Tuesday, May 1, 2012

Cuti Pekerja.

Assalamualaikum..
Semoga dirahmati Allah hendaknya..
Cuti-cuti hari pekerja,  merancang  berehat  saja di rumah ..

Projek hari ni, nak bersihkan peti sejuk..dah berkurun lama tak dibersihkan..kalau ada  ilmu   mencuci peti sejuk supaya kerja  pantas, kemas, berkilat serta memancar-mancar selalu.. silalah beritahu......sekurang2nya meningkatkan minat   ....  sekaligus  meningkatkan motivasi  memasak....

dah berdebu sikit...lap-lap habuk...
makanan yang tumpah-tumpah..bersihkan...
Ada sisa makanan tertinggal  di tempat telur ni ....lap...

Lepas tu Check rak-rak peti sejuk .. segala macam makanan yg terkumpul dlm seminggu dijumpai dalam fridge....maklumlah..klu makanan tak habis je, jawabnya tak ada tempat lain lagi kecuali simpan di sini..maka  terjumpalah seketul ayam masak kari di bekas putih, ayam masak kicap di bekas merah, seketul dua ikan asam pedas di bekas lain...

Satukan jenis2 ikan, pedas....jadi basuh dulu gaul dengan nasi kemudian beri si putih2 kat luar  makan....Si putih ni kepunyaan orang...kadang-kadang lepak2 di tangga  rumah dapur .....klu ada makan lebih....panggil ..InsyaAllah dia datang menjamu selera.....

Memang seronok tengok mereka  rebut2 makan.... sesekali  bagi ikan mentah, tapi pastikan bagi jauh2 kalau tidak ..  tangan kita  disambarnya dulu sebab bau ikan mentah kuat.....tangan kita pun, dia nampak macam ikan...nama pun kucing..maafkan ajalah...
 ternampak buah ni  di peti sejuk...dah perlu di  potong. ..
semangat sikit nak makan ..
klu tidak....tergolek2lah  kat fridge ..tak disentuh..
 pisang.....
dah selayaknya  dibuat kuih....
pisang ni nak buat apa?
pancake....bingka..lepat...kek....
mmmm...
Banyaknya botol air yg tak berapa digunakan..
dah tak tau nak letak di tempat strategik supaya nampak kemas
masih baru lagi, pakai pun jarang-jarang..nak nyahkan sayang pula....
susun je setempat   ....

Mengemas rumah...satu cara untuk mengeluarkan peluh  , 
bukan sahaja seronok tapi ringan sikit badan  .....
wassalam

11 comments:

kakcik said...

Alamak! peti ais kakcik pun dah lama sangat tak dikemas... :(

sal said...

Assalamualaikum kakcik..mengemas satu cara terapi ...ringan sikit badan kalau berpeluh..hehe

Pn Kartini said...

saalamualaikum my dear Kak Sal:)

time2 cuti camnilah kan leh ngemas itu ini..
:)
Moga akak sihat2 disana yaa..:)

mak encik | SZ said...

salam kak sal,
pisang tu buat cekodok pisang sedap gak kak...
heehehe alhamdulillah kenyang dah petang td mak buatkan cekodok pisang ;)

kasihredha said...

pisang tu buat cekodok je sal.
kat rumah ni...akak je le yg tukang kemas peti ais ni...sebab ahli semuanya lelaki.

MulutPayau said...

teringat pulak peti sejuk kat umah...dah lama tak cuci...ari ni cuti malas pulak nak buat apa2....

Bintu Qawaid said...

kitorang pun duk mengemas rumah semalam

aNIe said...

SWalam Sal... biasalah kan... kalau sempat mengemas petisejuk tu macam2 khazanah lawma yang berkurun kita jumpa...bila dah dok kat belakang rak tu memang lah dah tak nampak lagik...

Azian Elias said...

alaaa..nak kena kemas lah jugakk..

Ros said...

Assalamualaikum Sal,

Mengemas rumah ni memang letih dan penat sangat tapi bila dah tengok rumah dah cantik,bersih dan kemas hilang semua letih2 tu kan Sal....

ieja amieja said...

salam kak..
ieja seminggu sekali kemas peti sejuk ni..
senang ckit..klu nak tunggu berminggu tu mmg teruk jg nak mengelapnya..maklum lah ank2 ieja sume dorang summbat je dlm tu..kadang2 air manis tumpah dlm tu, klu lmbt ckit mmg kejung ler tgn nak mengelapnya..

Post a Comment