Wednesday, April 4, 2012

Makan Bendi Dan Ulam..

Makanan rebus dan ulam-ulam???
ya..
Pada saya sedap... cecah pula sambal ...wah, tak toleh lagi  !!!

Sejak dua menjak ni, berazam nak kurangkan makanan  berlemak2 dan berminyak2. InsyaAllah nak cuba....Mula2 anak  menjeling2 tengok cara pemakanan ibunya yg dah bertukar 90 darjah,  mrk pelik kot...sehari , dua..tiga..sebulan dua berlalu..lelama tergoda  si anak2 nak jugak ikut jejak ibu, makan yg rebus2..hehe...senanglah sikit...

Salah satu yang sedap direbus ialah bendi...

Bendi tu campak ke dalam gulai kari atau gulai asam pedas pun sedap..

Tadi baca tentang bendi....sayur ni baik untuk otak kita, khasiatnya mengurangkan  nyanyuk apb dah tua ..Sayur bendi kaya  dengan kalsium. Oleh itu  memang baik untuk tubuh manusia terutama tulang dan gigi.

Kegunaan Bendi: Ambil biji, akar dan bunga dan rebuskan. Air rebusan itu apabila diminum boleh menjadi ubat seperti berikut:
• Melawaskan pembuangan air kecil
• Boleh meredakan bengkak dan radang
• Meringankan masalah susah bersalin (dijadikan selusuh)



Di sebelah barat pula..kacang bendi dipercayai dpt membantu mencuci hati, menstabilkan kandungan gula dlm darah, membantu melicinkan bhg dlm usus besar, mengurangkan sembelit, merawat ulser dan kekejangan sendi..dn radang paru2...

Dah tau khasiatnya.........marilah kita menjamu selera dengan bendi..

P/S: Sebenarnya bnyk makanan semulajadi yg berkhasiat..tapi terkadang  kita tetap memilih  makanan instant atau makanan proses yg mudah dan cepat.....



13 comments:

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

sy pon suka bendi rebus atau campak dalam asam pedas dan kari..sedappp


dan senang..masak lauk+sayur sekali hikhik

kasihredha said...

suka bendi...letak dlm masak asam pedas atau rebus buat ulam

Bintu Qawaid said...

ishk..ishk..sedapnya.antara sayur kegemaran saya tuh.dicecah dengan sambal pula.terliur sakan saya dibuatnya dengan pic kat atas tu

sal said...

Assalamualaikum Rina, bintu dan kasihredha...terima kasih krn sudi menjenggah..moga bermanfaat..

ainnoraini said...

Mkn mlm saya tadi ikan merah campur dengan bendi masak asam pedas... Saya mmg suka sayur tu...

mamawana said...

Like very much. Sedap yawwwww........

sal said...

Assalamualaikum : ain, mamawana..baru je suka sayur ni...cari yg muda2 tentu sedap, rangup dan lembut..

Kunang-Kunang said...

Salam Sal,

Kak Ani pun suka bendi ni, masaklah apa pun, memang sedap. Celur cicah budu pun sedap gak.

sal said...

Kak Ani...yee sedap , saya pun dh pndai makan budu....

munna said...

dulu tak suka makan ulam2 ni... tapi sejak kahwin ni kena biasakan sebab en abg suka makan ulam2 ni semua...lagi2 bendi

Kakzakie said...

Sal... bendi rebus cecah sambal belacan!! wah.. kakak pun sama memang tak toleh punyalah hihi...

Tak sangka kan bendi boleh jadi penawar juga - dahlah sedap di makan.

Ati Masrif said...

ati selalu makan bila msk
dgn kari atau asam pedas

bolehlah cuba rebus pula dah tau
khasiatnya ni :)

MulutPayau said...

saya mmng suka bendi...tak sia2 makan selama ni, bnyak khsiat rupanya....

Post a Comment