Friday, April 8, 2011

Pisang Oh pisang....

Jemput makan  ya  kawan-kawan 
minggu  ni kita kenduri pisang ...
pisang lemak manis..
pisang berangan..
bayangkan...pagi sarapan cekodok pisang..
petang wat bingka .....
mlm makan pisang mentah..
Supper makan kek pisang...
huhu..klu makan ramai2 pasti sedap aje..
selain itu......
pisang boleh buat pengat..
masak lemak pisang  cili api pun sedap..
rumusannya: pisang banyak kegunaannya....
klulah  serasi ngan perut....

Cerita yg menginsafkan pasal pisang:
Arwah emak pernah bercerita...
 Org dulu2  sekiranya tak ada  beras di rumah..
mereka ambil pisang  muda  
potong2 dadu campur ngan beras..
supaya dapat banyak  sikit.
kemudian dimasak..
memberikan  anak2 makan sampai kenyang..
tak pulak kembung perut..

 org dulu2 kreatif  ya..
sekarang..kita tak mengalami kesusahan spt itu..
dan  kita tidak berada di zaman itu..
kita berada di zaman pizza hut..

Sebenarnya, pisang ni kakak yg bagi
MOGA KAKAK murah rezki ...
kerana berbudi pada tanah  .....

sesenang kakak bawa lagi benda2 camni kat umah adik  yee....(oder jee)..

Khasiat Pisang :
Pisang mengandungi  air, protein, karbohidrat, serat,  vitamin A,  vitamin C  kalium.
Pisang juga membekalkan tenaga, mengandungi  asid, enzim, dan sebatian kimia penting. Ia juga mengandungi tiga jenis gula semula jadi iaitu sukrosa , fruktosa dan glukosa. Gula semula jadi ini amat penting untuk kanak-kanak yang sedang membesar.

20 comments:

suri solehah said...

salam..mak..macam jenis pisang,,nak pengat pisang...kt sini pisang sangatlah mahal kak..yang dah nak buruk kecik..2 rinngit lebih satu sikat huhu

sal said...

ye kee..kita tanam pisang jelah...nanti jual..

kasihredha said...

cantiknya...buat kek pisang sure best

kak Erna said...

sal..sedapnya pisang berangan tu..
dirumah akak ni..pisang memang tak membazir..
kalau tak dihalang..bagi tau nak buat kuih..memang dah licin kena makan..

Cik Robiah said...

sedapnyerr

ainnoraini said...

kst rumsh saye kalau setakat sesisir kejap jer selesai dimknnye...

agaknye mahu beli setandan rasenye...

sal said...

KASIHREDHA..
BETUL..Kek pisang makan ramai2 ngan anak2..memang sedap..

sal said...

KAK ERNA..
Klu kita masak dan anak2 suka makan..kita pun suka ..klu masak tak habis,lemah semangat nk masak..

sal said...

CIK ROBIAH..
Jom belajar buat kek pisang ngan makcik nih..

sal said...

NORAINI..
huhu.. sesisir sekejap je
kalau setandan tahan berminggu2..susah pulak nak habis..

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Salam sal,

cakap pasal pisang, kenapa arwah mak cite yang sama, masa kecik dia makan pisang campur nasi cam sal cerita tu. sal kecur air liur makcik nengok pisang tu.kalau ada kat rumah macam-macam makcik kerebek wat ngan pisang tu.

Pn Kartini said...

assalamualaikum my dear sis:)

tinie tak leh makan banyak2 sangat pisang lemak manis..nanti tak sedap laa perut dibuatnya!
:)

moga akak sihat2 di sana yaa:)

sal said...

cik ina..
memang bnyk kegunaan pisang yee..
buat kerepek pun sedap jugak

sal said...

tinie..
memang ada yg tak sesuai makan pisang...
xpelah tinie ada alternatif lain yg lebih sesuai...

Norhafiza said...

ya kakSal..arwah mak penah cite..masa No bb dlu, arwah lenyek pisang bg No makan..tp skang semua nak senang dan mudah kan..main beli nestum je

anitaare said...

mmg byk manfaat kebaikan dan kesihatan dari buah pisang..anak2 patut diajar supaya jgn abaikan pisang

Ati Masrif said...

salam kak sal,

baru balik dari morib ni :)

kalau perut dah lama tak proses keluar
pun bagus makan pisang ni...lancar saje pas tu..hihi

sal said...

Norhafizah..
dulu2 Nor makan lenyek pisang...
Kak sal pula makan pisang rebus..
sekarang budak2 tak pandai makan tuh ye..

sal said...

anitaare..
ya..anak2 pun bagus makan pisang..lagipun banyk khasiatnya kalu serasi ngan perut..

sal said...

Ati..
ya klu nak lawas buang ..makan pisang membantu proses penghadaman..

Post a Comment