Saturday, January 29, 2011

rezki musim hujan

selesai menghantar ewan menaiki bas mlm tu
kami pun menuju ke kereta utk balik..
ewan, anak saudara kami akan pulang  bercuti ke kg..
first time anak yg berada di tingkatan 2 ini,
balik sorang2 ke perak ..




hujan kat luar masih mencurah-curah
kesejukkan mlm terasa mengigit tulang..hehe..


ada lagi satu  urusan nih....


on the way nak balik..
singgah ke majlis kenduri doa selamat di rumah kawan..
tapi dah hampir kul 11.00 mlm...
dan perut pun tidak memerlukan makanan pd mlm2 begini..


tapi....  
tak baik kalau tak singgah  dan..
tak baik kalau  menghampakan hajat kawan....


wah, musim hujan mungkin tak ramai yg dtg kenduri !!


sejuk2 begini....
mata teropong bantal jeeee ....
dah tak ingat benda lain ..


sampai di sana...
rupanya betul...
makanan yg terhidang di umah itu  masih banyak..
laksa johor, nasi ambang ambeng, lauk pauk, kuih muih..
variety ....
ehhhh  akhirnya,sangat tergoda ..


sya memilih menjamah nasi ambeng..
lama tak makan ..
susah nak jumpa...


nasi ambang  ambeng..
sinonim betul nasi tuh  semasa mengandungkan anak ke tiga..
kata org, horman dlm badan tak seimbang ketika  itu....
patut  meragam..
tekak pun ngada2..
kita ngidam nasi ambeng yang  dlm dulang...
tak  nak yang dlm bungkusan atau pinggan  ,
nak dlm dulang jugak..tegas..
anihnya ....


mana nak dapat...
nasib baik jumpa  semasa maulud nabi di masjid..
dapatlah  makan dengan kwn lain dalam dulang.....
kata org tetua kalau  tak dpt makanan yg kita hajati masa pregnant..
nanti  air liur baby meleleh ....betulkah....


selesai makan....
tiba giliran berjabat tangan ngan tuan umah..
terpandang beg berplastik2..
hadiah untuk kita huhu..
ape lagi kalau tak  bontrot  berkat hendak dibawa balik..
itulah rezki di musim hujan..


sampai kat umah, 
masuk semua benda2 nih dlm peti sejuk..
buat kudapan keesokkan harinya....
nampak gayanya makanan itu sampai tengah hari leeee......
banyak..
alhamdulillah...rezki musim hujan ..

30 comments:

sz | m.s.s said...

k sal orang johor ek?

ooohh nasik ambang/nasik ambeng....

sal said...

Assalamualaikum SZ..

Kak org johor..ada nasi ambang di sini..sedap tau..

Kak Rosaliza said...

Assalam Sal...kalo dah rezekikan dapat makan dan siap tapau bawa blk lagi..tapi kalo dah bukan rezeki kita pg awal sikit pun mknan dh nak abiss

ainnoraini said...

dah rezekikan...tak la payah masak hari ni ye....
saye pun suke mkn nasi ambang tu...
hujan2 mcm ni asyik lapar jer..

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Teringat pulak kat rumah dulu, orang jawa kalau buat kenduri mesti ada nasi ambeng.Makan ramai-ramai dalam dulang.sedap

kak Erna said...

as salam sal..
hari ni hujan dari pagi..ada jemputan kenduri..akak pergi jugak..alhamdulillah..walaupun hujan..ramai jugak yang datang..

sal said...

ROSALIZA..
kalau dah rezki, ada saja untuk kita
klu bukan rezki, Dlm tangan pun boleh hilang
..doakan kita semua murah rezki..

sal said...

AINNORAINI..
SAVE masa hri ini..dpt buat bnda lain..
hujan2 ni..anak2 lapar saja..de pasar mlm kat sini..beli je

sal said...

CIK INA..
Memang sedap makan dlm dulang.tpi rasanya di johor jeee ya...nostalgia masa kecik2
makan sama-sama..kenyang..alhamdulillah..

sal said...

KAK ERNA..

KLU ada jemputan, hjan pun macam nak pergi, seboleh2nya datang..x mahu menghampakan,melainkan ada hal2 lain...

ckLah@xiiinam said...

Banyak menu kendurinya ya kakSal. Rezeki orang yang datang....

***Kalau dalam bahasa Jawa, di sebut 'ambeng' saja.Yang dibawa balik tu namanya 'berkat'. 'Bontrot' tu bekalan yang dibawa dari rumah ke sekolah atau ke tempat kerja.Hehehe...

kasihredha said...

saya pun mengidam nasi ambang walaupun tak megandung....huhu

sal said...

CIKLAH..
OH gitu...
sya biasa bergaul ngn rakan2 jawa di sini....istilah yg diguna pakai mungkin diterima di tmpt lain dan kurang tepat pd tempat lain..anyway tnks...kita bljr budya setempat, meriah...

sal said...

KASIHTEDHA..
Makan nasi ambang sesekali sedap...di tempt kerja sya pun sesekali klu ada jamuan, menempah nasi itu..lajulah makan..

anie,Nagoya said...

waduh...waduh...enak banget dpt mkn free.mcm2 msh ad.memang rezeki kk Zai.

Norhafiza said...

alhamdulillah..org kata rezeki jangan di tolak kan kakSal..

Nasi ambang No tak pernah rasa lagi..tengok rupenye pun dalam tv je hehe..

Zaitun said...

Musim hujan perut selalu lapar,untung kalau dapat rezeki free.

Dah lama kak Zai nak makan nasi ambang tapi tak tahu kat mana ada yang sedap.

sal said...

ANIE..
Makanan free memang enak..kita tak buat, klu buat sendiri kadangkala jemu juga

sal said...

KAK ZAI..
YA..hujan2 lapar selalu..makanan pun kena lebih sedikit drp biasa krn tak keluar umah..

sal said...

NORHAFIZA..
Nasi ambeng ada kat johor , selangor dan tempt lain, kt utara tak ada kot...

disediakan masa kenduri ..sedp klu pndai buat..

nba-Nur said...

Salam.. Sedapnya Kak Sal kalau pekena nasi ambeng waktu hujan2 ni.. Akak jalan mana cuti sek ni??

Ati Masrif said...

salam kak sal,

sampai 11mlm pun ada lagi
ha..mmg rezeki kak sal tu

sal said...

NUR..
tak dpt nak jalan2..sentiasa dikunjungi saudara mara
rezki juga tu jika org suka jenguk kita..

sal said...

ATI..

murah rezki kita semua..insyaAllah..moga berterusan..

♥ manje ♥ said...

salam

kita pon suka nasi ambang... tambah2 kalau ada ikan kering sekali dalam tu... mak aih sedapnya... ~

sal said...

MANJA..Memang sedap, meh dtg Johor mkn nasi ambeng..hehe..

cikceriacorner said...

salam

akak..bestnye nasik ambeng..nak jugak..heheheh

sal said...

CIKCERIA..
Bes..jom dtg johor..pekena nasi ambeng..buatan kak sal..huhu..

misza said...

salam...
sama la kita. saya pun gi kenduri kawin hari ahad dapat berkat, isnin tak yah masak.rezki kenduri hari hujan.
my hubby org selangor, ada gak nasi ambeng. tapi yang johor punya tak penah rasa. mesti ada beza kan.

sal said...

MISZA..
Kat selangor pun ada nasi ambeng krn ramai org jawa kat sana ya...

Post a Comment