Monday, July 9, 2012

Malware dan Cerita Ke Ipoh...

Assalamualaikum..
Semoga kita selalu dalam perlindunganNya..

Aduhai..dia dah datang walaupun tak diundang....
datang menyerang..
Namanya Malware......
Ada idea atau cara2 nak  menyingkirkannya virus yang tegar ni???..

Pd mulanya memang sedar, blog  yang satu diganggu virus,
lama membiarkannya....kemudian dia dah menjangkit  ke blog salsuria pula..
----------

Masih terasa penat...
Kerana baru balik Ipoh, Perak.
Menghantar seorang anak saudara belajar di sebuah kolej di Ipoh....
Anak saudara ni memang bertuah sebab emak saudaranya pun sempat hantar...
memberi sokongan moral...

kebetulan dah lama tak balik ke kampung hubby, jadi ikut mereka...
Dapatlah tidur dua malam di kampung ....

Hanya dua malam saja..
Jadi... yang mustahak didulu-dulukan....
menguruskan keperluan anak saudara tu yg diutamakan,
seperti penginapan, pendaftaran dan lain-lain keperluan....
tak dapatlah nak jalan-jalan sangat....
cuti pun singkat..

Kami sampai di kampung  dah dekat maghrib..
ambil keputusan  singgah di masjid ..
solat magrib &; Isyak secara jamak dan qasar dulu....
kalau didulu urusan spt ini, tak bimbang jika leka berbual panjang....
maklumlah lama tak jumpa saudara...banyak pembentangan dan laporan...
cerita yg baik2 jee.. 
 sarapan pagi di rumah adik ipar..
makan di pinggan antik..
yang lamanya puluhan tahun , masih tersimpan kemas...
Limau barli yang di beli di Tambun..
tak reti nak pilih...ambik dan terus masuk plastik..
balik rumah, baru nampak.. kulitnya tebal, isinya kecik comel..
Tak kisahlah..manis jugak..
Ini masjid kat Ipoh, semasa berurusan di kolej selama dua hari ulang-alik....
masjid ni dah jadi rumah kedua..
sejuknya duduk kat sini..barangkali berjumpa muslimah2  yg baik..
lagi pun dekat dengan masjid ada beberapa bangunan lain..
jadi masjid ini sentiasa meriah dan dimakmurkan..

Habis saja urusan2 pendaftaran, kami pun menuju KL
singgah di rumah anak saudara di Puncak Jalil... ..
Melawat cucu-cucu saudara dan tidur lagi satu malam di sana ...
Pagi Isnin, pukul 4.30 pg bertolak pulang ke JB..

Syukran.. dah selamat sampai..
Terasa lega semua urusan berjalan lancar..Alhamdulillah..

Renungan bersama..moga bermanfaat..



11 comments:

mak encik | SZ said...

salam kak sal,
wahhh jauh perjalanan ye ...

virus malware? jadik apa kat blog2 yg kena tu kak?

Nur-nba said...

Salam kak. Wah jauh berjalan.. Pasal virus tu, Nur tak berapa tahu la kak Sal.. Pernah dulu buat entri pasal ni, cuba akak lihat label entri Nur. Mungkin ada di situ.

Sedap tengok limau bali tu..

sal said...

SZ..
SEdang ikhtiar..camhe nak buat..

sal said...

Nur..
mekasih kerana beri informasi..nnti gi blog nur..InsyaAllah..

MulutPayau said...

Assalamualaikum kak sal...
Alhmdulillah semuanya berjalan lancar..
walaupun penat tapi berbaloi jugakkan..dapat jumpa saudara mara..

ckLah @xiiinam said...

Assalamualaikum Sal...
Itu masjid Sultan Azlan Shah di Jalan Musa Mahadi ya, depan Politeknik?

Sabtu dan Ahad semalam, ckLah berzohor dan Asar di situ, menemani anak ada program di INTIM.

**Saya perasan ada malware di sini. Antara cdgn yg boleh saya bagi, cuba strukturkan semula bloglist. Tapi remeh sikitlah kerjanya. Sebab itu saya tak ada bloglist. Maaf ya, sekadar cadangan.

ieda said...

akk memang x tahu pasal virus2 nie .
harap2 sgt blog akk x kena macam tu huhuh

Zaitun said...

Alhamdulillah semuanya dah selamat.

Tahniah buat anak buah dapat melanjutkan pelajaran.

Kakzakie said...

Susah-suah panggil aje org IT bagi dia setelkan.

Walau letih tapi bila semua dah selesai legakan..

Acik Erna said...

alhamdulillah dah dapat masuk kesini sal..risau tak dapat masuk lagi ..hari tu buka2 je malware dah sekat

Ibuhani said...

Alhmdllh.....slmt semuanya!

Post a Comment