Thursday, February 24, 2011

penyebab kanser

kanser merupakan pertumbuhan sel-sel abnormal yang tidak terkawal.
 Sel-sel ini tidak dapat mengawal pembiakan secara teratur dan menghasilkan satu ketumbuhan.


Antara penyebab kanser : 

1.makanan


2.tembakau
3.alkohol
4.radiasi
5.sinaran cahaya matahari
6.pekerjaan
7.pengambilan ubat
8.pencemaran air dan udara
9.perokok

10.keturunan


AMALAN MENJAUHI KANSER


Berhenti Merokok.



Kurangkan Berat Badan.


kajian menunjukkan ada kaitan antara kegemukan dengan kanser. 
Kaitan paling rapat ialah dengan kanser uterin,
 kemungkinan kerana lemak yang berlebihan menambahkan jumlah oestrogen dalam darah.


Senaman.


Senaman membantu mencegah penyakit jantung dan tulang
 malah  juga boleh mengurangkan risiko barah buah dada dan prostat,
 kemungkinan kerana lemak telah berkurangan. 


Makan Sayur-sayuran dan Buah-buahan.


Kompoun yang terdapat dalam tumbuh-tumbuhan yang dikenali sebagai psitokemia
 mempunyai keupayaan mencegah kanser secara semula jadi. 


Pengambilan Teh.


Kuasa pencegahan kanser dalam teh datangnya dari flavonoids, 
iaitu kompaun antipengoksidaan yang terdapat dalam teh hijau dan hitam.


Kurang Makan Daging.


 Orang yang kuat makan daging dua kali ganda risikonya 
menghadapi kanser usus besar dan prostat. 


Jangan Minum Alkohol.


Orang yang minum alkohol terlalu banyak
 mempunyai risiko yang tinggi menghidap penyakit kanser hati, esofagus .


22 comments:

kasihredha said...

Nauzubillah

ainnoraini said...

mintak2 jauhkan penyakit yg merbahaya ni...
mudah-mudahan Allah kuniakan kesihatan yg baik untuk kite semua..

Ati Masrif said...

Ya Allah..
ati pernah rasakan bagaimana kalau
kena sakit bahaya tu..

minta di jauhkan lah buat kita semua


Jom baca: WATERLILY DARI GB

nba-Nur said...

Salam.. Apa khabar Kak Sal? Betul tu kak.. Minta2 dijauhkan penyakit tu.

ibuintan said...

takut sangat dengan penyakit pembunuh ini, minta dijauhkan keluarga kita darinya

mamawana said...

Nasihat orang tua2 dan lanjutan dari kitab2 agama utk elak kanser ibu2 disyorkan menyusukan bayi2 sendiri selama sekurang2nya 2 tahun dpt mengelakkan canser rahim dan canser payudara. Jgn terlalu bergantung pada susu lombu...

Yan said...

lain2 saya tak hal.. berat ni yg susah nak turun.. hikss..hikss..

kak Erna said...

Assalam sal..macam macam penyebanya kan..akak risau jugak tang gemuk tu..
semoga allah melindungi kita semua..

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Betul tu Sal, Diri kita adalah dari apa yang kita makan.Nasib baik makcik memang tak pernah galakkan anak makan fast food atau junc food dari kecil.Insyaalah lah, kalau Allah SWT nak bagi sakit jugak nak buat apakan, redaha je.Sebagai manusia kita mampu berusaha, berdoa dan bertawakal. je.

Norhafiza said...

betul tu..amik la makanan yang berzat..

=sz= said...

macam2 jenis penyakit sekarang... huhuhu
makanannnn!

Zaitun said...

Minta dijauhkan dari dari kita semua.

sal said...

Assalamualaikum KASIHREDHA..
Moga dijauhkan ALLAH..

sal said...

Assalamualaikum AINNORAINI
Moga kita Sentiasa SIHAT dan dlm perlindungan DIA

sal said...

Assalamualaikum ATI..
Moga kita diberi kesihatan yang baik..

sal said...

Assalamualaikum NUR
alhamdulillah, kak sal baik2 sahaja di sini..
moga kita sihat sejahtera..ameen

sal said...

Assalamualaikum IBU INTAN
YE menakutkan ..
moga Allah melindungi kita..ameen

sal said...

Assalamualaikum MAMAWANA..
Mekasih atas info tersebut..panduan dan pengetahuan berguna drp mamawana nih..

sal said...

Assalamualaikum CIK INA..
sYA PUN jarang bagi anak makan junc food n fast food, instant ..something yg segera dimakan..tpi bebudak ni pndai makan smbunyi2 dri kita masa dia kecik2..anyway tawakkal dan berdoa moga sentiasa sihat..

sal said...

Assalamualaikum NORHAFIZAH

memang betul, Mengambil makanan berzat adalh penting utk menjaga kesihatan dan elak dengan persekitaran yg kotor....

sal said...

Assalamualaikum SZ..
Memang betul, macam2 penyakit yg datang skrg satu puncanya drp pemakanan..

sal said...

Assalamualaikum ZAITUN

Berdoa, minta dijauhkan drp penyakit tsb, moga sihat dan sejahtera selalu..ameen

Post a Comment