Thursday, December 1, 2011

Jom Makan..

Assalamualaikum,
 Moga sihat dan ceria-ceria selalu..
Kali ini, Laman Salsuria menghidangkan  buah2an kepada para tetamu ... Jom..kita bertukar2 selera dengan  melebihkan  makanan yang  tak berapa nak menggemukkan ini. Lagi pun ianya mempunyai banyak serat ,  vitamin C, A dan lain2.  Lebih murah dan senang didapati . Kulit pun boleh cantik dan gebu
emm, emm yelah tu makcik , gebulah sangat....

Klu kita rasa dah terlebih berat ..  elok2lah bertukar corak pemakanan, ye... 

Buah ni pun ok juga..tapi kalau ada  darah tinggi, maka jeling2 jelah ye,tak berani nak pelawa....kerana penangannya  teramatlah dasyat.. boleh menyebabkan  darah terus naik dan susah turun. Tapi bagi yang  kurus2 tak ada penyakit, tak ada masalah ..Teruskan usaha.....
Nak tambah muda..mari kita berulam-ulamkan  kacang botol. Kacang botol yang muda2 rangup , tapi tergigit yg tua, keras kejung..macam nak tercabut gusi...aduh, nasiblah..

Daun selum pun sedap..cecah dengan sambal belacan..silap haribulan tak cukup satu pinggan nasi panas....Tapi ...baca banyak bismillah..kunyah perlahan2..insyaAllah cukup  .
kenyangnya pula sampai ke petang..
ulam raja...yum..yum..

Sebenarnya, melihatkan  cuaca yang cerah hari ini, maka teruja nak keluar dari kepompong. Syukran dapatlah selesaikan  beberapa urusan.. Balik dari  lokasi-lokasi terpilih spt bank, kompleks Islam, Maydin..... singgah kat kip Mart.

On the way nak pergi Kip Mart dah terjumpa jagung kat tepi jalan..entah... mata ni tak boleh tengok jagung.. berpinar2 ...apa lagi, teruslah membeli.....

Kemudian, masuk Kip Mart , seleranya pada epal, anggur , betik.....semuanya  beli ....

cukuplah, dah sarat peti aisku dengan buah2an pd minggu ni ......

Masa nak keluar, ternampak pulak buah durian ...geram betul....capai lagi....eh..eh..eh........

Di rumah tak semua orang nak makan buah durian..Jadi 2 biji saya dan penggemarnya makan, 
dan dua biji  lagi, buat serawa.simpan kat peti ais,.esok cecah dgn roti... insyaAllah habis......

Satu lagi...Ada hidangan ...santapan rohani bagi mereka yg terus sudi membacanya :

Tip : Kalau kita dilanda masalah.....

Kalau ada masalah..
Istiqamah dan bawa bertenang dulu....
kalau serabut, fikiran tak rasional..
kumpulkan tenaga dalaman yang ada..
segelintir kawan2 kita juga boleh jadi pemudah cara....
Apabila terasa dah kuat..
barulah fokus kepada langkah  mengatasi masalah...
InsyaAllah  ada je idea kalau komited.

Apabila dah berjaya..
Raikan  kejayaan itu dengan rasa syukur kepada Ilahi.
juga mengucapkan terima kasih kepada
insan2 yang membantu kita menangani masalah itu..
InsyaAllah..
(Oleh: Ahmad Yassin)


p/s: Selamat hari jadi kepada anak angkat  yang jauh di mata nih .. Harapan agar sentiasa istiqamah  dalam perjuangan untuk  mendalami ilmu pengetahuan.. Didoakan moga menjadi anak yg soleh, cemerlang di dunia dan akhirat..Amin....

13 comments:

kakcik said...

Assalamu'alaikum Sal...

terima kasih atas hidangan yang enak di pagi yang segar ini. :)

missgee said...

Wah..
Cara pemanakanan yang sihat..
Bulih slim nie akak.. :)

LIPISLADY said...

Assalamualaikum Sal,

Emmm...sedapnya, semua segar2, penuh dengan vitamin dan segala khasiat keperluan badan.

Lama dah tak makan durian, kat Lipis tak bermisim sekarang ni.

Jay said...

durian/ buat kecur air liur saje...

Salina@IbuAqil said...

Sis!! Nak doyan.. ;)

MulutPayau said...

alahai durian.....!!!!!memang kegmaran no.satu...

munna said...

KALAU DURIAN... MUNNA TAK TOLAK

Pn Kartini said...

Salah kak..:)

Dah lama tak makan durian..hubby x suka....aduhai...
:)

cikceriacorner said...

salam akak...bestnye sayur2 tu saya suke...

durian lagi saya suka..heheheh

Ros said...

Salam Sal,

Amboi macam2 ada,buah durian ni memang kegemaran Kak Ros....tq lah Sal...bagus sangat tip yang Sal kongsi ni...

Acik Erna said...

Assalam sal..terima kasih
saya kalau buah..tak pernah tolak..suka sangat..apa jenis pun kecuali durian.tak makan banyak.

Zaitun said...

Peti ais kak Zai pun penuh dengan buah,pergi Giant rembat selagi ada.Buah2an dan ulam2 memang elok untuk kesihatan tambah lagi bagi yang dah berumur.

kasihredha said...

thanks tips nya
kena dgn waktunya...memang memerlukan kekuatan disaat ini .

Post a Comment