Saturday, April 9, 2011

Pokok Bungaku..

Ada satu ketenangan dan kedamaian  apabila terlihat kehijauan dedaun bunga..


Barangkali rakan2 pun seperti saya sukakan pokok bunga..
Saya letakkan dua  pokok bunga ini di rumah. Seronoknya apabila pergi ke dapur tentu mata akan mencuri pandang pada dia... kemudian apabila berkesempatan singgah sekejab utk pegang dan belek2, siram….emmm..terasa tenanglah....


Sebenarnya  menanam pokok  bunga ni pun  perlukan  bakat  dan kebolehan, tapi saya memang   tidak berbakat..seringkali pokok  bunga ini kelayuan. Lepas tu dia mati ...... dulu semai pokok lada , dia mati.. semai pokok sawi  dia lagi tak menjadi..kata anak2 , ibu  ni  hangat2 tahi ayam..tangan keras kot..


Tengok pokok puding ni 
Saya beli dari  nusery..
dia dah merajuk ..
Dah  jirus.... dah baja tapi  tetap nak layu-layu...
Layu di tasik madu gamaknya ..huhu , apa lagi yg tak cukup ni.......


Sesekali   jealous juga tengok  jiran..pokok sayurnya subur..saya intai  untuk mendalami ilmunya.. rupa2nya  dia timba  air longkang yang….....   lalu  dijirus  pada pokok sayur itu  ..
itulah pasal, pokok sayur  makcik Cin tu  sihat walafiat


Sebenarnya  start minat pada pokok bunga  baru jee...
Suatu ketika   dulu ada gotong royong di tempat kerja....kawan2  ajak  tanam pokok bunga sama2  ....

Bermulalah misi  rajin lalu  teringin untuk   memilikinya ..… rupanya menanam ni  ada seninya yee..bukan hentam keromo jeee.. ..

First, berusaha untuk mendapatkan pokok yg kecil2 dulu..
pokok  kenit  ni  pun dah cukup  bermakna buat permulaan penggal pertama bgi insan seperti kita ni....huhu

Yang ini dah bertahan beberapa bulan..
Nama saintifiknya  plant  scindapsus  aureus


Kita menjaganya  sejak  dia kecil lagi..
Kini  dia dah besar sikit
Beli kat ikea….

Berkongsi ilmu  dengan kakak  cleaner..
Mencadangkan  supaya  menyiram pokok bunga dgn air teh dan air beras...
Setelah   mempraktikkannya,   nampak berhasil.. pokok beransur-ansur  subur dan bertambah hijau..alhamdulillah …

31 comments:

kakcik said...

Pokok pun pandai nak minum teh, ya Sal? :)

sayangsayangibu said...

apa kata siram guna air bilis, air basuh ikanudang dan sotong tak lupa hancurkan kulit telur dan tabur di tanaman juga

sal said...

Kak Cik..
huhu..ingatkan manusia je suka teh..
pokok pun sama yee

sal said...

Sayang-sayang IBU..
oh begitu..
terima kasih kerana berkongsi ilmu menjaga pokok bunga..

Ati Masrif said...

pokok dalam bilik air
saje yang subur

kat tempat lain dlm rmh
semua kiyok...

sal said...

ATI..
huhu..bunga pun nak perhatian yee..
kalau kita sibuk sendiri..dia pun merajuk dan nak kiyok..

Tukang Taip said...

mama saya mmg pandai tanam pokok bunga.Saya tengok dia cucuk sana,cucuk sini kat tanah then xlama balik umah tengok dah gemuk pokok tu.haritu balik tengok timun, lada semua pakat tumbuh..tanya"mama tanam ka?" taklah mama buang biji tu kat atas tanah ja..tetiba rasa kagum..then fikir balik..Allah yang tumbuhkan pokok2x tu.heee..

kak sal: saya punya tangan lagi jenis panas..sentuh pokok bunga je..tak lama matilah bunga tu..so mama pesan..ha tengok je..jgn sentuh.

sal said...

Tukang taip..
berkat mamanya jaga pokok bunga tuh, dia tumbuh dan hidup subur..rezki..

Kamsiah said...

kat kg2...pokok tu banyak tumbuh menjalar...
nak tanam bunga...perlu ada minat..perlu ada perasaan sayang pd pokok,perlu ikhlas.....baru menjadi..

sal said...

Kamsiah..
ada banyak petua rupanya ye..
yg xde pengalaman tnm pokok bunga, kena hadir tutorial tanam-menanam ngan makcik2 yg lebih berpengalamanlah gamaknya, baru confident...

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Assalamulaikum Sal,

makcik pun minat pokok-pokok hijau ni, sejuk mata memandang.Sal, memang betul petua tu, siram ngan air basuhan beras. lagi satu nak menghijaukan daun tu, jangan letak direct kena pancaran cahaya matahari.

sal said...

Cik Ina..
oh begitu yee
cahaya matahari penting..tpi jgan kena pancaran tepat ye..sipi2 jee..
tulah dh berusia ni baru sukakannya..
dulu tak mengisah pun..

Pn Kartini said...

Assalamualaikum my dear sis:)

er..er..orang cakap 'tangan panas' bila tanam pokok tak hidup...tanam pe pun tak menjadi..!
ermmmmm...rasanya tini jenis tangan panas lahh kut..heheheh...asyikk tak lama jekk idupnya pokok tuu..huhuhu

LIPISLADY said...

Sallam,

Memang tengok rumah yang dikelilingi bunga rasa tenang je hati, apa lagi kalau ada tanam sayur
sekali, boleh jimat belanja.

kak Erna said...

sal..akak suka tengok bunga tapi tak de tanam,,
tapi akak tanam yang penting2 je..serai,daun pandan..lengkuas,pokok kari dan inai..sebab akak suka berinai.
yang lain2 tu tak tanam sebab kawasan terhad..tak de tempat nak tanam..

ibuintan said...

assalamualaikum Sal,

air basuhan beras, ikan, daging memang amat elok disiram pada tanaman... saya praktikkan pada setiap pokok bunga memang hidup subur

sal said...

Lipislady..
memang suka tengok rumah yg bnyk pokok bunga , meriah..n klu dpt tanam sayur lagi best yee, tapi belum menjadi pula..

sal said...

kak ERNA..

Rumah kita tinggi dan kena turun tangga dapur..itupn satu sebab kenapa tak tanam pokok2 sayur asas...

ckLah said...

Mula sikit-sikit dulu....

anitaare said...

mmg betullah kalu nengok pokok bunga jiran segar bugar..yg sy ni pun teringin gak mcm tu tp balik umah sendiri pun hjg mggu je..abis tu camno?

sal said...

cklah
mulakan hobi.
n belajar start dri bawah..

sal said...

anitaare
xpe..
ada masa nanti bole lakukan..

cikceriacorner said...

suke tgk pokok tu..segar dan menghijau..geramnye..hehhe

Norhafiza said...

mmmm No punya kebun dh naik rumput dh..bila entah senang2 nak cabut huhu...lagi satu kan kakSal..No blender perut ikan pastu tambah air dan siram pd pokok..ikut la klo 1perut je pun ok setiap hari..insyALLAH pokok akan segar

♥ manje ♥ said...

assalamualaikum

kita pun skrg suka sgt tanam pokok bunga...
mula2 dulu mmg asik mati jek... =) ~

nur said...

Salam Sal..
Wah, rajin Sal ya.. saya pun minat gak bertanam-tanam ni. Kawan dulu ada syorkan baja untuk tanaman berdaun elok pakai baja 45 @ 15:15:15

ainnoraini said...

kat rumah tu..en somi mmg rajin tanam pokok bunga ni...

kalau saye ni...kurengg sikit...tak tau la knp boleh jd mcm ni...kadang2 tu tolong lajugak en somi siram pokok2 dia tu..

kasihredha said...

kat dalam rumah saya tak boleh tanam bunga, sebab sebelah siang rumah tertutup je, tak de org. Tak cukup cahaya matahari...:)

suri solehah said...

salam kak sal..saya pun sama..jenis tangan panas..tanam apapu jarang nak hidup huhu

Cikgu Tie said...

cikgu tie suka tanam pokok bunga kertas ajerr....senang nak jaga.bila tiba musim timur,bunganya nampak cantik sangat.

Irnanis@mama said...

salam kak sal..baca entry menarik ni :)

Post a Comment