Tuesday, June 12, 2012

Daun Pandan Banyak Gunanya..

Jiran saya ada yang berbangsa cina. Dia sangat prihatin tentang kesihatan.
Patut pun ibunya yang dah berusia nampak muda dan berseri..

Salah satu petuanya, dia minum air daun pandan..
Dah sibuk2 berbicara dengannya sampai lupa nak tanya akan khasiatnya..
Tadi saya google akan khasiat rebusan air daun pandan,
MasyaAllah,  banyak, antaranya....
-Airnya diminum untuk merawat anemia, badan berbau, gonorea, lemah saraf,
 gelisah, rambut gugur, hitamkan rambut dan kelimumur.


-Minyak direndam dengan daun pandan : untuk kesihatan kulit kepala, sendi dan sakit otot
-dijadikan bedak sejuk utk kesihatan kulit..
-Akarnya : untuk merawat diabetes

Lemah saraf : 
ambil 3 helai daun pandan muda rebus 3 gelas air (rebus hingga susut jadi 2 gelas) minum 2/3 kali sehari

Gelisah :
2 helai daun pandan muda direndam secawan air panas. tapis minum 2/3 kali sehari

Daun pandan ada di belakang rumah..
Gemuk-gemuk..
Lebat menghijau..
Tapi terasa m nak ambik selalu..
Sesekali je digunakan..

Sebenarnya air rebusan daun pandan sedap, wangi dan menyegarkan..


9 comments:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Salam perkenalan,

Terima kasih kongsi info ni.. tak sangka banyak kegunaan nya ye :))

Ati Masrif said...

amboi ..banyak kegunaannya yek

daun pandan blkng rumah tak menjadi sgt
bantut jek...panas kot :)

Sz said...

aci tak khasiat daun pandan masuk kat bubur?
;)

Acik Erna said...

assalam sal..terima kasih..memang banyak rupanya khasiat daun pandan kan..biasanya nak masak nasi..buat bubur..atau buat sirap je guna daun pandan ni

EmbunRosaliza said...

terima kasih kongsi info kak sal

Nur-nba said...

Wah banyak rupanya khasiat daun pandan ni.. Kat rumah sekarang memang takde.. Nanti balik kg, nak ambillah banyak2..

Kak, motor tu takdenya Nur nak beli..Suka tengok warnanya je.. :)

kasihredha said...

kat rumah saya pun banyak..
selalunya guna bila buat kuih je

Bintu Qawaid said...

boleh ambil petua ni bagus ni

Kakzakie said...

Banyak khasiatnya kakak pun tak tahu.

Pandan rumah kakak cenonit aje sebab tak sempat gemuk kakak asyik ambil daunnya buat kuih dan masak lauk/nasi.

Kalau banyak macam rumah sal bolah buat kuih tako. Kakak hari itu buat guna mangkuk plastik sebab daun pandan cuma ciput..

Post a Comment