Sunday, April 3, 2011

penyakit ketika berusia..

Tekanan Darah Tinggi 
Tekanan sistol (atas) 140 ke atas. 
Tekanan Disatol (bawah) 90 ke atas. 
Lemah semangat. Lenguh bahagian bahu. 
Sukar tidur malam.Mata merah sebam. 
Sering sakit kepala. Leher rasa tegang. 
Belakang kepala bahagian atas rasa sakit dan tegang. 
Sakit kepala (berlaku selama 2 - 10 hari).   

Kurangkan makanan berminyak, berlemak, garam dan makanan berkanji (nasi, mee). 
Makan lebih sayur- sayuran dan buah- buahan. 
Jangan kerja terlalu berat dan tenangkan perasaan.   



Tekanan Darah Rendah 
Kaki dan tangan sejuk. 
Pening bila bangun cepat. 
Cepat letih. 
Muka pucat. 
Selalu mengalami kelemahan dengutan jantung. 
Tegang leher bawah. 
Kepala pening memusing.   

Jangan bekerja keras. 
Kawal perasaan supaya tenang. 

  
Kencing Manis 
Kerap buang air kecil. 
Sering rasa dahaga. 
Badan berasa lemah. 
Mudah letih. 
Mengalami luka yang sukar disembuhkan. 
Dalam masa jangka panjang boleh mengakibatkan darah tinggi, sakit jantung, mata kelabu, kulit jadi hitam dan pecah berair.Paras gula meningkat dalam seminggu. 
Tangan dan kaki menjadi bengkak sedikit. 
Keadaan akan berkurangan selepas seminggu.   

Kurangkan makanan berminyak, berlemak, garam dan makanan berkanji (nasi, mee).Makan lebih banyak sayur- sayuran dan buah- buahan.Jangan bekerja terlalu berat dan tenangkan perasaan.   

11 comments:

kak Erna said...

assalam sal..bila usia dah meningkat..memang macam2 penyakit mula mengintai kan.
sal cerita pasa jus apa ni..

kasihredha said...

pertanyaan sama macam kak erna...jus apa?

LIPISLADY said...

Sallam,
First time singgah,
Setiap orang akan kena penyakit itu,
iak tau kenapa yee..

Yan said...

saya ada lbp. sometimes boleh pitam. Itu actually lebih teruk dr hbp.

ainnoraini said...

saye mase peknen dulu..ade kene tekanan darah tinggi...setiap kali peknen ade jer penyakit ni..

alhamdulillah buat mase ini sihat lagi..

Norhafiza said...

suami No dah suspek ada darah tinggi cz makayah ada..tp mmg suka bab makan2 berlemak..sayo lemak dan gulai ikan...huhuhu sabooooo

anitaare said...

assalammualaikum kak...dulu sy selalu alami pening kepala tahap gaban..skrg ni alhamdulillah sht dah sbb dah tak kerja keras..kerja yg lembut2 je hehe

sayangsayangibu said...

masa mengandung sya tekanan darah rendah, selalu kena tegur bila ulang pemeriksaan bulanan.. ;p

ibuintan said...

bila umur meningkat memang banyak penyakit yg datang mengintai... kita kena berhati2, jaga pemakanan dan jaga aktiviti juga

cikceriacorner said...

terima kasih akak untuk info ni...heheh

suri solehah said...

salam kak sal..penyakit macam2kan..suami darah tinggi,,saya pulak darah rendah,,pernah darah turun bawah 40..kat spital dr bising suruh jalan2 huhu..

Post a Comment