Sunday, February 20, 2011

kembali sepi..

Dia masih termenung di situ, Kesedihan masih terasa mencengkam jiwanya..sunyi sepi rumah itu seakan tidak berpenghuni..

Dia terlihat  barang2 permainan anaknya yang bertaburan di sana sini…tak mampu rasanya untuk mengambil, apalagi nak mengemaskan..

Kalau dulu,  balik outstation, rumah bersepah, ada tempat dia melepaskan marahnya. Puan  isteri bukan sahaja akan menyambut kepulangan, tapi klu ada yang tak kena di depan mata.....puan isterilah yang kena dulu , tersilap sikit keee,  tak puas hati kee.. Puan isteri tentu jadi mangsa untuk dia menghamburkan kata2....

Kali ini dia benar2 sunyi....dah tak de sesiapa untuk dia nak lawan bercakap…

Sekali lagi  dia terpandang  barang2 mainan anaknya  di ruang tamu..
Tak mampu dia nak berkata-kata apa lagi..

“kau main kat sana  jauh2, jgn bising kat sini ” sergahnya kepada si anak yang sibuk bermain di suatu petang. langsung tidak memberi peluang anak2 itu bersantai2 di depan mata apatah lagi bermanja2 dengannya ..

"ayah , ayah, tolong..…..” kedengaran lagi suara si anak merengek-rengek  untuk minta pertolongan ..

“kau nak buat apa kat sana, asyik main game je…habis bil elektrik, siapa nak bayar bil2  tu”…pekiknya suatu hari ketika melihat si anak bermain …

kalau tak suka pulangkan….jgn menginaya dia” terngiang2 lagi suara ibu .. menganggu lamunannya apabila suatu hari dia menceritakan hal2 si isteri kepada ibu.. ego suami menjadi2…  

Pada suatu hari, isterinya meminta kebenaran membawa anak2 utk shopping, seperti biasa  si suami  sibuk dengan hal2 pejabat , tidak mahu menemani dan lebih rela ditinggal keseorangan di rumah..…

Tetiba telefon berdering dan  momentum bekerja terhenti seketika....

isteri dan anak-anak awak kemalangan jalan raya dan  mereka di hospital sekarang, mereka  di…...’ kedengaran suara sayup2 abang ipar memberitahu di talian..…

Dia bingkas bangun dan menuju ke hospital.

Allah hu Akbar…. Dia meraung lalu membetulkan posisi duduknya..entah kenapa dia tetiba sedih dan hilang kawalan sekejap ..

‘Kalau tak suka pulangkan, jangan menginaya isteri kamu’  Terdengar lagi   suara ibu menyusup ke tangkai hati….….

Terlalu singkat masa berlalu ..baru kini dia termanggu-manggu  untuk mencongak serta  belajar bersyukur, menghitung dan memahami erti sebuah pengorbanan, sebuah  kasih sayang seorg ISTERI yg pernah dirasai ..itupun setelah PUAN ISTERI DAN ANAK2NYA PULANG KE RAHMATULLAH…..

KINI MEREKA PERGI TAK MUNGKIN KEMBALI..

SI suami terasa  sepi…..

ALLAH AMBIK SEMULA  APA YANG PERNAH DIA ADA..…..

MORAL OF VALUE :
Secebis kisah seperti ini, boleh membuka mata hati kita..supaya lebih bersyukur,
lebih menghargai  individu2  tersayang  yg berada di sisi kita, doakan kesejahteraan mereka selalu. ..

24 comments:

nba-Nur said...

Salam.. Nur pernah baca kisah ni.. Memang menyedihkan. Kadangkala bila kita marah, kita tak sedar yg kita mengeluarkan kata2 yang menyakitkan hati orang lain.. Moga jadi iktibar untuk kita semua..

kak Erna said...

as salam sal..kisah benar ke..
sedih kehilangan.
tapi dalam kes ni semasa hayatnya tidak dihargai..yang nampak dimata cuma yang buruk2.
bila ditinggalkan sendiri baru tahu erti sunyi..

anie,Nagoya said...

sekom.

ksih tuk tauladan.skrg cuba mengawal diri dr marah.kalo marah cuba utk control perasaan marah.

rs bersalah leps marah anak2.jika mereka buat slh.pada kita.kesalahan tak semestinya dgn marah

Cik Ina minat Do do Cheng said...

manusia kebayakannya cam tu, tak tahu nak hargai insan ynag tersayang depan mata.Bila nyawa mreka dah dijempuat Allah SWT masa tu baru tersedar, tapi dah tak berguna. Cam mana banyak harta pun, tak berguna lagi, kalau tak dapat membahagiakan insan yang kita sayang.

kasihredha said...

saling hormat &sayang menyayangi...terima seadanya...bersyukur apa yg ada...agar tak menyesal kemudian hari.

Pn Kartini said...

salam my dear sis..

Sayu bila baca kisah dari akak ni...
Kdg2..kita akan menghargai sesuatu sesudah kita kehilangannya......

=sz= said...

sedih kan kak sal..
macam kita ngan anak2 kecik ni la...
bila ada kat umah memang riuh rendah, bawak g bercuti pun gitu la pesennya ...tapi bila outstation tak bawak anak2 rasa sunyi yaaa amaattt...
penah dulu saya sanggup balik hari ke tganu...kol 4:30pg dah check in utk terbang 6pg pastu p visit student balik tu terbang 7ptg...

Kakzakie said...

Tersentap seketika jantung kakak membaca. Banyak kisah dan teladan telah dipapar tapi masih ada lagi yg lalai dan buat tak kisah.

Sedarlah semua hak kita pinjaman semata.....

Zaitun said...

Sentiasalah bersyukur nanti tak menyesal kalau ianya tak bersama kita lagi.

sal said...

Assalamualaikum NUR...
Cerita ini memang benar dan terjadi pd seorg suami,
sebenarnya saya juga pernah jumpa cerita si isteri spt cerita di atas..

sal said...

Assalamualaikum KAK ERNA,
Cerita ini memang benar dn pernah terjadi kpd seseorg..

sal said...

Assalamualaikum ANIE,
Betul, klu buat salah tak semestinya kena marah.. klu nak marah pun biarlah berpada2 yek..

sal said...

Assalamualaikum CIK INA..
Tak dihargai dan menghargai..
kadang kita terjumpa sedemikian rupa dlm perjalanan hidup kita....
yg terkena tu tentu sedey kan..

sal said...

Assalamualaikum KASIHREDHA..
point u cumil...
saling hormat &sayang menyayangi...terima seadanya...bersyukur apa yg ada...agar tak menyesal kemudian hari..
moga kita jadi begitu, sentiasa mengikut pertimbangan akal yg waras..ameen

sal said...

Assalamualaikum PN KARTINIE
Memang tersentuh...
betul, apabila org tu telah tiada baru rasa akan kasih sayang dan pengorbanannya..kak sal teringat pula bonda yg telah tiada..

sal said...

Assalamualaikum =SZ=
Memang klu anak2 tiada di umah, terasa sangat sunyi, klu anak2 dh besar nanti dan ada kehidupan sendiri, x terbayng sunyinya, berdua cam pengantin baru semula....

sal said...

Assalamualaikum KAK ZAKIE..
Cerita teladan, moga paparan ini menjadi peringatan utk diri dan kawan2..kita kdg terleka dan alpa..sesedap nak marah2..ewah be cool...

sal said...

Assalamualaikum ZAITON..
Betul..sentiasa bersyukur dengan rahmat dan anugerah ALLAH..moga ditambahkan nikmat kerana kesabaran kita..

sal said...

Assalamualaikum TRANFORMASI SHAHSI
Rindu ngan org yg telah tiada?
org yg telah tiada seperti ibu kita..
sbnarnya tetap di hati..dia segar di jiwa...sentiasa hadiahkan ayat al Quran/AL FATEHAH tanda sayang kita kpdnya...

cikceriacorner said...

salam akak..

sedih..saya penah baca..

kalo xsuke..pulangkan..memang sedih..hargai dengan sebaik-baiknye ape yg kite ada..:)

Norhafiza said...

a a..No pun penah baca kisah ni..anak2 adalah amanat ALLAH swt kepada kita..jd kita kene jaga dan didik mereka sebaik2nya..

ibuintan said...

bila dah tiada baru nak belajar menghargai, sayang semua sudah terlambat..

sal said...

Assalamualaikum Nor..
ya..anak2 amanah Allah, oleh itu kita perlu menjaga amanah Allah sebaik2 mungkin....

sal said...

Assalamualaikum IBUIntan
sBELUM TERLAMBAT..kita belajar2 menghargainya yee

Post a Comment