Tuesday, December 6, 2011

Mengapa Mereka Cerdik..

Assalamualaikum.
Moga kehidupan ini sentiasa dirahmati Allah.
(Istimewa untuk ibu2 muda  dan yg bakal berumah tangga )
sekadar untuk berkongsi info.
Mengapa Orang Yahudi cerdik.
Kebanyakkan Org Yahudi adalah cerdik,  mahir dan menguasai  pelbagai bidang seperti perniagaan, perhotelan, senjata, hartanah, saintis, engineering dan lain-lain.

Seorang pelajar  telah datang ke Israel untuk menyelesaikan tesis PHD mengenai mengapa orang Yahudi cerdik. Beliau mendapati bangsa ini mempunyai amalan-amalan tertentu sejak mengandung lagi.

Semasa  hamil,  Segelintir ibu sering menyelesaikan masalah matematik bersama suami  sebab mahu melahirkan anak genius, kebiasaan ini dilakukan sehingga melahirkan anak.

Semasa mengandung juga, mereka gemar makan kacang badam, kurma bersama susu, tengah hari pula makan roti bersama ikan tanpa kepala. Menurut kepercayaannya kepala ikan mengandungi bahan kimia yang boleh merosakkan pertumbuhan dan perkembangan otak bayi.

 Selain itu, pengambilan  pil minyak ikan ketika hamil diutamakan .

Ikan dan daging tidak diambil serentak ketika makan kerana makanan laut dan darat  mempunyai isi kandungan ion yang berbeza iaitu  satu -ve dan +ve apb bercampur dalam perut mengalami masalah penghadaman.

Memakan buah-buahan dulu sebelum makan hidangan utama, kepercayaan: jika makan kabohidrat spt nasi dan roti dahulu  menyebabkan rasa mengantuk dan susah nak fokus. Jika makan buah di waktu akhir pula  ia akan mengeluarkan asid dan angin berlebihan. Oleh itu, makan buah2an lebih awal sebelum hidangan utama memudahkan proses penghadaman

Tidak merokok, kerana  rokok melemahkan otak dan keturunan.

Sejak di tadika, makanan cukup dikawal. Makanan awal adalah buah2an dan kacang badam, Pil minyak ikan juga penting untuk dimakan.

Anak-anaknya diajar muzik, spt piano dan violin: Mereka percaya dengan belajar muzik dan memahami nota-notanya dpt meningkatkan iq kanak2, gegaran muzik  spt  satu senaman pd otak. (Kita pun boleh, dengan bernasyid memuji Allah,  bukan shj mengaktifkan otak tapi memohon rahmat dan keberkatan hidup!!!).

Sejak awal2 lagi,anak2 mereka  mempelajari matematik yang berkaitan dengan perniagaan .


Itulah sedikit info tentang amalan mereka...
Sekian, Wassalam..

12 comments:

kakcik said...

Boleh turunkan ilmu pada menantu nanti ni. Kakcik dah tiada kemungkinan nak mengandung lagi. :)

Acik Erna said...

assalam sal.terima kasih..boleh dipanjangkan pada kawan2 yang muda lagi..

cheqna said...

terima kasih atas info ini =)

che mid said...

A ah boleh bagi pada menantu nanti he he..

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

sy pon penah baca ttg ini..sbb tu mrk kuasa besar ekonomi dunia kan..

kita org islam yg termakan helah yahudi..diaorang buat rokok..mrk kaya..org islam jd pengor..

No Lan said...

setuju tu kakSal..tp dorang terbalik pulak..mencipta segala jenis untuk MELALAIKAN kita..

sal said...

assalamualaikum

kakcik,Erna,Cheqna, che mid,Rina,No Lan,
Terima kasih atas kunjungan dan sedikit catatan ringkas yg dilampirkan di sini..moga bermanfaat.

Kunang-Kunang said...

Assalamaulaikum Sal,

Tentang pemakanan orang yahudi tu kita orang islam pun ada persamaannya. cuma kita ni dah terlalu terpengaruh dengan pendapat orang barat.

Kalau ikut nabi kita pun, baginda tak galakkan kita makan ikan campur ayam atau pun daging. Begitu juga dengan makan buah, dalam permakanan islam pun kita disuruh makan buah dulu baru kita makan nasi.

Zaitun said...

Terima kasih... nanti bolehlah kita praktikkan pada anak2.

lyza said...

Salam perkenalan..:)
1st time kat sini..blog yang best..

Saya pernah gak baca artikel sebegini..dan klau tak salah saya kan..soya pun kita tak d galakkan minum apatah lg d saat mengandung..
lagi satu susu segar lbh elok d minum d campur dgn badam..badam sangat baik utk otak..
itu yang d pratik oleh orang yahudi..

dan byk gak lagi klau kita gugel..:)

Salina@IbuAqil said...

Info yg berguna sis.. TQ! ;)

Miss "L" said...

exactly betul dan makanan tu smua sebenarnya makanan sunnah nabi.

Post a Comment