Saturday, April 16, 2011

kasih ibu..

Assalamualaikum..
semasa merayau2 di alam maya..
tetiba terbaca sebuah cerita..

ingin kongsikan dengan para pembaca..
tapi saya adaptasi sendiri untuk n3 ini....

Semasa gempa bumi melanda sebuah wilayah di ngeri cina
rescue telah menemui
seorang ibu yg telah  kaku di sisi bayinya...


Bayinya berusia lebih kurang 4 bulan.
tertanam selama 24 jam
sungguh menakjubkan ..
 si bayi selamat tanpa sebarang luka..

Namun anggota penyelamat menemui si ibu  
yg sudah  tidak bernyawa lagi..

SI ibu dalam keadaan merangkak 
lutut dan dan tangannya  mencecah tanah..

badannya  dijadikan perisai dan pelindung.. 
bagi  menyelamatkan bayi itu..
 daripada runtuhan tanah ....

berhampiran  si ibu..
ada sehelai selimut 
dan sebuah  telefon bimbit 
yg   sempat ditulis pesanan ringkas....

'anakku sayang..
bila kamu selamat..
ingatlah bahawa  
mama mencintai kamu selamanya...'


The baby lost his mother.......

********************
apa yg kita fikirkan..

kasihnya ibu membawa ke syurga....
kasihnya saudara masa berada
berkorban nyawa tanda kasihnya..
berkorban raga rela binasa..
.......
(lerek  lagu kak pah)


p/s: Aduhai  emak, teringat....

Al fatiha ..
moga rohmu dicucuri rahmat..
dan ditempatkan ke dalam golongan
beriman dn beramal soleh..ameen.

26 comments:

kak Erna said...

assalam sal..begitu besar pengorbanan ibu..

=sz= said...

ya Allah...
sedihnya...
sesungguhnya dalam kehidupan realiti mmg kita sbg ibu gitu la kan kak...sanggup bergadai nyawa (mungkin sggp nak tukar nyawa) dgn anak...huhuhu...
bila teringat anak sendiri automatik teringat juga ibu kita...
semoga semuanya dalam keadaan selamat, sihat walafiat

sal said...

KAK ERNA..

Teringat pengorbanan emak..
siapalah kita klu bukan dia..

sal said...

SZ..
betul...dh jadi mak..berkorban apa saja..
klu anak sakit..kita pun terasa skit..
mana tidak, susah hati melihat anak sakit..
masa tulah terkenangkn emak
susahnya jaga kita...
barulah teringat pengorbanannya yg tinggi..
tak dpt dinilaikan dgn wg ringgit..

Zaitun said...

Pengorbanan ibu yang tak boleh dilupakan sampai bila2.

Norhafiza said...

ya kakSal..No pun pernah gak baca kisah ni dlu..sebak sangat bila tingat..macam tu pengorbanan mak2 kita kan kak..rela tanggung kesakitan dan kepayahan demi kita..

anie,Nagoya said...

kita ada tgk sendiri rancangan pasal kisah ni.amat sedih.yg sedih tu pengorbanan si ibu tuk anak.

kish gempa bumi dijepun sudah berlalu 6thn leps.yg terperangkap ibu n 2 org anak.sorang mati n bayi yg idup.si ibu cedera teruk.slepas penyelamat, selamat keluarkan mereka.si ibu menghembuskan nafas.kita lupa berapa ari mereka terperangkap dlm timbunan batu.si ibu bertahan nyawa tuk anaknya.

besar sggh pengorbanan IBU.

cikceriacorner said...

kasih ibu tidk ternilai..sangat berharga...

ibuintan said...

seorang ibu sanggup berkorban apa saja demi anaknya kan..

sal said...

ZAITON..
Ye..pengorbanan ibu tak akan dilupa..

sal said...

NORHAFIZA..
Apabila kita dah jadi baru dpt rasakan betapa besarnya....

sal said...

ANIE..
Cerita tu menyayat hati,kan..

sal said...

CIKCERIA..
APa khabar..
moga sihat selalu..

syahdunya kasih ibubapa..tk tergambar dgn kata2

sal said...

IBUINTAN..
Betul..
para ibu sanggup berkorban apa saja utk anaknya..

♥ manje ♥ said...

mak terlalu istimewa...
tak sanggup nak lukakan hati mak.

sal said...

betul tu manje..
dia terlalu istimewa..
walau telah tiada..
kenangan kasih sayangnya terpahat di sanubari..

Yan said...

so touch lah kak..sure dah besar anak dia jd org yg tabah.

NM02 said...

alamak.. tersentuk la kak. sayu plak rasanya

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Sal samalah ngan makcik tiba-tiba teringatkan arwah bila baca cite ni. kasih ibu tak de galang ganti.

ummu said...

assalamualaikum kak sal
kasih ibu kasih sejati
saya rindu ibu
ibu pun sudah banyak kali
offer agar saya balik ke sisi ibu
untuk ibu menjaga saya

sudah remaja purba begini pun
ibu masih risaukan anaknya
namun syukur ibu memahami
tempat seorang isteri
di sisi suami...

sal said...

Yan..
memang touching..apb membaca ceta trsebut

sal said...

NMo2..
Membaca certa tersebut membuat kak sal terkesima sekejab...tersentuh

sal said...

CIK INA..
Betul...cerita begini mengingatkan kita pd mak, yg telah banyak melakukan pengorbanan semasa hayatnya..
Alfatiha buat arwah..

sal said...

UMMU..
as salam..terima kasih singgah sini..
dh ke blog ummu...nice entry..

Ati Masrif said...

rasanya mana2 ibu pasti
akan selamatkan anak2 nya dahulu...

itulah kasih sejati seorang ibu ...

syahduuuu

sal said...

ATI
Naluri ibu lebih kurang sama..

Post a Comment