Sunday, July 3, 2011

Nak Beli ?

Assalamualaikum..
moga semuanya sihat dan dirahmati Allah..

sapa nak kelapa muda....
harganya  ada sikit  tinggi..
sebab petrol dah naik,kan....
air kelapa muda baik utk kesihatan....
(mempromosikan lagi.....)
KHASIATNYA..
Airnya kaya dengan garam galian.  membantu pesakit yang menghidapi masalah sukar membuang air kecil dan batu dalam buah pinggang. Ia bersifat anti bakteria dan digunakan 
di India untuk mencegah taun.

Selain itu,ada org kata, air kelapa digunakan untuk penawar santau.. ia dpt  mengurangkan plak pada arteri , sekaligus baik untuk jantung. Menyeimbangkan kolesterol baik dan jahat. Bagus untuk penderita diabetis. Ia mengurangkn tekanan darah serta mengandungi Cytokinin  iaitu bahan anti penuaan dan anti kanser.


sebenarnya bukanlah nak jual.......
tadi  saya balik ke kampung sekejab..
pergi ke kebun.
suka tengok buah kelapa yg bergayut-gayut nih...
lalu ambil gambarnya..
pastu  petik buah2  ...
 makan isi dan minum airnya...
pokoknya rendah  sebab tu buahnya boleh dipegang..
seronok tengok ia berbuah lebat....

15 comments:

suri solehah said...

wah kak sal..kalau pokok rendah2 apa nama dia..kelapa pandan ye..kat sini rm 4 sebiji..kata orang tua..air kelapa boleh jadi penawar..n boleh jadi sakit juga

Sz said...

senangggg nak minum air kelapa muda fresshhhh ni kak!

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum Sal,

Orang kata air kelapa boleh buat sakit sendi. Tapi akak suka airnya sebab tak payah letak gula.

kasihredha said...

fuhhh...suka air kelapa muda
segarrrrr je

sal said...

SURISOLEHA..
Anak Kak Sal tringin nak minum air kelapa muda..beli kelapa muda kat jb, RM5.00 ..mahal sungguh..dulu murah jee..sejak dua menjak ni je yg mahal..

sal said...

SZ..
Fresh sebab petik sendiri,kan..
tapi..sesekali je dapat balik dan dapat makan..

sal said...

kunang-kunang
Oh ye ke...baru tau air kelapa tu baik utk sendi..
terima kasih memberi tahu..

sal said...

KASIHREDHA..
Sesekli minum memang sedap..
betul kata kak kunang2..hilang sakit sendi2..

ainnoraini said...

kat kg saye pun ade pokok kelapa ni kak sal...
rendah jer..senang nak petih buahnye tu...

sal said...

Ainnoraini..
geram tengok..
buahnya segar2...
baru setahun dua tanam dah nampak buahnya..

cikceriacorner said...

wow akak..bestnye....minum air kelapa memang best sgt..dan khasiat pon byk...

Zaitun said...

Kak Zai rindu minum air kelapa muda yang satu ketika dulu banyak kat belakang rumah masa kat kampung.

Acik Erna said...

assalam sal..seronoknya tengok.rendahnya pokok kelapa tu..kalau macam tu seiap hari boleh minum air kelapa + aiskrim soda..sedap sal..

anie,Nagoya said...

assalammuallaikum kk sal;

dulu2 masa kecik2 ada beranikan diri panjat pokok kelapa.tp separuh je.sbb tinggi.kita kan wanita.kene sesopan.hehehe....

tak suka air kelapa.masa demam ruam panas kene minum jg.sebiji kene minum.dpt mkn isi kelapa muda bestnya.lagi2 skrg tgh panas.

missgee said...

Kelapa nie layan time posa je..
Hari2 minum air kelapa..

P/s: Salam tumpang baca :)

Post a Comment