Friday, March 11, 2011

Mama tengok nih..


'mama tengok nih Jepun di landa gempa bumi dan tsunami ' tetiba anak saya menjerit memaksa saya mengalih perhatian ke negara matahari terbit itu ...Saya pun segera mendapatkan anak..melihat visual yang sedang dipaparkan melalui sudut  pandangan atas..subahanaAllah..

Visual  dilihat.. Gegaran gempa bumi  paling kuat dengan skala ritcher 8.9 dan menduduki tangga ke lima dalam sejarah dunia sejak tahun 1900..yang paling teruk di  Sendai, Tokyo, Iwate, Fukushima dan beberapa negeri yang berdekatan...

i

Apabila teringat Jepun, pastinya minda kita disetkan dengan pengetahuan bhw  Jepun terkenal dengan penduduknya yang rajin, sangat menjaga kesihatan, warga tuanya semakin ramai berikutan kesedaran tentang pemakanan dan amalan kesihatannya, Bangunan2nya cantik dan kukuh. Teknologinya sangat tinggi.


Tapi……....badai datang tanpa dipermisi, musibah melanda…sekelip mata meranap bandar2 dan penduduknya, angka kematian terus meningkat..…


ombak  setinggi 10 meter tuh meranap rumah2, bangunan, kereta..macam kotak2 berterbangan di bawa arus. Habis musnah.


Firman Allah bermaksud ‘Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan.’ (Al-Anbiyaa’, 21 : 35)
  
Allah hu Akbar..


24 comments:

ckLah said...

Memang simpati sungguh dengan mereka kan...


(Selamat bercuti Cikgu Sal)

Ummi Humaira said...

assalamualaikum...

bila tengok berita mlm td, MasyaAllah terkedu seketika .. apakah sudah dekat petanda yg diberikan ini...

bagaimana ler persediaan kita untuk dibawa kesana...

sal said...

ssalamualaikum ..
CIKLAH..Memang simpati dan tak sangka2..

juga diucapkan selamat bercuti pd ciklah juga,
nice blog..

sal said...

ssalamualaikum ..
UMMI HUMAIRAH..Insafkan...
moga dilapangkan dada membuat persediaan..

ainnoraini said...

saye pun ade tengok kat tv..mmg ngeri dan terasa insaf...

pas tu somi ckp tu tempat dia pernah pegi...mase tahun lepas ade urusan kerja masa tu....

sal said...

assalamualaikum AINNORAINI..
insaf ya tengok...Buat masa ni mereka yang terkena tentu rasa trauma kerana kehilangan harta benda..

Adinda Amy Sensei said...

kak sal..ujian dari ALLAH bole datang dlm pelbagai cara kan....moga kita selalu dibawah rahmatNya...


salam kenal kak sal..

sal said...

Adlinda..
betul, dugaannya pelbagai cara..moga selalu di dlm rahmat dan hidayahnya..

=sz= said...

sekelip mata hilang semua kan kak...uhukss...

semoden secanggih mana pun tempat tu, Allah tarik sikit je nikmatnya dah berubah rupa...

sal said...

SZ..
MENGINSAFKAN yee...sekelip mata hilang tempat perlindungan..moga dijauhkan dari musibah

Norhafiza said...

No pun terkedu juga bila tengok dan dengar pasal ni..alhamdulillah labuan ok setakat ni..

kak Erna said...

Assalam sal..setiap kali meliaht ombak yang tinggi bergulung tu..teringat yang melanda indonesia dan termasuk negeri kita dulu..

sal said...

Norhafiza..
alhamdulillah keadaan di labuan ok..tapi tetap berjaga2 yee..moga tak ada musim keduanya..

sal said...

KAK ERNA..
Rasanya masih baru lagi peristiwa tsunami di aceh yeee..dah ada pula cerita baru..berdoa moga student m'sia di sana selamat..

sinar_islami said...

Allah nak ingatkan kita agar segera bertaubat...
ajal itu tak kira masa..
ighfir zunubana Ya Allah...

sal said...

Assalamualaikum SINAR..

Ya betul..moga terbuka pintu hati kita dan keluarga agar tidak alpa pd setiap masa...

ibuintan said...

subhanallah... sekelip mata semuanya hilang sekiranya Allah menghendakinya

semoga negara kita selamat daripada semua musibah sebegini

Zaitun said...

Kak Zai teringat semula tsunami tahun 2oo4,sungguh menakutkan.Simpati pada mereka yang terlibat.

sal said...

Assalamualaikum IBUINTAN..
Sekelip mata yee...memang mengerikan..
berdoa agar kita di sini sentiasa aman..

sal said...

Assalamualaikum ZAITON
saya pun masih teringat cerita Tsunami tahun 2004 di aceh, rupanya berulang lagi tapi di jepun pula..

Pn Kartini said...

Assalamualaikum sis..:)

Selamat Bercuti :)

semmgnya bencana yang mendatang tidak kita jangkakan.....

anie,Nagoya said...

sekom kk Sal.

keadaan tsunami dah surut.tp lam ati2.simpati sggh pd mereka yg malang.alhamdullillah...tmpt kita selamat dari bencana.

sal said...

Pn Kartini
Selamat bercuti..
moga cuti kali ini memberikan kegembiraan buat tinie sekeluarga

sal said...

Anie..
ALhamdulillah syukran tempat anie selamat drp bencana. Tazkirah pula pada mereka dan keluarganya yang terkena tempias bencana alam ini..

Post a Comment