Monday, January 24, 2011

Nak awet muda..

Nak awet muda..selain drp bersenam dan penjagaan kesihatan..makan  ulam juga boleh awet muda..huhu..
Tengok daun selom  ni...ia adalah ulam yg mempunyai  banyak khasiat  dan sedap dimakan. Herba ini adalah sayuran tradisional  yang sering juga dimakan dengan ramuan nasi ulam, nasi kerabu dan ramuan sambal tempoyak.
Saya mula pandai makan ulam ketika dah kerja. Sebelum tu tak kisah pun..kawan2 yg cun2 tu makan ulam2 tu macam makan goreng pisang...selamba jee
ulam boleh awet muda? Betulkah ...... Orang tetua yang kata gitu.. kerana  mereka  bercakap melalui  pengalaman. Org tetua  tidaklah gi makmal sains mengkaji secara saintifik hanya berdasarkan pengetahuan harian dlm kehidupan....
Daun selom mengandungi vitamain ,B DAN C serta mengandungi banyak serat..kolestrol pun kurang..
ulam2  lain yang sekeluarga dengannya seperti....
kacang botol, 
ulam raja..
makan ngan sambal belacan..
Kalau tekak selera kampung, 
makanan tu sedap..dan pasti  bertambah2..
petai..jering.. pula..camna..
eehh siaplah toilet..
Tapi berhati2  apabila anda ada darah tinggi krn ada ulam2  tuh tak sesuai dimakan seperti   kacang botol yang  boleh meningkatkan tekanan..
selamat mencuba..





41 comments:

Rinna said...

suka jugak makan ulam especially..ulam pegaga..:)
Erkk iye ker. ada ulam yg leh naikkan tekanan darah yer..

ibuintan said...

saya suka semua jenis ulam ni terutama jenis berdaun ,yg berbau kurang sikitla

kasihredha said...

saya sgt2 suka petai...tp dah lama tak makan sebab kerja selalu berhubungan dgn org ramai...nanti bau mulut pulak :)
Tapi ulam2 lain makan juga.

sal said...

RINA..
Pegaga pun bnyk khasiat..bole turunkn tekanan darah tinggi ya

sal said...

Assalamualaikum IBU INTAN..
YA saya pun suka ulam yg berdaun hijau..lebih sedan dan berkhasiat..

sal said...

Assalamualaikum KasihRedha..

Petai tu memang sedap tapi puaslah nak cuci toilet apabila makan..tak larat pula

kak Erna said...

salam sal..akak memang tak pandai makan ulam2 ni..yang daun2 tu la..
lagi pun kan..dah terlewat dah kalau nak awet muda..he he..
untuk sihat oklah kan..

Norhafiza said...

assalam kakSal..No mmg suka makan ulam-ulaman nih...sedap!

Kak Rosaliza said...

Salam cikgu sal..saya suka ulam2 tak kira apa jenis pun kalo cicah budu lagi best heheh

Cik Ina minat Do do Cheng said...

akak suka sangat makan ulam. daun selom tu makan ngan sambal kelapa sedap. akak suka ulam raja, pucuk gajus ngan tenggek burung. banyak lagi kalau nak sebut.

mamawana said...

Suka ulam kalu cicah sambal belacan...wowww..berpoluh

ckLah@xiiinam said...

...anak-anak ckLah penggemar ulam. Pahit dan kelat macam mana pun mereka telan.

sal said...

KAK ERNA..
Assalamualaikum ..Kakak saya pun tak suka..
hUHU, belum terlewat ka tpi yg paling penting sihat tubuh badan....

sal said...

Assalamualaikum Nor..kak sal pun suka..tpi tak selalu pun beli, sesekali..

sal said...

Assalamualaikum ROSALIZA..Peminat ulam, samalah kta ya..

sal said...

Assalamualaikum CIK INA..
Almandulillah..moga Ina sihat dengan makan ulam2 tuh

sal said...

Assalamualaikum MAMAWANA...
Memang sedap ulam ngan sambal belacan tu..
lagi satu ikan kering...
dah jemu makan daging2..kan

sal said...

Assalamualaikum CKLAH..sama ngan anak2 saya, mrk semua penggemar ulam..apa yg mak dia suka makan, dia pun suka juga

CIK TOM said...

cik tom suka kacang botol best...

Ati Masrif said...

salam kak sal,

terima kasih yer

suri solehah said...

salam..kak sal..awek muda yang best tu..dr lulu2 lg kalau p kedai org panggil mak cik huhu

ainnoraini said...

kalu bab2 awet muda suke saye ni...
saye mmg suke mkn ulam2 ni...
tapi tu ler bile mkn berselera jer..bertambah2 pulak nasi kat pinggan nnt...

Zaitun said...

Kak Zai pun dah kawin baru pandai makan ulam tapi sekarang ajar anak2 makan,selain baik untuk kesihatan ia juga elok untuk kulit.

Ibu Sayang said...

Salam Sal,


Ibu suka pada ulam2 juga, makan cicah budu...BEST!
Itulah sampai makan 2,3 pinggan.Nasi ulam paling feberet.

sal said...

Assalamualaikum CIK TOM
Orang muda memang boleh makan semua..
apatah lagi klu minat
kacang botol tu sesuai klu untk pekatkan darah..

sal said...

Assalamualaikum ATI

Banyak bersabar yeee

sal said...

Assalamualaikum SURI SOLEHAH..
XPE dah pangkat makcik
aku ni org panggil 'nenek'

wpun awets mudass..hehe..

sal said...

Assalamualaikum AIN NORAINI

Betul juga yaaa,klu dah makan sampai berpinggan2 layan selera...bila masa nak awets mudasss

sal said...

Assalamualaikum KAK ZAI..

Tentu kak zai memang nampak ceria dan muda yee..

sal said...

Assalamualaikum IBU SAYANG..

Orang putih buat kajian budu tu bnyk khasiatnya..

cikceriacorner said...

akak..saya suke makan ulam2 tp la ni jrg mkn..kalo kat kg..petik aje..

SUZIE APAI said...

klu mkn ns tak bley tak de benda hijau dlm pinggan...huhuuu...sume ulam2 saya sukaaa....

anie,Nagoya said...

sekom,

semua org reti mkn ulam.kita je yg tak reti.dri kecik lagi.petai jgn le.tak penh mkn.

tapi ulam kacang botol, sedap.kita ingat pahit.kalo sayur atau ulam yg berwarna ijau kita ingat akan pahit

sal said...

CIK CERIA...
YA kalau kg kampung banyak pilihan..
xpayah beli..save sikit ye..

sal said...

SUZIE...
Dlm pinggan mesti ada yg hijau ya.....baru ceria, selera pun bertambah....

sal said...

ANIE..
Xpe lah...bnyk alternatif lain ya, yg penting kita sihat dan gembira..

Nek Cun said...

Salam Sal, memang ulam elok untuk jaga badan... nekcun pun suka gak makan ulam-ulam... hehehe..

nba-Nur said...

Salam.. Memang bagus makan ulam.. Tapi Nur tak pernah makan kacang botol.. Pegaga suka juga..

sal said...

NUR..
Pegaga baik untuk org yg mempunyai tekanan darah tinggi dan kacang botol bagus untuk org yang mempunyai tekanan darah rendah..

sal said...

NEK CUN..Patut pun nek cun nampak seri n seri..huhu..

Azman Md Safiee said...

Rumah@Kedai Jasin RM100
Alamat: JB7768 Tingkat Atas, Taman Asia Selatan, Jasin Melaka (Sebelah Tupperware Jasin)
Selesa untuk 20 orang
Kemudahan:3 B.Tidur 2 B.Mandi; 2 Katil Queen, 10 Tilam single+airkond
Blog: http://jasinhomestay.blogspot.com/

Post a Comment