Saturday, December 10, 2011

Kisah Budak Kecil..

Beberapa hari lalu, cucu-cucu saudara berkunjung ke teratakku..
Meriah suasana kami di kelilingi budak-budak ..suka pula melihat aksi-aksinya..
maklumlah sesekali berjumpa mereka...
Berusaha untuk mesra alam  dengan benda tu... Mula-mula pandang2 dan jeling2...
 Usaha Tangga kejayaan. Ke arah melahirkan generasi muda celik  IT.
 neneks, boleh pegang lappy????.
Hello encik ..cepatlah..dah dapat kad kuasa....
Bolehlah start sekarang, bila nak mula ???
tu dia... dah berani.....
tap..tap..tap.....$ # @ % &...
fokus..
berjaya dapat program kegemaran: superman......

 Pada cuti sekolah, Kalau cucu2 saudara datang..
berpeluanglah kami untuk bermain dan  berinteraksi dengan mereka yg petah bercakap..
sesekali juga mencuri ruang waktu untuk tengok IT bersama-sama...

Sebenarnya apa saja Imej  yang sesuai ditonton oleh kanak2  menjadi terapi
untuk menajamkan pengamatan serta  merangsang gerakbalas positifnya ...
meningkatkan fungsi kognitif, emosi dan sosial kanak-kanak.
Harap-harap dimanfaatkan dan tidak disalahgunakan
dengan menyaksikan perkara-perkara yang melekakan,
 merosakkan akhlak dan pemikiran kerana mereka cepat meniru...

10 comments:

cheqna said...

cheqna suka budak2...
dahla mereka2 ni petah..banyak cakap..seronok layan karenah mereka =)

ibundo said...

banyak program bersesuaian kalau kita pandai pilih....Tapi kena pantau juga. Macam kakpah ni, bila leka sikit habis button keypad kena cungkil dek cucu haha..

sal said...

ye cheqna..seronok melayan bebudak..menghiburkan apb mereka lancar bercakap..

sal said...

ibundo..
betul ..kena pantau..kalau dah button yg mahal tu kena cungkil,aduhai susah nak meraba huruf, yee..

kasihredha said...

perlu pengawasan dari orang tua...agar tak tersalah guna dan leka :)

psstt dah jadi nenek ye

Kunang-Kunang said...

Budak2 sekarang bijak. Sekejap jer ditunjuk ajar, cepatlah pandainya.

anitaare said...

assalammualaikum kak sal,

rindunya..

mak encik | SZ said...

comel nya rambut curly cucu sedara kak sal!
(ikut rambut nenek tak? hihihi)

Acik Erna said...

assalam sal..seronok kan ada cucu datang kerumah..walaupun cuma cucu sedara.
samalah kita bahagia rasanya dapat melayan budak2 kecik..biarpun cuma sesekali aje.

MulutPayau said...

Bnyak bnda sbnrnya yg dia orang boleh belajar...cuma kena pntau jer..tapi bdk2 mmng cepat belajar ..sekali jer tunjuk..lajulah dia orang...

p/s...comelnya cucu2 sedara nenek tu..

Post a Comment