Friday, April 15, 2011

Waktu ini..

Jarum jam bergerak ke angka 12.10 tgh. Biasanya kalau hari Jumaat begini tentu dah mula lapang..rutin seterusnya perlu mengambil si Hani  untuk balik ke rumah. .

Tapi ianya tidak perlu dilakukan untuk kali ini. Tumpuan hanya kepada  yang satu nih..oleh itu kena stay  lagi....

Setelah menyiapkan spanduk..kami bergerak  ke kantin..Esok sambutan maulidur rasul . Majlisnya lebih complicated kerana  banyak item yg perlu dibuat sendiri..


Rakan2 yg balik ke rumah, dah datang semula membawa sebilah pisau yg tajam..membawa objek ini adalah bukti persediaan.... mempersiapkan diri menerima tugasan rasmi ..kebanyakkannya aktiviti  potong memotong....


Rakan2 semakin tekun dengan kerjanya…bukan saja nak makan2 tetapi juga telah bertukar jawatan  menjadi  pembantu chef  separa  mahir. Mengasah bakat terpendamnya...


Ada AJK potong bawang..

Ada AJK potong  kentang, karot dan lada lada..

Ada AJK basuh ayam..sembelih dan lapah lembu…

Ada AJK makan2…..….

Hampir senja..semua pulang . Malam mereka kembali menjengah untuk  menyambung  tugasan. Apa yg penting nak menikmati sup dengan roti benggali yg disediakan …..enak saja klu dimakan beramai2..(bila nak diet)..

esok akan bermulalah  majlis maulidur rasul  dgn  hidangan istimewanya  makan dlm dulang……

Hikmahnya…
Selain untuk mengingati junjungan kita serta  mendengar ceramah2 agama..…..
Ada nilai2 ikhlas yg dipamerkan di situ ....

gotong-royong, bekerjasama, toleransi dll  .. ..

Berdoa agar mendapat keberkatan yg berpanjangan...

23 comments:

Rinna said...

Seronoknyaa..beramai2 bergotong royong.. meriah jer.. semua keje selesai dengan cepat..kan.. :)

Pn Kartini said...

assalamualaikum my dear sis:)

InsyaAllah..keberkatan itu ada..:)
pastinya meriah nii..:)

sal said...

seronok wpun penat sikit..

sal said...

moga itulah yg diharapkan..
mendapat keberkatan yg berpanjangan..

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Betul tu di situ nampak semua bermuakat dan bergotong royang demi majlis yang mulia.

sup cicah roti benggali memang terbaek. dah dapat makcik bayangkan, terus jadik lapar.

kasihredha said...

bestnya gotong royong..dpt merapatkan silaturahim juga kan :)

ainnoraini said...

seronokkan n meriah kak sal..bile bergotong royong berkumpul ramai2 ni...

mamawana said...

Suka acara gotong royong masak memasak nih...meriah yoooww

nba-Nur said...

Salam. Apa khabar Kak Sal? Meriahnya sambutan MAulidur rasul di sek akak.. Siap sembelih lembu lagi.. Kalau ada gotong-royong macam tentu hubungan sesama rakan sejawat makin rapat.

sal said...

CIK INA..
sama maufakat..setahun sekali mengadakan majlis ini

sal said...

KASIHREDHA..
Gotong royong...bnyk kerja yang dpt dilakukan bersama dan menjimatkan masa..

sal said...

AINNORAINI..
SEsekali je dpt buat gotong royong..sebenarnya payah juga nak berkumpul2 ramai2 begini..

sal said...

MAMAWANA..
Meriah ..insyaAllah..

sal said...

NUR..
Syukran , sihat Alhamddulillah..lama tak dengar khabar Nur..moga semuanya ok...

=sz= said...

masakan lebih sedap dek air tangan potong beramai2 kan..macam2 pesen ada..heee

masak lauk apa tu kak?
macam ada nak buat acar nenas/timun ..

Norhafiza said...

mmg seronok klo gotong royong mcm ni..boleh eratkan lagi tali persahabatan antara kita kan kakSal..segala penat lelah berbaloi bila menikmati juadah yg disediakan bersama2..

kak Erna said...

assalam sal.meriahnya sambutan maulidur rasul..siap sembelih lembu.
semoga semuanya berjalan lancar..

sal said...

SZ..
Memang ada acar nanas..
kari lembu..ayam masak merah..dal..

makanan pun bnyk..bawa balik berkat..alhamdulillah

sal said...

NUR..
Alhamdulillah semuanya berjalan dgn lancar berkat kerjasama semua..

sal said...

NOR..
gotong royong dan maufakat...Klu dah ramai2 buat kerja cepat dan makan apa pun sedap,alhamdulillah

sal said...

KAK ERNA..
SEbenarnya ada aqiqah ..jadi lAUK pauk muai sikit..

Zaitun said...

Amalan gotong royong memang elok di lakukan boleh menambahkan silaturahim.

Kak Zai belum pernah makan dalam dulang lagi ramai yang kata seronok.

sal said...

Kak Zai
apa khbar,
moga dah sihat setelah berehat di rumah..
take care yee..

Post a Comment