Friday, May 11, 2012

Dulu dan Sekarang....


Dulu, Semasa  anak kecik2, mereka suka makan nasi lemak ....
Dalam seminggu tentu beberapa kali beli nasi lemak..
Masa tu makan sambal macam makan gula2..
semakin merah menyala semakin sedap dimakan..
Sekarang letaklah sambal kat  depan mata...
klu cuit sikit je janganlah kecil hati...
tu petanda dah tak berapa kuat menahan pedasnya .....
Dulu, makan lontong macam makan sup jee
sekarang..pandai pulak takut-takut.....
takut terlebih kolestrol ..hehe..
Sekarang suka makan yang simple-simple...
 sarapan apam ni pun ok..
kalau beli beberapa ketul,  makan berlumba2..
klu sendiri buat...emmm jawabnya tak habis .....
Rumusnya : benda  yang sikit tu memang sedap ..

OK..habis cerita pasal kuih..
kita cerita tentang  tepung pula ...

Tadi, saya terbaca di alam maya tentang informasi tepung gandum..
Sesetengah tepung mengandungi  Benzoyl Peroxide.. 
Apa itu  Benzoyl peroxide 
lihat sedikit cerita tentang bahan kimia ini di bawah  !!!!!
tuuuuu..perasan tak tulisan benzoyl peroxide..
Sejenis bahan peluntur  yang dimasukkan ke dalam tepung..
eh..eh..kemudian masuk pula ke dlm perut ???
Aduhai dah berkilo-kilo beli tepung ni....
Baru perasan kandungannya ada bahan peluntur itu ..
Selepas ni..berhati2lah ..check sebelum membeli..
cari tepung yang bebas daripada kandungan NI yeeek !!!!!

Benzoyl Peroxide adalah..
Sejenis  toksid
Sejenis bahan penggalak tumor..
Sejenis bahan peluntur
Bahan mutagen yg menyebabkan mutasi pada sel badan
Ia dimasukkan  kedlm tepung untuk proses pemutihan & mengurangkan serangga  ..
Pesakit gout kalah dengan tepung putih yg mengandungi BP ni.
keterangan lanjut  baca di sini (tekan)


P/S: Motivasi untuk diri sendiri....... 
Selagi dinamakan kehidupan..
Selagi itu kita  berdepan dengan ujian.....
Adakah itu ancaman ???
Oh tidak.....itu ujian..
Ujian itu test..
Test itu untuk menguji ketabahan diri manusia...
Ketabahan itu  mendekatkan diri  padaNya..
Ketabahan itu  melunakkan hati2 yg gersang !!!
justeru..
Ya Allah tabahkan hati ..
terimalah doa hambaMu yang kudus ..
Amin Ya Rabb!!!

9 comments:

Pn Kartini said...

Salam kak:)

Menjak tahu info pasal tepung ada bahan toksid...
now dah guna tepung faiza..selamat..insyaAllah..:)

Acik Erna said...

amiin..insyaallah akan bertukar kejenma tepung yang tini sebutkan..betul kat sal..dah berguni2 masuk perut kita..baru tau..tak perhati pulak selama ni

sal said...

guna tepung faiza?
akak pun kena menukar tepung..
terimakasih bgi info

sal said...

Assalamualaikum Pn Kartini
terimakasih atas informasi tepung..kena tukar

sal said...

Assalamualaikum Erna..
ngeri apb mengenang dah masuk perut..aduhai!!

Kunang-Kunang said...

Terima kasih sal atas info yg dikongsi. Tak pernah dengar tentang tepong faiza.ni.

MulutPayau said...

Assalamualaikum kak sal...
aduhhhh ngerinya bila pikirkan semua tu dah masuk dalam perut....lepas ni kena bertukar tepung lain...

Terima kasih atas prkongsian ni...

sal said...

Assalamualaikum Kunang-kunang..
Kak Ani..saya pun baru tahu kewujudan tepung faiza.....kalau kita cari2 insyaAllah mungkin jumpa..

sal said...

Assalamualaikum mp..
itulah pasal tepung pun de benda2 spt ni..
lepas ni berhati2 di jalan raya..

Post a Comment