Saturday, December 25, 2010

di kampung

Assalamualaikum ..
moga semuanya berada dalam keadaan sihat sejahtera selalu..
Ibu masih di kampung..
Lama tak balik..
sesekali balik banyak aktiviti yg dibuat kat sini..
 Semasa di kampung, ibu sempat jenguk kebun.

Jom masuk ke kebun ibu, 
sekurang2nya dpt merasakan betapa susahnya org2 dulu 
menjalankan kegiatan bercucuk tanam utk menyara hidup keluarga..
Nak masuk ..
kena park keta kat sini..
sedey gak sebab rumah yg biasa kita letak kereta dah terbakar,
 tinggal rangka, cian..


Kebun ibu ini kebun pusaka..
kebun peninggalan arwah ayah ..sikit je..
Di kiri kanan jalan masuk  penuh dengan kelapa sawit, 
wah, nyamuk sangat banyak.
Ke sini kena pakai baju tebal 
kemudian sapu losyen dimuka dan tangan..
Supaya nyamuk bau losyen 
tak bau darah manusia sebab untuk mengurangkan risiko kena gigit ..
tu petua dari org lama..


 ni kebunnya...
kebun pisang...
ada kelapa sikit..tapi jarang sekali dijenguk..dah semak
 tak berjaga..banyak pokok2 pisang dan kelapa
 sebelah kebun ibu, 
kebun kakak..dia tanam kelapa sawit..
berhampiran dengan kebun ni, 
ada laut.. lebih kurang 1km dari tempat ibu..

ramai gak orang di waktu petang nih..

laut yg luas

 sedap gak duduk2 di sini,angin bertiup kencang
 singgah rumah abang long kejab..
Rasanya inilah percutian yg terakhir sebelum ibu bertugas..
pas ni 
aktiviti berblogging terpaksa dikurangkan krn tumpuan kpd tugas..
terima kasih kepada semua rakan2 maya

27 comments:

Zaitun said...

Masa pergi Perak tempohari kak Zai sempat singgah kat kampung sedih sangat bila tengok rumah dah nak runtuh dan kawasannya dipenuhi hutan.

sal said...

ZAITON: sedey tengok rumah terbiar yeek..same kita..rumah ibubapa di kg xde org duduk..terbengkalai

Ummi Humaira said...

salam kak sal...

kampong kak sal kt mana tu? bestnya kalu ummi ada kebun macam gitu ,sesekali dpt gak rehatkan minda dlm kebun yg aman dgn kehijauan n dpt kutip hasilnya.

sal said...

ZAITON..sal sesekali balik jee.rasa memang nak balik selalu kat kg tengok apa yg terbengkalai..tpi kesuntukan masa ..

sal said...

Assalamualaikum UMMI..tul..tul..dpt rehat minda..dikelilingi pokok2 pisang dan kelapa..huhu

sal said...

UMMI..ni kat Kampung Punggur , Batu Pahat Johor. Kawasan ini tak terkenal..sebab pantainya tak dimajukan lagi..tpi kawasan pantai cantik gak

kasihredha said...

bestnya kak
kampung saya pun kat pantai juga

sal said...

KASIHREDHA..Ohye keee..
sebenarnya saya jarang ke tepi pantai, sesekali je..di sini hnya kebun saya..kg saya lebihkurang 10km dari sini..

kak Erna said...

salam sal..rumah kampung akak tinggal kosong gitu je..tak de sape tinggal..
seronok juga kebun sal ye..berdekatan laut..

sal said...

assalamualaikum K ERNA..
cian tengok kampung yg kosong yee
kamipun sama, adik beradik perempuan sal smua dh berhijrah..rumah dh x berpenghuni..

sal said...

ERNA..ALhamdulillah K ERNA..memang soronok di kg..kesempatan jee xde untuk balik selalu..hehe

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Akak kalau diberi peluang suka sangat duduk kampung.Kenapa nak kurangkan aktiviti blogging? Sal kenapa tak letak iklan nuffnang, dalam blog Sal.Kalau sal letak, ada jugak income sikit.akak suggest je.

sal said...

Hai CIK INA..Moga sihat selalu..kos hidup di kg lebih rendah drp bandar..sb tu seronok duduk di kg .

sal said...

CIK INA..iklan nuffnang...akan difikirkan..mekasih INA Krn memberi cadangan..

SUZIE APAI said...

owh balik kampung ye kak...damai hati kan!

ada kebun sndiri mmg best..dulu2 sy pnh terpikir nk carik asben yg ade dusun droyan..punye la suka sgt mkn duriannn ehehheh

Yan said...

Salam kak,

saya ni nama je org Johor. Tapi banyak tepat tak pernah pegi. Batu Pahat takat Rengit je lah..

MiZi said...

cantiknyaaa pemandangan!! huk3 jeles!!

http://contengcorner.blogspot.com/2010/12/abang-senyum-demi-adik2-abang.html

sal said...

SUZIE..

Tulah yg seronoknya melawat dusun..kenyang..
kak salpula teringat masa zmn kanak2 melawat dusun buah2an..

sal said...

Assalamualaikum YAN..
Ohye ke...same lah kita..kak sal orang sana juga..sesenang jemput datang..

sal said...

assalamualaikum ..
Mekasih MIZI..Moga bermanfaat..

n.hasleena said...

Salam Kak Sal...
Luas kebunnya ye...
Siapa yang mengusahakannya sekrg..

sal said...

Assalamualaikum LEENA..moga ceria2 selalu..
tak bnyk,Adalah skit2..
minta tolong abg tengok2kn..

Ati Masrif said...

salam kak sal,

best ada kebun ni..bila dpt hasil
tapi nak jaga tu rumit juga
hubby kita pun berkebun pisang gak..tp tak terbela hihi..

sal said...

ASSalamualaikum ATI MASRIF..

tulah pasal..tangan kak sal ni..semai bunga tak idup2 apetah lagi tanam pisang..sudahnya beli siap seketul dua bunga dah remaja sb xnak kempunan..

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

BESTnyer kampung kak sal.... siap ada laut lagi tuh!

sal said...

Assalamualaikum KINAKOYU : Jom dtg kampung kak sal..bole main air di tepi pantai..huhu..

Rinna said...

Bestnyaa kampung ada kebun dan dekat ngan laut..leh mandi manda kan.. :)

Post a Comment