Thursday, June 9, 2011

Cuti-cuti ...

Cuti-cuti sekolah dikaitkan dengan aktiviti bersantai2 dan  berjalan2..
kata orang..Jauh berjalan luas pandangan..
tapi kali ini, ibu?
Tak berapa jauh berjalan..
tak berapa luas pandangan...

KAT RUMAH JE..
memasak, mengemas dan lain2  
rutin kerja2 suri rumah tangga sepenuh masa 
dlm tempoh 2 minggu sahaja....

Kemudian....
 Menghantar anak  ke kem2 akademik anjuran sekolah....
Pada hari tu, ketika sampai di sana.. dah penuh sesak sekolah tu 
dengan pelajar2 tingkatan 5 dari seluruh Johor...
 ini beg rakan2nya yg mengikuti program ini...
bermalam 4 hari di sana...
banyaknya barang !!!!
terbayang pulak macam nak gi ke Mekah...
tak pe  anak2..belajarlah hidup berdikari..
kurangkan kepergantungan keluarga...
Sebelum ke kem, Hani sempat  potong kek  hari jadi ....
kek ini hadiah drp rakan2nya...layan..
untuk anak2 kita sekarang..
tak perlu pulut  kuning ... 
atau bubur hitam putih...
kerana tak begitu popular lagi, macam dulu kala..
wah siap ada papan tanda yang jelas di situ
bahawa dilarang.......
ya anak2, jangan merokok, makan kek....
kek jauh lebih sedap daripada  rokok...

LAIN-LAIN HAL ibu....
Menemankan  angah  ke klinik untuk medical check up..
semasa pergi ke klinik tu ...lengang...
Ibu pergi ke klinik UTM skudai,
kerana student UTM sedang cuti
 maka senanglah berurusan ...
Syukran..Sepanjang bercuti 
terasa sihat dan bertenaga dalam melakukan setiap kerja... 


 harap2 begitulah seterusnya..


P/S : Untuk melakukan setiap tugasan dan tanggung jawab  ..  
 kita memerlukan keikhlasan dan kesungguhan hati 
kerana di situlah  lahirnya NANTI
kegembiraan dan kebahagiaan dlm tugas kita.. 
di samping mencari keredhaan ILAHI..

13 comments:

kakcik said...

Tengok beg2 tu - macam nak berjalan jauh je.

Syukurlah kerana masih dikurniakan dengan kesihatan yang baik.

~ yus ~ said...

Salam kak Sal...

Saya pun teringin nak hantar anak2 ke kem motivasi dan kendiri seumpama itu satu hari nanti...

Sz said...

terinat mak dulu2 buatkan bubur merah ...
tanda kesyukuran ...heee

Pn Kartini said...

Assalamualaikum Kak sal:)

Bersiaran dari lam kete ni sis..:):)
InsyaAllah..selamat sampai nanti..:)

Moga akak sentiasa dianugerahkan kesihatan yang baik ..dan diberkatiNya selalu..

p/s:Memang akak ibu mithali!!:)

sal said...

KAK CIK..
trend Budak2 di sini,suka pakai beg2 besar begitu klu nak bermalam..mungkin lebih senang kot...

sal said...

YUS..
Kena hantar anak2 ke sana,kem akademik..sebab kat umah kurang rajin nak belajar..

sal said...

SZ..
Dulu2 suka buat bubur ye..untuk kesyukurn..sekarang lebih kpd kek2..

sal said...

Pn.KARTINI..
alhamdulillah sihat di sini..
harap Tinie pun begitu..Moga selamat sampai ke rumah...hati2 dirve..

Zaitun said...

Tak pergi jalan jauh tak apa asal ada juga tugasan yang dilakukan.
Banyak betul begnya.

Cik Ina Do do Cheng said...

Betul tu sal keikhlasan tu penting bila buat sesuatu pekerjaan, barulah hidup rasa gembira.

Acik Erna said...

assalam sal..alhamdulillah..seronok sal menghabiskan cuti walaupun tidak kemana mana.

Cikgu Tie said...

sesungguhnya dengan melakukan setiap tugasan & tanggungjawab dengan hati yang ikhlas akan membuat hidup kita sentiasa merasa bahagia. Insyaallah.....

kasihredha said...

salam
segala yg dilakukan kena nikmati baru enjoy :)

Post a Comment