Monday, October 17, 2011

Lebih Sedap Drp Koko Crunch..

Assalamualaikum..

Mula-mula, rasa pelik apabila anak mencadangkan supaya makan benda tu mentah-mentah...makan mentah-mentah??? biar betul anakku ini !!!!!

Jadi setibanya di situ, saya cari-cari benda tuh dulu...apabila terpandang saja, terlihatlah  isi di dalamnya yg kuning, padat, gemuk2 dan segar bugar..geram betul.

Krak..kruk..krak..kruk ...wah sedap, manis dan rangup !!!!
krak, kruk,krak,kruk..... eh, lebih sedap drp koko crunch........itu makcik sal yg perasan..

Terpikat...lalu saya pun beli 10 hinggit...10 hinggit tu dapat 12...amboi mak, yg segini pun tak larat nak bawa..sampai senget2 bahu memikul..camne nak usung dari Cameron highlands ke Johor Bahru,naik bas rombongan  ni??

bawa pelan-pelan..akhirnya sampai juga..
Itulah penangan JAGUNG Cameron highlands...

Sejak itulah saya rajin mengintai2 di pasar malam, kebetulan ada dijual di situ, walaupun tak segemuk dan tak semanis jagung cameron highlands. Bolehlah jugak.......

KHASIAT JAGUNG???? masyaAllah bnyk rupanya...

Jagung mengandungi asid folic (vitamin B) yg tinggi dan mampu memulihkan saluran darah yang tersumbat. Mengandungi niacin  yg dikatakan mampu menurunkan tahap kolestrol, sekaligus mengurangkan sakit jantung. Ada Magnesium  yang  membantu melancarkan perjalanan darah serta mengurangkan asma, migrain, tekanan darah tidak normal, mengurangkan 'atherosclerosis' keadaan pembuluh darah menebal dan tersumbat.


Selain itu, kandungan jagung dapat mengurangkan risiko barah paru-paru, mengandungi 'pantothenic acid' atau vitamin B5-vitamin anti stress. Asid ini membentuk hormon adrenal yg boleh bertindakbalas dengan keadaan diri yg stress. Mengandungi beta-carotene yang menambah hemoglobin dalam badan (sejenis protein yg membawa oksigen ke sel-sel dlm badan dan mampu mengurangkan rasa keletihan) . Kaya dengan manganese, sejenis mineral yg merangsang kelenjar thyroid  yg  menghasilkan hormon untuk meningkatkan metabolism.


Kandungan jagung dpt mengurangkan risiko barah usus dan sakit perut, baik untuk sistem penghadaman, dpt menstabilkan gula dalam darah. Jagung juga mengandungi 'thiamin' atau vitamin B1 yg penting untuk fungsi kognitif otak dan meningkatkan daya ingatan.  Selain itu,  kandungan jagung mengurangkan risiko NTD-Neutral-Tube Birth Defects (kecacatan bayi baru lahir)

Banyak khasiat jagung...cubalah makan....manalah tahu akan jadi pengemarnya pula.  lagipun  makanan drp punca2 asli dan semulajadi lebih baik daripada  makanan yg banyak diproses..

wassalam..

15 comments:

Yan said...

seronokn dapat beli jagung manis kat sabak bernam semalam..

Sz said...

ooo jagung CH tu ...
saya beli yg dah siap rebus tu....memang sedappppp ....

~ yus ~ said...

Buah jagung dari CH lah ni kak sal?

Saya mmg dari dulu suka makan jagung, tapi kalau makan mentah2 tak pernah pula

Kunang-Kunang said...

Kak Ani pun suka makan jagung tapi mentah tak pernah pulak makan.

Bila ke CH pun selalunya beli yang dah dikukuskan. Manis. Begitu juga dengan keledek CH. Sedapnya. Kalau ke sana memang kak ani akan beli kledeknya lebih2 sikit. Kami berdua saja yang makan kledek rebus, anak tak suka.

ieja amieja said...

sedapnyer jagung bakar..kena lak dpt jgung madukan..suka wat bubur jagung mmanis + biji sagu ckit..

Acik Erna said...

sal..kalau jagung..tak payah suruh..hehe..
kita seisi rumah semuanya peminat jagung.tak kira la jagung dari cameron ke sini ke..memang suka.

kasihredha said...

jagung mutiara ye
saya mmg penggemar jagung

missgee said...

Saya pun suka jagung..
SEdap.. :)

Ati Masrif said...

kak sal ni ....
buatkan ati terliuq tau

kuala lipis pun selalu
ada jagung, mesti beli
bila balik kg utk jiran2 kat rumah :)

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

kakak duduk johor baru di mana?


bnyknya khasiat jagung sayangnya sy x gemar..bau jagung rebus pon boleh buat kepala sy pening

Norhafiza said...

ya kak..kami memang peminat setia jagung..tapi memang x pernah makan yang mentah2 mcm tuh..mmm nnt klo naik CH nk cari la..

munna said...

mmg suka yg CH.... klu ada yg pergi ke CH mmg munna minta tolong belikan jagung kat sana

anitaare said...

sy pun suka jagung..selalu beli lepas tu rebus dan sapu mentega..anak2 suka

suri solehah said...

kak sal..maksudnya jagung tongkol tu di makan mentah2 ke?tak penah cuba pulak

♥ manje ♥ said...

baru semalam bakar jagung... mmg sedap mkn tambah2 ms hujan macam sekarang ~

Post a Comment