Friday, April 29, 2011

kerja rumah..

ASSALAMUALAIKUM..

Dah 3 minggu berturut2 bekerja hari sabtu dan..
Minggu ni terasa lapang sedikit..
kerana dapat cuti selama 3 hari..
dengan bersambungnya  1 Mei,
sempena Hari pekerja..

dptlah sedikit keluarkan peluh...
 bukan bersenam tetapi mengemas rumah..huhu..

Saya terbaca bahawa
Ramai di antara kita, golongan ibu-ibu yang tak sempat bersenam..
kerana kebanyakkan mereka tidak mempunyai masa yang mencukupi 
sebab mereka sibuk dengan urusan-urusan kehidupan sendiri.

Di rumah pula, pergantungan kepada mesin spt mesin basuh dll
menyebabkan pergerakan kita menjadi kurang aktif.

Pakar sains memberi amaran..
aktiviti bersenam tidak boleh di pandang ringan
kerana kurangnya pergerakan
 boleh  menyebabkan bertandangnya penyakit kronik  yang tidak diundang
seperti sakit jantung, kecing manis,strok  dan obesiti..


sebenarnya aktiviti  bersenam
dapat melancarkan perjalanan darah
dan menyihatkan jantung.

Fakta yang menarik daripada pakar diet..

dengan melakukan kerja-kerja rumah 
seperti mengemas dan aktiviti lain di rumah.
tubuh badan kita bergerak  
secara tidak langsung ia menyamai
aktiviti  bersenam..

33 comments:

Acik Erna said...

Assalam sal..lega akak..kalau aktivit dirumah boleh dimasukkan dlam kategori bersenam.

sal said...

huhu..betul..bukan senang nak bersenam..

Norhafiza said...

ye la kan..No pun takde masa nak bersenam..apa yang boleh No buat ialah melakukan aktiviti selaju yang boleh untuk mengeluarkan peluh seperti menyapu sampah, menjemur kain dsb..

ckLah said...

Selamat bersilat...

misza said...

kalau tak cukup kerja yang dalam rumah, buat pulak yang luar rumah. berkebun ke,basuh kereta ke. boleh keluarkan peluh disamping berjimat. hehehe

Ummi Humaira said...

salam ...

walau tak bekerja opis tp ummi pun tunggu hari minggu juga baru ler dpt nk mengemas rumah yg selalu macam hutan nie..he

ainnoraini said...

nak bersenam...itu la yg paling malas sye ni kak sal...
saye bersenam kalau hujung minggu jer...mmg mencurah2 peluh tu keluar...

sal said...

NORHAFIZA..
Membuat kerja rumah pun satu aktiviti spt bersenam..dh kita ok lah tu..

sal said...

CKLAH..
KLU tak cukup tangan...
buat kerja terasa seperti org bersilat..ya ampun..

sal said...

MISZA..
Luar dlm kena bersih..uh penat n peluh2..
memang dh cukup2 dah bersenam kt umah..

sal said...

hutan?...huhu..
ya Allah permudahkan urusan mengemas kami kaum2 ibu....
moga dpt dibuat ngan sempurna..ameen..

sal said...

UMMI HUMIRAH..
Moga dpt menjlnkn tugas mengemas dgn jayanya..

sal said...

AINNORAINI..
X bersenam...
tpi klu dpt keluarkan peluh tu kira dah bergeraklah bnyk..menyamai bersenam..

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Assalamulaikum Sal

Bestlah sal dapat berehat panjang di rumah. betul tu sala, buat kerja rumah tak sama ngan bersenam. lagi lah kalau usia dah berginjak cam makcik ni kena bersenam mengelakkan dari penyakit kronik ang sal tulis tu. bilalah dah merajinkan diri nak bersenam ni.

suri solehah said...

salam kak sal..bab bersenam ni mmg out..tu sebab badan makin mengembang hari ke hari..baca fakta dah banyak..tapi buat tak heran gitu lagi

sal said...

INA..Hakikatnya kita memang susah nk senam..memang lebih mudah buat keja rumah kan...ok jugak

sal said...

SURI..
Xpelah..janji sihat..

=sz= said...

bila beranak kecik ni nak g bersenam macam orang normal kat luar tu payah juga kan kak sal..heee

kalau senaman tangan saya, sebelum nak masukkan baju ke dalam mesin basuh tu kena tapis dulu..mana yang kena gosok/basuh tangan nak hilangkan kotoran degil..almaklumlah budak2 makan ni..main..mmg berdaki bagai...

Zaitun said...

Dah dekat sebulan kak Zai tak buat kerja2 berat badan pun kurang berpeluh.

LIPISLADY said...

Assalam,

Memang, kalau kurang bersenam badan akan rasa lenguh2, Buat kerja rumah adalah senaman yang paling mudah. Saya bersenam dengan naik turun tangga 4 hingga 5 kali sehari.

sal said...

KAK ZAI..

Kak zai kena rehat ye, badan belum mengizinkan...nnti klu dh sihat bole senam robik...hehe

sal said...

LIPISLADY..
Wadu..turun naik tngga, melebihi senam tu..moga sihat ye.

anie,Nagoya said...

smbil senam n umah pun bersih....tak perlu buang masa, buang duit ke gyim.

Pn Kartini said...

Assalamualaikum Kak Sal:)

Akak..
lepas senam pagi..terkena lak migrain t/hari tadi..tergendala nak ngemas umah!..
Alhamdulillah...bila dah ok skit..barulah boleh buat apa yang patut..!

itulah kan..jaga kesihatan ptg!tersakit sedikit..semua kerja tersekat..

kasihredha said...

esok nak bersenam dengan penyapu & mop :)

sal said...

SZ..
Pahamlah org beranak kecil..
dah bersenam dgn budak2..dh kira ok sgt tu..

sal said...

ANIE..
BErsenam di mana2 pun bole..x semestinya di gym..

sal said...

PN KARTINI..
biasalah tu..
kerja kuat sikit..tetiba migrin..
moga cepat sembuh n dpt memulakan tugas yg sepatutnya..

sal said...

KASIHREDHA..
Huhu...sihat dpt bersenam ngan penyapu n batang mop....

..semalam, tercari2 batang mop saya yg dijemur kt luar..dah ghaib..

nur said...

Sal,
Betul tu.. wat keje umah pun dah kira abih bersenam dah... kalu congak2 kita duk jalan ke hulu ke hilir dalam rumah saja pun dah brape km sehari.. he he

sal said...

NUr
pergerakan kat umah rumah ..berkilo2 meter juga yee..
menyamai senaman..moga kita sentiasa sihat..

cikceriacorner said...

salam akak..saya setuju..

buat keje umah kira bersenam kan..hheeh

nba-Nur said...

Betul tu Kak Sal.. Sekurang2nya dapat la keluarkan peluh bila selesai mengemas rumah.

Post a Comment