Wednesday, June 29, 2011

Hidup Sihat


Tidak dinafikan bahawa
Semakin meningkatnya usia,
Semakin berubah bentuk fizikal. 


Perubahan yang paling ketara,
adalah pada badan kita..
semakin cumil...
semakin kecil..
semakin membesar..
itulah proses penuaan ..
  kita pun sedia maklum bhw
faktor ini dipengaruhi oleh
gaya hidup sihat.... 
persekitaran, pemakanan, 
 genetik dan kesihatan..
sebagai contohnya  
Proses penuaan
BOLEH MENJADI SEMAKIN CEPAT 
apabila mengamalkan
minuman keras, merokok, makan berlemak,
diet tidak seimbang, tekanan dan mempunyai sikap negatif.
sementara Individu yg sering bersikap positif,
 mempunyai psikologi sihat,
boleh melambatkan  sedikit proses tersebut...

makanan seimbang, pengambilan makanan rendah lemak dan 
lebihkan sayur-sayuran  bukan shj  mengelak obesiti.
tetapi melambatkan tuaaaaa..

Selain itu makanan tambahan spt vitamin E,
selenium, vitamin c, beta-karotin,
l-cysteine, asid folik serta zink
dpt melindungi kemusnahan sel2 badan
 serta bertindak untuk melambatkan proses tersebut.

senaman juga
 dpt meningkatkan ketahanan fizikal dan mental
mengurangkan berat badan,
mengawal gula dan meningkatkan sistem imuniti badan
minum air yang bersih 
mampu menajamkan fikiran,
mengelak penyakit dan kulit menjadi cantik..


p/s 1. tazkirah kesihatan ini untuk peringatan diriku
dan dikongsikan bersama..
2. Mengenang kembali mlm Israj Mikraj yg 
bnyk membawa pengertian dan hikmah tersendiri .
di sini sya link (tekan israj mikraj)  utk ke blog tsb
untuk refresh semula pengetahuan kita mengenainya....
moga bermanfaat..



12 comments:

ibuintan said...

betul Sal...

pemakanan dan gaya hidup kita sekarang, bakal menentukan tahap kesihatan kita di masa tua

Sz said...

makan berlemak tu la sedapppp nak jadik pilihan menu makan skrg ni...ihikss

~ yus ~ said...

bila dah terbiasa agak sukar nak tinggalkan yg berlemak tu kak sal...huhu.

suri solehah said...

betul kak sal..kadang kalau tengok mak yg dah berumur nampak lagi kuat dr kita..kita ni makan apa saja

kasihredha said...

selalu lupa minum air...
sebab tak haus...
kena paksa minum

Pn Kartini said...

Assalamualaikum kak sal:)

Apa yang kita makan pada hari ini..penentu kesihatan utk kemudian hari kan kak..:)

PE2...moga akak sihat2 disana;)

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum Sal,

Tiba satu peringkat, badan susah nak turunkan beratnya.

ainnoraini said...

hari ini saye terlebih makan la kak sal..mesti banyak telah saye kumpulkan...

Acik Erna said...

assalam sal..terima kasih kongsi disini.

Zaitun said...

Terima kasih sal kongsi info.

Kak Zai suka makan sayur dan buah tapi malas sangat nak bersenam tapi kalau buat gardening satu badan basah.

Cik Ina Do do Cheng said...

Assalamulaikum sal

betul tu.cik ina pun tengah proses mengawal permakanan, takutlah usia dah semakin tua. makan selera je.thanks info tu.

Norhafiza said...

ye la kakSal..makanan memang penting untuk tubuh badan kita sebab selalu yang kita dengar..KITA ADALAH APA YANG KITA MAKAN...

Post a Comment