Friday, January 14, 2011

Anak-anak itu

Nun di sana kawasan padang menghijau, 
terdapatnya sekumpulan anak2 pendidikan khas 
yg kurang upaya dari segi intelek sedang menunggu........
Bertemankan gurunya yg setia..
yang tidak pernah jemu2 membimbing..

Sebentar lagi anak-anak itu akan memulakan larian 100m di padang ..
penjaga masa dan pengadil telah pun bersiap sedia dengan tugasnya..

Pengadil  memberi arahan  ....

ke garisan.......sedia.........bummmmmmmm...
anak2 A,B,C,D dan anak-anak  lain yg sewaktu dengannya  berlari 
sekuat-kuat hati..
seupaya kudrat yg ada.. 
Namun
apabila sampai di pertengahan..
kaki A tersangkut pula lalu terjatuh....

Tetiba semua anak-anak itu  terhenti berlari..
pergi mendapatkan A..
Ada yg pegang tangan A,
Ada yg tepuk2 bahu A,
Ada yg  bertanya pada A,' Sakit?'
SEMUA sehati sejiwa  bersimpati untuk menolong  A

Apabila A sudah ok ..
kanak2 tersebut meneruskan semula larian
sehingga ke garisan penamat..

Penonton yg menyaksikan pertandingan itu..
tak dapat berkata apa2 sekejab..
tergamam..
terharu....
sedih..
gelihati....
ketawa..

Itulah gelagat kanak2 istimewa..

Anak2 adalah anugerah.....
Siapapun dia..
Pandai.. agak kurang....hyperaktif...autisme..talkative..
mereka adalah amanah  dariNya....
semestinya kita menjaga amanah tersebut dengan sempurna..
semestinya kita menghargai akan kehadirannya..

Dibawah ini pula 
adalah anak2 smart reader..

cerdik, 
comel, 
pandai bercakap....

bertuahlah ibu2 yang memiliki..

27 comments:

ckLah@xiiinam said...

Hehehe...comelnya....
Terharu membayangkan situasinya...


Teringat pula Hang Tuah dan Han Jebat, berhenti bertempur lalu berbal-bual....dan kemuadian menyambung semula pergelutan hingga melibatkan pembunuhan..

sz | m.s.s said...

sangatttt istimewa...

sal said...

Assalamualaikum CKLAH..
anak2 ini yg sedang mempelajari tentang erti kemanusiaan, tolong menolong, bantu membantu,keperihatinan..

sal said...

Assalamualaikum SZ..

Kanak2 ini memang istimewa..
juga punya hati dan perasaan yg sensitif terhadap kawan2nya..

kak Erna said...

salam sal..yang penting bagi mereka ialah setiakawan kan..
tak sanggup meneruskan larian..bila ada kawan yang jatuh..

sal said...

Assalamualaikum KAK ERNA..
Aduh..semangat setiakawan tulah yg menyebabkan rasa terharu walaupun semasa pertandingan....

tapi tergelak pula memikirkan ..tak pernah dibuat dik orang..

Norhafiza said...

assalamualaikum kakSal..terharu sungguh bace kisah anak2 istimewa nih..ya, anak2 anugerah ALLAH yang tak ternilai untuk kita..baik buruk mereka tetap anak kita..

EZATUL HANI said...

assalamualaikum .

YA,Anak2 anugerah ALLAH..
Baik buruk pun anak ..titipkan doa untuknya moga dia menjadi yg terbaik..ameen..

kasihredha said...

mempunyai hati yg istimewa juga

Zaitun said...

Terharunya kak Zai,walaupun mereka ada kekurangan tapi hati mereka suci sanggup tolong kawan yang terjatuh lepas tu boleh sambung semula lariannya.

suri solehah said...

salam kak sal..sebakkan baca entri ni,,,sungguhpun istimewa tapi tahu erti berkawan,,tak pentingkan diri...

sal said...

assalamualaikum EZATUL HANI..

Anak2 anugerah ALLAH..
PemberianNya yg tidak ternilai..
dijaga dan dan dititipkan doa berterusan.

sal said...

assalamualaikum NORLIJAH..

Baik buruk..dia tetap anak kita..
doakan saja agar dia mendapat yg terbaik..
rezki itu di tanganNya..

sal said...

assalamualaikum NORHAFIZAH..

Walaupun istimewa..tentu ada kelebihannya..
doakan saja agar dia mendapat yg terbaik..
dan murah rezki....

sal said...

assalamualaikum KASIHREDHA..

Kanak2 yg istimewa..juga mempunyai hati yang istimewa..

sal said...

assalamualaikum ZAITUN..

Saya pun terharu..kanak2 yg istimewa ini pun ada naluri untuk bekerjasama, berkawan baik , berinteraksi dan kurang mengerti tentang etika pertandingan tersebut.

sal said...

assalamualaikum SURISOLEHAH..

Setiap kekurangan ada pula kelebihan..begitulah anak2 istimewa ini juga ada kelebihan yg ALLAH berikan..

abgreds said...

Assalamualaikum kak Sal..
Sebanyak mana kita memahami dan menyayangi mereka, sebanyak itu atau lebih lagi balasan baik yang menanti, Insya Allah...

sal said...

ASSALAMUALAIKUM ABGRADES..

InsyaAllah..
Allah maha mengetahui dan maha pemurah..

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Betul tu anak adalah anugerah dari Allah.cukup istemewa, tak kira macam mana keadaan dia pun.

sal said...

Assalamualaikum CIK INA..
Setiap manusia memiliki sifat2 istimewa walaupun dia dilahirkan sebagai anak2 oku..

SUZIE APAI said...

sy slalu nmpk ank2 dr kelaspendidikan khas stiap kali jemput ank kt prasekolah..mmg rasa sgt simpati. Tahniah tuk KPM yg menyediakan bahagian utk mereka...Tahniah juga buat cikgu2...

bersyukurla dgn anugerah Illahi...

♥ manje ♥ said...

salam

anak2 tu amanah Tuhan... kena jaga seprti menjaga nyawa sendiri... ~

sal said...

SUZIE..dekat umah Kak sal ada sekolah pendidikan khs. budak2nya cergas juga..memang penat jaga krn hyperaktif

sal said...

MANJA..
Betul kata manja, mrk juga manusia yg punya hati dan perasaan...kehadirannya dihargai..

cikceriacorner said...

salam akak..bestnye ada anak..bile la saya nak ada anak?heheh

sal said...

assalamualaikum Cikceria..
Moga sihat selalu..
belum ada rezki..
insyaALLah apabila sampai waktu..

Post a Comment