Tuesday, July 5, 2011

Diamlah...

'Adikkk diam....' kedengaran suara kakak menyergah si adik ..


'Eh...diamlah, tu bunyi azan' sekali lagi si kakak mengarahkan  adik diam..Suara azan berkumandang mendayu2 memecah kesunyian di subuh hening .


'Cuba jangan nyanyi-nyanyi kat bilik air, kan dah tak dengar ....' sergah kakak lagi.


Bunyi air paip yang jatuh diiringi suara gemersik adik. Mungkin juga adik berangan suaranya mcm penyanyi kilauan emas sehingga tak perasan bunyi azan.......


tetiba Ibu yang sedang menyiapkan kerja di pagi itu  tersedar ..
Eh,dah pukul 5.45 pagi.......


Spt biasa, hari ni  ibu bangun kul 4.00 pagi..
kemudian  menyambung rutin pagi .. 


Pukul 4.45 pg :bersahur .


Pukul 5.00 pg : menaip...
Eh, sekarang dah kul 5.45..dah azan pula...


pantasnya masa berlaku.....


sekejab lagi nak masuk Bulan Ramadan dan 
yang lebih menarik promosi kuih raya  mula rancak.....
budjet raya dan puasa camna ??


Perlu  merancang....
masih bnyk yang perlu dipersiapkan dlm masa yg nampak singkat..


namun yang pasti....
masa tak akan menunggu kita..
dan usia pula  semakin meningkat !!!!!!

28 comments:

~ yus ~ said...

saya pun bangun sahur pagi tadi...:)

Miss "L" said...

kuih raya????hehe..

ainnoraini said...

kat opis ni pun dah ade sample kuih raya kak sal...org suruh rase makan jer la...

Zaitun said...

Sebagai menghormati memang elok kalau anak2 diajar senyap bila azan berkumandang .

sal said...

selamat berpuasa,YUS..

sal said...

Kuih raya..itu agenda penting miss L...
Tpi buat/beli yang termampu..ala kadar..

sal said...

ainnoraini..
meriah yee..
kuih raya dah nampak simple..menarik..

sal said...

Zaiton..
bukan sj memghormati azan..tapi terus berdoa ketika itu,kerana kata org waktu tu mustajab doa kita..

cikceriacorner said...

salam akak..xlama lagi ramadhan tiba..xsabau rasenye nak merasai suasana ramadan..

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum Sal,

Akak sahur lambat sikit tadi.

suri solehah said...

anak ppuan suri pun kalau dgr azan mesti bagi isyarat kat abg2 dia...shhhh,,,zjan..ajan hehe

ibuintan said...

bukan kue raya je, kurma pun dah dipromosi sekarang...

sal said...

CIKCERIA..
Bulan Puasa bulan yg istimewa..rutin kita pun berbeza drp biasa...

sal said...

Kunang-kunang..
memang elok pun sahur lambat.Tpi kt johor cepat sikit waktu imsak..

sal said...

suri solehah..
azan......mustajab untuk berdoa...
itulah pasal bagus menghayatinya sambil menadah tangan memohon....

sal said...

ibuIntan..
betul..memacam jenama kurma yang dipamerkan..
khasiatnya lebih kurang sama..

Cik Ina Do do Cheng said...

betul tu sal bak kata orang masa mencemburui kita.

Puasa dah dekat ni, tak lama kemudian nak raya banyaklah promosi jual murah sana sini. Kenalah beli apa yang perlu je, kalau tidak membazir plak.

munna said...

prepare awal2 senang sikit kak....

Acik Erna said...

Assalamualaikum sal..itulah yang pasti..masa tidak akan menunggu kita..terus berlari dan berlari..

LIPISLADY said...

Sallam Sal,

Ramadhan bulan yang sentiasa di tunggu,
Cepatnya masa berlalu yee..

Nekcun said...

Sal, bersyukurlah kita jika Allah masih memanjangkan usia kita untuk dipertemukan lagi dengan Bulan Ramadhan yang penuh dengan barakah itu kerana ramai yg menemuinya tahun lepas sudah tidak dapat lagi bertemu tahun ini... InsyaAllah kita semua masih diberi peluang untuk bertemu bulan yang barakh itu!...

maiyah said...

assalam..

alhamdulillah.. dah dekat nk posa.. x sbr rsanya

sal said...

INA..
ya..puasa dan raya dah dekat..
merancang betul2 memberi keperluan yg mustahak jee

sal said...

MUNNA...
BETUL...PREPAIRE awal2 tak kelam kabut ..
kita pun relax sikit buat sesuatu kerja yang sepatutnya dibuat..

sal said...

ERNA..
MAsa memang cepat berlalu..
baru saja masuk jan 2011, kini dah julai..hehe..

sal said...

LIPISLADY..
Bulan ramadhan, bulan yang berbeza drp bulan2 yang lain, begitu juga dengan rutin hariannya yang sgt berbeza..memang sentiasa dinanti dan ditunggu.bahagia bersamanya.

sal said...

NEKCUN..
ALhamdulillah..bertemu semua dengan bulan Ramadan yg penuh barakah,Allah memanjangkan usia kita serta memberi peluang untuk kita melebihkan amal juga..

sal said...

MAIYAH..
BERsyukur..kita sampai ke bulan tersebut..mudah-mudahan..merasai nikmat dan hikmannya yang banyak..

Post a Comment