Monday, August 1, 2011

Diari awal Ramadan..

Assalamulaikum..
Alhamdulillah…bertuah rasanya  menjadi tetamu bulan Ramadan....syukran krn berpeluang untuk menjalani ibadat puasa dan ibadah2 sunat yang lain…hanya kekangan masa yg menentukan penghijaran kita ini dekat @ jauh, sikit @ lebih...mudah2an spt apa yg diharap2kn ..…


Istimewanya meniti Ramadan ....... apabila kita dpt melakukan aktiviti bersama  keluarga spt  .masak, makan, mengemas, bersahur dan berbuka   ..malah ke masjid pun bersama-sama…

Dulu –dulu anak2 kecil  dan kita tak berpeluang  ke masjid. Ketika itu berterawih  pun  di rumah saja bertemankan emak dan ayah yg dah berusia …tpi  sekarang, anak2  sudah  cukup dewasa utk menjadi rakan terawih kita …..

Sehari dua  nih…dpt menyaksikan ruang -ruang  khas rumah Allah itu  telah pun  dipenuhi muslimah untuk bersatu hati  mengerjakan  solat sunat ini.  Tanpa mengira usia, darjat dan keturunan... generasi   tua dan muda mempunyai satu  tujuan, mengabdikan diri  kepada Ilahi  dengan penuh  ketakwaan....uh , syahdunya apb  memikirkan kekerdilan diri….syahdunya mendengar azan dari arah yg dekat..  terasa tenang ..…..

Kekurangan ..
Apabila melihat bilangan  ahli keluarga  semakin mengecil .. ..…terkenang ketika  menyenduk nasi   ke dlm pinggan emak....,menuangkan air ke gelas ayah....menceduk sup       di mangguk emak..melihat anak2  berebut2 untuk masukkan makanan ke dlm pinggan   masing-masing…uh, telah pun berlalu..

Sekarang , tak de suasana rebut2...lengang ....malah klu terlebih kuantiti  akan  sejuk2 lah makanan tersebut.... tak baik membazir….

Waktu sahur pula…biasanya ibu mudah terjaga..menjelang kul 3.00 pagi selalunya automatic  mata dah terbundar ….dah tak boleh tidur, bangun .. ..........Pukul 4.30 barulah  mengejutkan penghuni rumah untuk bersahur…

Sebenarnya menyediakan makanan , menghidangkan dan mengejutkan ahli2 keluarga  kita, dirasakan satu pengorbanan utk sama2 mempermudahkan...... asalkan dibuat dgn  hati yg ikhlas..….Moga kita dapat membuat dan menghayati  amalan2 yg baik di bulan Ramadan..

Sekian dulu , bertemu lagi , InsyaAllah.....

14 comments:

kakcik said...

Selamat berpuasa dan menambahkan amal ibadah Sal. :)

mamawana said...

Assalam Sal,

Selamat Berpuasa dan Selamat Berbuka dgn penu kebahagiaan.

sal said...

ameen..Juga selamat berpuasa kakcik.Moga dipermudahkan semuanya amalan yg kita lakukan..

sal said...

MAMAWANA...
Juga selamat berpuasa kpd mamawana..sama2lah kita ye..

ainnoraini said...

assalamualaikum kak sal...
kite kene bersederhana...semoga dibulan yg mulia ini kite diberkati oleh Allah...

sal said...

ainnoraini..
betul bersederhanalah kita yee..terutama dlm keperluan hidup..

suri solehah said...

selamatberpuasa kak sal..

Sz said...

k sal..saya masih di peringkat "dulu-dulu" ...huhuhu...anak2 kecik bersusun ni, riuh rendah ...x dpt la berkunjung ke mesjid...

sal said...

SURI..
SAMA-SAMAlah kita...selamat berpuasa..selmt menikmati keindahn ramadan kareem

sal said...

SZ...
Dulu-dulu?
hehe...insyaAllah anak2 akan besar nnti dan berpeluang gi sama2 kt masjid...

anisalya said...

huhuhu...
teringin nak solat terawih walaupun sendiri tapi susah jugak kalau saya sorang je.
tak terkejar pulak sekarang ni dengan keadaan anak yang tengah demam tu...

cepat penat...

Zaitun said...

Betul kata sal kalau dulu ramai penghuni rumah seronok berbuka dan bersahur beramai2 tapi sekarang macam kak Zai tinggal berdua,makan pun tak selera.

sal said...

anisalya..
dulu2 akak macam tu juga...tak berpeluang berterawih kat masjid..

sal said...

zaitun..
ciannya kak zai..takpe tunggu mrk balik...dpt berkumpul ramai2..meriah sikit..

Post a Comment