Thursday, August 4, 2011

Nak masak apa?

Assalamualaikum..
Moga ceria2 selalu di bulan yang mulia ini..

Nak masak apa ???  
ketua chef di rumah selalu  bertnyakan soalan itu …..
( Si anak)

Sebenarnya ibu  tak mengisah juga tentang masakan ..
tapi jiran rajin hantar makanan  ...
Nak  pulang bekas , tak mungkin pinggan kosong..
Org berbudi kita berbahasa..
Org memberi kita merasa…


Teringatlah kata penceramah....

Kerja memasak boleh dipermudahkan  dengan menyiapkan bahan2 terlebih dahulu..…Siapkan segala  jenis bahan  yg perlu dipotong  dan blend dahulu spt  bwg, halia,lada dan lain2  kemudian masuk ke  dlm peti sejuk..ia dpt menjimatkan masa…...

Baru terfikir, 
ia memang sgt praktikal...
Menjimatkan masa dan kita boleh menumpukan perhatian kepada perkara lain..lagipun tak kan nak duduk di  dapur lama2 yee..


Ini bbrp  juadah berbuka puasa kelmarin, sekadar memberi idea sekiranya
ada yg pening  lalat nak  memikirkan masakan hari ini…


Sebenarnya  rezki murah di bulan puasa.. 

Dapat merasa masakan jiran yg sedap2  .. 
Betapa setianya jiran berkongsi  juadah...
Sebab itulah kami hanya suka masak sejenis dua menu 
kemudian dilebih2kan supaya dpt mengisi pinggan jiran   ...


Apa yang lebih penting niat utk bersedekah 
dan terlebih  penting… 
mencongak2  akan hidangan kita itu ..
biarlah bersesuaian dengan jumlah isi rumah  yg menjamahnya 
supaya mengelakkan  daripada berlakunya pembaziran..…


sekian , jumpa lagi..InsyaAllah


16 comments:

kasihredha said...

banyaknya menu sal
betul tu...org memberi kita merasa
selamat berbuka :)

Sz said...

sedappnya kak!

kat rumah saya ni, yang pasti setiap hari kena masak nasi & air panas..heheeh

Acik Erna said...

Assalam sal..masa dok diselangor dan nilai dulu selalu macam tu,setiap mhari ada aje jiran2 menghantar juadah berbuka..tapi bila dah dok rumah sendiri tak ada le pulak.
jiran kiri kanan non muslim.

ibuintan said...

meriahnya menu berbuka ...

semuanya membuka selera

Nur said...

Salam.. Sedapnya menu2 berbuka puasa tu.. Murah rezeki jiran yang rajin memberi tu.. Beruntung akak..

ainnoraini said...

jiran saye mcm tu jugak kak sal..suke memberi ape yg dimasakanye tu...murah rezekikan...

saye pun kene la rajin lajugak buat ape yg patut takkan nak bg bekas kosong jer...

sal said...

Kasihredha...
tak masak bnyk..
kdg2 anak2 beli makanan kt luar tak beritahu..
udah terlebih pulak di atas meja ...

sal said...

SZ..
Sebenrnya saya suka makan nasi..
tpi kat umah ni, lebih suka makan bukan nasi berbuka puasa..
layan jugalah...

sal said...

ERNA..
KAT sini semangat kejiranan kuat..
syg nak tinggalkan rumah di sini...
penduduknya saling bermaufakat wlupun non muslim..

sal said...

IBU INTAN...
Kebanyakkan menu tu kegemaran anak2 dan hubby..
layan jee lah..

sal said...

NUR..

pasal makanan,Memang murah rezki di bulan puasa..
tapi kena rajin juga memasak..
membeli?
tahun ini kurang..melainkan ank tu suka membeli tak bgitau..sebab klu beli nanti terlebih menu pula dan membazir..

sal said...

IBUINTAN..
Meriah?
klu bnyk makanan atas meja..
teringat anak yg berjauhan..
apalah yg dia makan..
hati ibu camtu yeee..

sal said...

AINNoraini..
Samalah kita...
nasib baik anak2 membantu..
ringan sikit bab masak memasak..
tapi buat yg simple2 jee..yg mudah..

cikceriacorner said...

salam akak..

salam ramadhan..

wow..bestnye..nak jugak...heheh

sal said...

cikceria....
assalamualaikum..
makanan kat sana lagi sedap..

Cik Ina Do do Cheng said...

Semasa bulan puasa ni aktiviti bertukar juadah ngan jiran seronok sangat. sedap nampaknya makanan berbuka family sal.

Post a Comment