Friday, January 21, 2011

Minggu Yang Kelam

Di pagi yg hening..
sedikit rajin..
memasak  makanan....
di atas dapur kaca itu..

Saya tinggalkan sekejab dengan api terkawal..
untuk menyiapkan kerja2 lain.

tetiba terdengar bunyi sesuatu..
prangggggggggggggg.
sepantas kilat
saya meluru ke dapur..
kulihat kaca dah bertaburan di atas lantai..
serta merta kututup api  dapur  tu.. ..
tapi  tungku yang di sebelahnya sedikit berasap..
periuk yang bertenggek di atasnya tak ada apa2 pun..
semua ok
dan dlm keadaan yg baik.. 
mungkin paip gasnya bocor, 
menyebabkan darjah suhu kepanasan meningkat
lalu memecahkan kaca .
itu teoriku yg belum disahkan.....

minggu ni , 
kurasakan minggu yang KELAM....
lappy meragam, dapur kaca pecah, pemanas air rosak..
dan beberapa barang lagi 
memerlukan penyelengaraan....
huhu.....

Namun dlm  kesedihan..
Ada  ada juga  penghibur......
kat luar tu..

Puan Comel anak beranak dah menunggu di depan pintu..
Puan Comel tu kepunyaan orang....
Kita  hanya nak tumpang sayang..
dia pun macam ingat  pada kita..


Kalau kubuka pintu, 
maka ternampaklah dia  duduk kat situ..
seolah-olah menunggu..
kalau  tak sibuk maka murahlah rezki dia..,
beri dia  dan keluarganya  makanan ..
kalau dia kenyang,
tentu kita suka hati .

hai comel.......
matamu  biru dan kuyu..
Namun tetap  bersinar..

28 comments:

suri solehah said...

salam kak sal..kadang tu mcm tu kan ada musibah bertimpa2..sabar je lah,,seb baik ada penghibur ye,,:-)

kak Erna said...

sal..boleh pecah ke dapur kaca..
risau jugak ni..akak punya pun dapur kaca jugak..
harap2 tak de masalah la dapur tu..
sala..memang betul comel la..nampak bersih je..
patut sal tumpang sayang..

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Biasalah tu Sal, dugaan datang , tanpa di duga.janji semua selamatkan. comelnya kucing tu, cam kucing bela.

ckLah@xiiinam said...

Mujur kakSal tak apa-apa....

cikceriacorner said...

akak..nasib baik xde ape2..kdg2 benda2 mcm ni diluau jangkaan kita..

comelnye kucing tu..:)

anie,Nagoya said...

sib baik kk Sal tak cedera.n tak meletop dapur tu sekali.ya allah....

haaa...itu tandanya nak goreng dompet nak beli yg baru.hihihihi

ibuintan said...

yang penting Sal tak ape-ape.... ada duit beli yang lain

sal said...

Assalamualaikum SURISOLEHAH..
Musibah bertimpa2..ada hikmahnya kalau difikirkan..

sal said...

Assalamualaikum KAK ERNA..

pecah yg tidak disangka2...dapur kawan saya pun camtu juga...

sal said...

Assalamualaikum CIK INA..Dugaan silih berganti..menguji kesabaran dan keimanan kita agaknya..

sal said...

Assalamualaikum CIKLAH..

Bersyukur..kerana kak sal ngan anak2 tak ada apa2..

sal said...

Assalamualaikum CIK CERIA..

Nasib baik tak apa-apa..
nak sedapkan hati..
anggaplah bhw harta benda boleh di cri ganti, kalau ada rezki nanti..

sal said...

Assalamualaikum ANIE..

Aduhai..
cari rm..rm.. dlm dompet..

sal said...

Assalamualaikum IBUINTAN..

YA..nasib baik tak pape..
itupun rezki..
yg lain tu..
kemudian-kemudian boleh ganti..

Ummi Humaira said...

Assalamualaikum kak Sal...

agaknya dia nk minta ditukar baru ler tu... maklum ler , kelengkapan persekolahan dah abis disiapkan...

apa2 pun Alhamdulillah kak Sal x aper2...

sal said...

assalamualaikum UMMI..

huhu..mekasih terasa sejuk membaca catatan ummi..

doakan kita murah rezki ye...
moga dapat ganti nanti..insyaAllah..

Norhafiza said...

assalamuaikum kakSal..banyakkan bersabar ya..dugaan ALLAH SWT berikan untuk melipatgandakan lagi pahala kakSal..

No pun suka kucing dah macam kakSal juga la, menumpang kasih sayang sebab takleh bela..abg alegik ngan bulu2..anak2 pun ada athma..

SUZIE APAI said...

k sal~ nk mintak brg2 baru la tu...tp biasala, dh dekat2 gaji ni mcm hal la datang dugaan...hikss

sabar yer kak....

sal said...

ASSALAMUALAIKUM NORHAFIZA..
ya betul, kena banyk sabo..dugaan dan cabaran di awal2 thn....
kucing tu memang comel..tapi kak sal x bela sebab nanti kucing merayap ke rumah jiran2 dan jiran komplen..so x bela..tpi suka kasi makan kucing jiran,klu tak sibuk....

sal said...

Assalamualaikum SUZIE..
Benda baru..huhu..
waiting list..
mana dulu yg nak dibeli..

Ibu Sayang said...

Salam,


Dapur di rumahpun kaca jugak.....bimbang pulak rasanya.

sal said...

assalamualaikaum IBU SAYANG..

insyaAllah tak de pape...mungkin kita ni ribu2 org atau lebih drp 1 yg tidk bernasib baik

kasihredha said...

setiap musibah pasti ada hikmahnya.
kita belum nampak sekarang..dan menguji kesabaran juga...

Zaitun said...

Senasiblah kita,periuk sal pecah kak Zai pula tiles pecah,harap2 jangan ada lagi yang pecah atau rosak.

sal said...

Assalamulaikum KASIHREDHA..

Betul setiap musibah ada hikmah..kena belajar drp apa yg tersirat dan tersurat.tq

sal said...

Assalamualaikum KAK ZAI..

Minggu ni minggu kita bersedih ya kak zai..

kuatkan semangat..ceriakan muka...insyaAllah digantikan dengan yang lain..Ameen

cobaaaaaan

nba-Nur said...

Salam Kak Sal,
Sabar ye Kak Sal.. Ada hikmah di sebalik apa yg terjadi.. Nur dah beransur sihat..
Comel kucing tu.. Nur pun pelihara kucing sebab nak kurangkan sikit tekanan.. At least boleh jadi peneman bila suami pergi outstation.

sal said...

Assalamualaikum NUR..

Mekasih Nur ats nasihat..coooool
alhamdulilLah Nur dah sihat..

Kadang2 kucing2 tu buat kita rasa terhibur..

Post a Comment