Sunday, May 8, 2011

Ibu,kaulah Ratu Hatiku..

Semalam ibu berkesempatan
untuk menghadiri satu majlis ilmu sempena hari ibu..
menarik topiknya iaitu Ibu Kaulah Ratu Hatiku
Ceramah ini disampaikan
oleh Prof Madya Ustazah Dr Farah Wahidah Yusof..

Ibu ke sana bersama angah..
 Seronoknya angah, kerana dia bertemu 
guru-guru dan kawan-kawan lamanya..
dari Sekolah Rendah Islam Hidayah.. 
flashback ketika angah kecik2 (sekolah rendah)
sempat menimba ilmu
 di Sekolah Rendah Islam Hidayah,
 sebuah sekolah  swasta di J.Bahru 

Pembuka majlis
kami dihidangkan dgn bacaan dari petikan surah lokman dan maksudnnya..
teringat lagi...
surah Lokman dan Yasin tu 
ibu baca semasa mengandungkan angah dan Hani
 setiap hari ibu baca  sehinggalah bersalin...
manakala semasa mengandungkan along 
setiap hari baca Surah Maryam dan Yassin ..

sebenarnya membaca surah2 ketika mengandung amat baik

ceramah ‘ibu,kaulah ratu hatiku
mengupas tentang peranan  dan tnggungjawab ibu
 terhadap diri sendiri, keluarga ,masyarakat.
Serta  Kesedaran dan kesantunan  anak terhadap  ibunya...

Sesekali mendengar dan mengikuti majlis ilmu tentang wanita
 terbuka minda dan  kesedaran..

lagipun kita sebagai individu  pun terlalu sibuk dgn kerja
terkadang lupa tentang kebajikan anak2 sendiri (tak semua),
lebih teruk segelintir individu yg bekerja dan berpendidikan tinggi 
lebih rela menghantar ibubapa mrk di pusat penjagaan orang tua
dan yg lebih menyedihkan ada kes 
 tergamak menghalau ibubapa mereka dari rumahnya  sendiri...

Mungkin ini terjadi kerana   
Kita sudah lupa daratan (kebanyakkan kita baik2)
cuma  terkurang  kesedaran akan peranan dan  tanggungjawab kita
terhadap diri sendiri, keluarga dan masyarakat..
(bersamalah kita ingat mengingati utk kebaikan)

17 comments:

Norhafiza said...

Alhamdulillah sempat juga kakSal pergi ke sana..semoga banyak ilmu yang kita dapat dan manfaat nanti dan terima kasih sebab sudi kongsi ilmu semalam..mudah2an kita tergolong dalam anak2 yang solehah...amin..

Yan said...

ALHAMDULLILAH family bonding saya agak kuat.

suka makan,

suka jalan...

Zaitun said...

Elok sangat kalau kita dapat luangkan masa untuk mendengar ceramat,apa lagi kalau berkaitan dengan peranan ibu.

Ati Masrif said...

selamat hari ibu kak sal

thanks alot :)

ainnoraini said...

tima kasih kak sal...

selamat hari ibu...

sal said...

NORHAFIZA..
Menyempatkan diri..bnyk kenduri juga hari tu..

sesekali ikut progrm luar..baik juga..

sal said...

YAN..

teruskan usaha....
jsuh berjalan luas pandangan..

sal said...

ZAITON..
Sesekali ceramah pasal ibu..
dpt juga berkongsi pengalaman...

sal said...

ATI..
Selamat Hari Ibu utk Ati juga..
sekadar berkongsi pengalaman dengan para ibu..
terasa bahagia pula apb.anak2 wish,terasa mcm satu penghargaan, tu saja....

sal said...

AINNORAINI..

Slmt hari ibu juga..
sama2lah kita brdoa agar bahagia selalu disamping keluarga serta dpt menjalankan tugas dgn baik ,ameeen..

misza said...

'Happy Mothers Day'
Bila baca entry pasal ibu sentiasa rasa rindu, walaupun baru je jumpa. Kalau boleh nak sentiasa bersama ibu. Tapi nak buat macam mane tanggung jawab lain pun ada.

sal said...

happy mother day too utk misza..

ye memang rindu ngan ibu...

klu kak sal rasa rindu..bnyk2 baca fatiha..
moga dia lebih bahagia di SANA..

Sz said...

ibu...
terlalu besar jasanya...
tak terbalas...

mintak dijauhkan lah sikap sampai nak hantar ibu ke pusat jagaan orang tua ye kak...

Transformasi Shahsi said...

oh ibu sal..rindu berceloteh denganmu..hihi

sal said...

SZ..
Memang besar pengorbanan ibu..tak terbalas jasanya....jauhkan perkara spt itu yee

sal said...

SHASHI..
trimakasih ziarah di sini..
moga gembira selalu

LIPISLADY said...

Sallam sal,

Alhamdulillah, berada dimajlis ilmu memang membuka minda yee Sal.

Post a Comment