Tuesday, April 12, 2011

Kesedihan..

Ibu akui bhw hari ini ada sesuatu yg menyebabkan hati dlm kesedihan. Normal pd insan seperti kita, kan....

Manusia  memang unik..mempunyai pelbagai rasa dan deria...sedih, suka dan duka silih berganti..Ada org menyifatkan manusia berada dalam satu putaran spt roda. Roda-roda   kehidupan  ..up n down..Yang melambangkan pertukaran situasi dan emosi....

Untuk survival...
Perlu  melontarkan kesedihan  itu jauh-jauh...

Sedang termanggu2, tetiba...
'Ibu'..
kedengaran suara my daughter yg baru balik kerja tergesa-gesa mendapatkan ibunya. Tidak memberi ruang untuk si ibu bersendirian. Seolah dia memahami ....sambil tangan memegang sebuah kotak..excited sungguh.

'ini hadiah drp teacher, food processor.Jom, kita belajar pasang2..' kata along nak menyebuk2kan ibunya..

'How to use, ibu'...dia tanya kita balik .Sambil mata mencari2 buku panduan..

Okey hari ini ibu  menjadi pendengar setia dan memberi   peluang pada si along   .. ..

"peralatan2.nya seperti berikut......".dia dah start memberikan kuliah dan bersimulasi..

slicing and shredding Dics

steel blades : for Chopping Vegetables., Nuts, Cakes ,ect..

Plastic Blades: for blending eggs, milk shake, etc..

Citrus Press...


..ha..begini baru betul...wah dah siap  pasang..lega..


Apabila food processor dah boleh beroperasi,  kemudian berlari ke dapur..mencari buah kat peti sejuk pula...sambil termengah-mengah dia kembali mendapatkan ibunya dengan rasa  kecewa...faham..dia tak jumpa pun  buah kat peti sejuk untuk blend ..minggu ni  tak beli langsung buah kecuali ada buah pisang sebab nanti lembik  dan busuk. Sudahnya   berhari-hari duk kat sana, .tak siapa yg peduli dan hari ni  dia tercari2 pulak.........

Itulah gelagat  si anak..klu dah besar ada je cara memujuk...

Rasanya hadiah food processor belum mengubatkan   kesedihanku hari ini....

Sebenarnya  ada  ubat kesedihan yang berkesan....tetiba hati terdetik  ..

Teringat tentang cerita seorg ustaz yg sempat menyarankan  seorang kakak supaya  membaca surah al-Kahfi kerana terdapat di dalam hadith, Allah menurunkan ketenangan pada seorang sahabat yang membaca surah kahfi ini...

Membaca al-Quran bukan sahaja dapat mengingatiNya tapi juga  merapatkan diri kepadaNya..

Dengan membaca al-Quran ,  Kita akan dilimpahi dengan ketenangan dan InsyaAllah,  memberikan kita jalan keluar bagi segala permasalahan ....

26 comments:

kakcik said...

Semoga kita akan bertemu ketenangan dan pengubat kesedihan (kakcik pun sedang 'terawang2 ni..)

sal said...

kak cik apa khabar...moga ayahnya sudah sihat dan ceria..

kak Erna said...

sal..semoga sal ceria dan gembira kembali dan alquran itu dapat mengubati kesediha sal.

ainnoraini said...

sabar ye kak sal...
biasa la org perempuankan ade sifat semulajadi ade mcm2 perasaan yg tak boleh kite sembunyikan..

MummyEcha said...

as salam kak sal,

sabar yer kak.sal....apa pun setiap kesedihan pasti ada ubatnyer...mohon pada yg Esa...Insyaallah kesedihan yang k.sal alami akan berlalu jua..

Rinna said...

Moga al-quran dpt mengubatkan segala apa yg terbuku di hati..dan kembali ceria.. Terharu tgk anak2 yg cuba utk mengubat hati ibunya..

Norhafiza said...

No doakan semoga kakSal akan cepat sembuh dari kedukaan tersebut..mudah2an diberi ketenangan nnt..insyALLAH..

kasihredha said...

hidup ini pasti ada pasangannya...sedih dan gembira. InsyaAllah bila hilang sedih kan timbul sinar gembira di hati...zikir juga dapat melapang & menenangkan hati.

sal said...

KAK ERNA..
Terima kasih..

sal said...

AINNORAINI..
Syukran krn memberikan sokongan..

Ati Masrif said...

adat kehidupan kan kak sal

ati pun baru tahu tentang ayat itu

sal said...

MUMMY ECHA..
Terima kasih kerana sudi bertamu memberikan nasihat..

sal said...

Thnks RINNA..dlm kesedihan..ada teman yg mendengar luahan..

sal said...

NORHAFIZAH
Terimakasih NO atas doa itu..
moga No pun sentiasa ceria2..

sal said...

KASIHREDHA..
ZIKir itu ubat hati...
ye..
Dia ibarat sahabat kita..
menemani kita mencari ketenangan..

sal said...

ATI..
ye..adat kehidupan..
berusaha membuang kesidihan itu jauh2 di sudut hati..

anitaare said...

k sal..anak-anak tu memang pengubat duka..luka dihati siapa yang tahu..kepada Allah lah kita abadikan diri..

Semoga K Sal mendapat ketenangan dan keredhaan Allah..Amin

sal said...

anitaare
ameen ameen yarobbil alamin
syukran kerana keperihatinan itu..

Sham said...

salam kenal kak sal...

moga kak sal tenang2 selalu...

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Salam sal,

bestnya dapat food processor, makcik pun tak de lagi.anak pengubat duka lara.dia lah madu dialah racun.

sal said...

Sham
Trima kasih..

sal said...

cik Ina..
kesunyian tanpa anak2 di sini..huhu..
didoakan agar2 mereka selalu bahagia menjalani kehidupan..ameen

Yan said...

Jangan sedih2 lah kak.. Jom kita BW.. hee

Pn Kartini said...

assalamaualaikum my dear sis..:)

MOga kesedihan akak sudah reda..dan kembali ceria:)...akak take care yaa

sal said...

Trima kasih YAN

sal said...

Terima kasih Tinie

Post a Comment