Sunday, January 15, 2012

Mama Oh Mama..

Assalamualaikum..
"Mama, , adik baru saja melukis....". Si kecil berlari-lari  megah untuk mendapatkan ibu. Tak sabar dia hendak memberitahu aktivitinya.....

"Adik melukis pakai lapstik mama' si kecil menyambung lagi, lurusnya dia....



"Lapstik mama ??" Si ibu terperanjat..

Si ibu memandang anaknya..tiba-tiba terlihatlah akan laptiknya itu   yang tinggal separuh. .Harga lapstik itu bukan saja mahal tapi ia baru saja dibeli..

Hati ibu  hampa dan kecewa..

'Adik !!!!!!! ' Si ibu mula mengamuk sakan. Dia hilang sabar lebih-lebih lagi apabila melihat baju anak perempuannya sudah dipenuhi dengan warna merah-merah..

Si ibu melempiaskan emosinya. Mengamuk sakan. Hilang pertimbangan. Si kecil menjadi mangsa  amarah. Tanpa rasa belas kasihan..  tanpa menghiraukan jeritan.....Akhirnya anak itu  lembik, kaku dan tidak bergerak lagi.......

Si ibu  tiba-tiba terhenti...

Dia menggoncang-goncang  tubuh si anak sambil menangis dan memohon agar anaknya membuka mata..Namun sudah terlambat kerana jantung anak itu  sudah tidak bergerak lagi..

Di saat itu, si ibu terpandang akan tulisan lapstik di selimut  anaknya  dengan perkataan berbunyi ' sayang mama sampai bila-bila'.....

Cerita ini  dari FB..Moga ia menjadi renungan bersama.. 


Sekian wassalam.. 

13 comments:

munna said...

bila amarah menguasai akal fikiran begitulah jadinya... harap2 kita dpt kawal perasaan kita

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

kena kawal emosi bila dgn anak-anak ni

sal said...

Muna..
apabila marah..
istigfar cepat2..
takut terlebih perasaaaaaaaan

sal said...

Rina..
betul..emosi perlu dikawal agar tidak melarat2...

Acik Erna said...

assalam sal..sedihnya..apa lah nilainya sebatang lipstick dengan nyawa seorang anak..

Salina@IbuAqil said...

Pernah dengar kisah ni sis..
Memang sayu.. ;(

mamawana said...

Sedeykan. Ibu moden yg lebih sayangkan lipstick, kecantikan, make ups, duniawi..bla bla bla...... hmmm. Moga kita dihiasi dgn aklhlak Ibu Mithali.

suri solehah said...

kadang2 mmg terlepas geram kat anak2 yg masih tak mengerti ni..perlu muhasabah...

ainnoraini said...

anak saya semuanya perempuan...masa kecik2 dulu habis semua brg2 saya dirosakan..bukan setakat sebatang lipstik yg rosak bedak pun bertaburan dikerjakanya... tapi kite harus bersabar byk2 budak kecik bukanya reti apa pun...

Zaitun said...

Tersentuhnya kak Zai.

che mid said...

Dengan si Deeja pun begitu jugalah nakal dan lasaknya. Kadang-kadang rasa nak menangis pun ada..

kasihredha said...

saya pin pernah baca di fb...terharu sgt kan

Azian Elias said...

ikut hati kan.

Post a Comment