Friday, June 17, 2011

Dulu-dulu..


Bismillahirahmanirahim
mari kita memulakan tugasan kita hari ini 
dengan bacaan umul-kitab: Al Fatiha
dan memohon agar hidup ini diberkati dan dirahmati Allah..


apa nak dikongsikan pg ini..

Nak kongsikan masa  zaman kanak2 
bab2 makanan...

kata orang, tempat jatuh lagi dikenang..
inikan pula  tentang makanan


Ibu Sal di besarkan di kampung.. 

Di belakang rumah kat kampung tu..
 ada pelbagai  jenis tanaman...
ada pucuk ubi, pokok kelapa dan jenis2 sayuran
nenek tanam...
sesekali petik daun pucuk ubi  
kemudian masak sayur lemak....
...
dulu-dulu pucuk ubi tu, dimakan dengan ikan kering dan nasi panas..
berselera sangat.. 
sekarang  susah nak jumpa pucuk ubi  yang muda2 kat pasar yee..
pucuk yg  tua2 tu yg dijual kat kita....
tapi nak ingatkan pd pesakit darah tinggi   tak sesuai makan pucuk ubi ni ..
sebab tekanan  darahnya boleh naik lagi..
dulu-dulu makan lempeng kelapa   ..
sekarang mungkin lempeng, tak begitu dikenali oleh anak-anak kita..
atau tak pandai makan kot  ..
tapi  pan cake, mereka tahu pulak..

 dulu, sesekali orang tua kita  buat pisang rebus...
cecah kelapa dan  sambal ..
pd ibu sedapnya tak terkata...
 takde kolisterol..

ubi rebus nilah pun sedap...
makan dengan sambal ikan bilis..

dulu..kesusahan dan keperitan hidup tu menjadi 
pendorong utk belajar bersungguh-sungguh..


klu ingatkan kesusahan kakak2,cikgu2 kita dulu 
boleh menitis air mata..

Kesusahan membuatkan mereka 
mempunyai semangat kental,  kuat..
dan tak mengenal erti putus asa..


sekarang; diberikan segala kemudahan utk anak2 belajar..
hanya suruh belajar jee.
syukurlah, klu mereka
menggunakan segala peluang yang ada  itu sebaik2nya...

25 comments:

anitaare said...

salam pagi kak sal,

yg paling sy suka gulai cuk ubi mkn dgn ikan masin tu..pergh sedapnya..teringat zaman kecik2 dulu mak suka buat.
kalau lempeng tu pulak cicah dgn sambal belacan tak pun gula..mmg sedap sehingga menjilat jari
kesusahan org dulu2 rasanya tak sama dgn org skrg ni..dulu susah pun bahagia

suri solehah said...

salam kak sal..sebut kata pucuk ubi tu...teringat pulak..mak sedara dr N9 cukup pandai buat rendang pucuk ubu...sedap sangat...

kakcik said...

Sedapnya masak lemak pucuk ubi. :)

sayangsayangibu said...

kadang bila sya bezakan/ceritakan dulu dulu dan sekarang pada anak anak, diorang kata seronoknya ibu...

ajwa said...

Assalam Sal,

Semuanya sedap2 belaka. Arwah abah dulu rajin tanam ubi kayu, pisang, kacang dll kat kebun depan rumah ( depan rumah lereng bukit so bukan blakang rumah hehehe). Wah indahnya zaman kanak2 petik pucuk ubi, kacang panjang dll sambil makan nasi panas2 di dangau di tengah kebun.

Rindu kamu

mamawana

http://lautkasih.blogspot.com/2011/06/make-love-not-war-biar-betoi.html

ainnoraini said...

saye suke masak lemak pucuk ubi tu..mmg kene dgn ikan masin....

saya kak sal kalau balik kg..semestinye cari pucuk ubi...

kasihredha said...

bestnya...lauk2 di atas
Ubi kayu pun best...
anak2 akak makan lempeng mcm makan pancake tu...dia orang letak butter dan syrup.

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum Sal,

Akak tak tau pulak yang orang darah tinggi tak boleh makan pucuk ubi. Ni feveret akak ni. Celur jer cicah budu pun jalan.

Nampaknya kena berentilah ni. Terima kasih for the info.

sal said...

anitaare..
pd akak, sampai sekarang pucuk ubi sedap dimakan..

sal said...

suri solehah..
rendang pucuk ubi memang sedap..
pernah kak sal rasa masa dulu2..
tpi saya tak tau membuatnya..

sal said...

kak cik pun suka pucuk ubi yee...samalah kita yee

sal said...

sayang-sayang ibu..
budak2 memang suka mendengar cerita kita..
lebih2 lagi apb mendengar cerita seronok2 n lucu..

sal said...

ajwa..
orang dulu2 suka berkebun yee..
berkebun menyehatkan badan dan banyk keluar peluh..

sal said...

ainnoraini..
sayur lemak lain pun sedap, memang sedap dengan ikan masin..

sal said...

kasihredha..
lempeng bnyk masa membuatnya..
klu nak cepat, lebih mudah menyediakan roti..

sal said...

kunang-kunang..
menurut kata doktor pucuk ubi boleh naikkan darah tinggi...sebab itu doktor tak galakkan org yg ada darah tinggi mkn pucuk ubi..

Acik Erna said...

assalam sal..akak pun suka pucuk ubi dimasak lomak cili api..sedap..nasib baik jugak anak2 akak dah ajr makan..makanan yang akak biasa makan kecik2 dulu..selalau akak masak kan..jadi dia orang dah biasa makan..kalau buat lempen kelapa atau lempeng pisang..dia kata..'kuih mak'tapi tetap suka makan..

Zaitun said...

Betul kata sal...dulu2 kita makan apa yang ada disekeliling kita tanpa banyak rungutan tapi budak2 sekarang ramai yang tak menghargai apa yang dah diberi.

Nur said...

Salam. Memang kalau zaman dulu2, semuanya tak perlu nak dibeli. Pergi je kat sekitar rumah tentu ada. Memang sedap masakan kampung.. Nur lebih suka ubi rebus cicah dengan sambal tumis ikan bilis..

Cik Ina Do do Cheng said...

cik ina tetap rasa masakan dulu gak paling sedap.budak sekarang mesti tak nak makan cam tu. rasanya anak cik ina pun tak nak kot.Pucuk ubi cik ina makan sekali sekala, sebab tak tahan angin.

Pn Kartini said...

assalamualaikum kak Sal:)

memang terkenang zaman dulu2...tgk hidangan2 kat atas....rindu terasa di hati...

ibuintan said...

semua di atas saya suka... walau dah selalu makan sejak kecil tetap juga nak makan hingga sekarang

sweetsal said...

makanan kt atas semua sedap2 belaka..kecik2 dulu mak selalu rebus ubi kayu salut kelapa parut..hmmmm sedapnya..

Bintu Arifin said...

Assalamualaikum.wbt

Ibu sal, menjenguk makanan2 diatas mengingtkan saya pada Bunda dikampung, itu juga makanan kami, dari dulu sampai sekarang. Alhamdulillah, air tangan ibu memang "Premium" tak dapat ditkr gnti dgn ssiapa pun. Alhamdulillah, kami sederhana tapi bahagia:)

P/s : teringin nak makan masakan ibu sal, tapi bila ya?:)

Norhafiza said...

terlio pulak tengok lempeng dengan ubi rebus tuh..No tak pernah buat lagi tau lempeng nyor tu hehe..

betul la kak..anak2 skrg banyak mereka tak tahu kesusahan macam kita2 dlu..skang lahir2 je dh mewah..leh naik kereta..kita dlu jln kaki je p balik sek..

Post a Comment