Tuesday, June 5, 2012

Petua Elak Rambut Gugur

Assalamualaikum..
Rajin keguguran rambut ?
klu ada, bolehlah kita berkongsi info berikut. ..
terasa nak cuba rawatan secara tradisional.


Cara pertama: Ambil beberapa helai daun bunga raya dan lidah buaya. Basuh hingga bersih dan kisarkan hingga hancur. Perap ramuan di atas kepala selama 1 jam. Lakukan 2 kali seminggu. InsyaALLAH rambut lebat, hitam berkilat.

Cara kedua : Ambil perahan air limau nipis dan sapu rata-rata di kulit kepala. Amalkan 2 minggu sekali.
Kemudian Lumur santan  pd  rambut hingga ke kulit kepala dan tutup dengan tuala selama 1/2 jam. lepas tu basuh dengan air suam. Amalkan selama 2 bulan sekali..

Tengok santan ni macam takut sikit..takut berminyak2 kat kepala...tapi 1/2jam je  kan....


14 comments:

~~zana@pb~~ said...

Assalammualaikum Sal, abang akak selalu basuh rambut dgn limau nipis. Rabut dia lambat beruban tau, adik2 lain dah putih, dia steady je.....
Masalahnya kita ni, malas nak memerap rambut tu, bnyk beno kerja rumah.

Pn Kartini said...

Assalamualaikum kak Sal:)

Dulu2 rajin jugak buat semua tu..tapi sekarang..penyakit 'cik lass..' yang terbantut skit..huhuu;)

Ati Masrif said...

salam kak,

mmg rabut ni sokmo gugur

harap2 ati ni rajinlah nak cuba petua
yang bagus tu :)

kasihibu said...

aci tak guna santan kotak? sya punya rambut pun dah banyak gugur

Kakzakie said...

Melihat petua Sal ni kakak suka tapi nak buat tu yg malas. Kakak kalau sikat rambut mesti ada yg sangkut di sikat...

Salina@IbuAqil said...

TQ sis..
Ina mmg ada masalah keguguran rambut le sis..
Teruk gak..
Asal sikat je jatuh..
Botak kepala den ni ha.. ;D

Acik Erna said...

wkmsallam sal..nampaknya yang senang santan je la kan..pokok2 tu tiada dirumah

kasihredha said...

kalau unk hitam kan rambut putih macamana? hihi..gurau je

Kamsiah said...

sal...ramai yg malas nak cuba petua tradisi ni...remeh kata merka...senang beli kat kedai/farmasi je
nenek moyang kita dulu telah membuktikan keberkesanan petua mereka menjadi...cuma mengambil masa utk melihat kesannya...

Nur-nba said...

Bagus petua ni.. Tapi tak rajin nak buat.. hehe

MulutPayau said...

Rambut saya pun bnyak yg gugur...tapi ada sifat M nak amalkan petua tu....
Apa pun trima kasih brkongsi....

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

ms bebudak dulu sy penah try petua guna lendir bunga raya tu..rambut jd lembuttttt sgt tp masalahnya makin berguguran hihi mungkin sbb hari-hari tenyeh


yg pakai santan tu x tahan nk wat sbb rambut jd berbau tp nenek sy rambut dia lmbt beruban sbb rajin buat ni


skang ni sy pakai minyak rambut gamat beli kat langkawi jer..rsnya berkesan gak utk elak rambut gugur

armouris said...

terjumpa info ni, juga pasal rambut gugur… sharing is caring :) - Botak, Keguguran Rambut Masalah Keturunan

Ibuhani said...

rambut k.ani pn dh mula gugur. TQ ye bg info ni!

Post a Comment