak masak lah?

Anonymous said...

klu gune koko gantikan milo boleh x?

Anonymous said...

Entah la....

Anonymous said...

X hanyir ke rasenye..mst gune telur yeh

princess said...

saya buat tak jadi pun..

qaleesya suhaila said...

nk tnye ni...tlur 2 nk kne msuk kn ptih ke kuning.....

qaleesya suhaila said...

nk tnye ni...tlur 2 nk kne msuk kn ptih ke kuning.....

FazlynnIena Boutique n Accessories said...

Sy dh byk kali buat mmg memuaskn.tapi sy x guna susu cair sy gntikan susu segar dan susu pekat sy ltk sikit jer n campur sedikit gula.tgklh ikut manis yg diingini.Telur tu masuk jer sebijik.....bila dh dipukul kembang x rase hanyir lgsung.veryyyy deliciousssss...

Anonymous said...

jimat la duit saye kali ni.boleh buat sendiri.terima kasih kak sal.

azura maidin said...

http://kasihmamaaqil4.blogspot.com/
nak bt lah esk..xsabarnya...trma kasih..

Siti Nadrah Mohd Akhir said...

waah..harap2 menjadi lah ais krim saya erk..

Siti Nadrah Mohd Akhir said...

waah..harap2 menjadi lah ais krim saya erk..

fatin nabila said...

kalau x bubuh ovelett xpe ke....

Anonymous said...

kalau susu cair tukat kepada susu dutch lady boleh tak?

Anonymous said...

macam manakah membuat ais krem ina

Post a Comment