Saturday, August 6, 2011

Ibu Di sini

Pagi ini hujan turun dengan lebatnya ..menderu-deru..meskipun tak menjengah  tapi dpt membayangkan langit gelap , hitam dan pekat..Sesekali  bunyi gangguan  bising dengan  titis-titis  airnya yg  jatuh di porch…..nak tarik gebar?..oh tidak…dah bangun tak mungkin  rebah kembali...godaan....

Ibu masih di sini menunggu hujan teduh…Lamanya ..talian terganggu…...

SABAR? Ye jawapan yg tepat dan pasti..kena akur.. sabar itu separuh drp iman……

biarlah.. . itu  hujan rahmat....

Hari ini tetap best  kerana dpt  menikmati dua  hari  cuti....hari Sabtu dan Ahad..terasa tenang  dan tak terkejar-kejar…klu bukan Ramadhan  susah nak mencantumkan cuti dua hari berturut2 ....susah dan payah.....sememangnya  sesuatu yang  'susah dapat' itu membuatkan kita  belajar menghargainya  dan sesuatu kepayahan  itu menghasilkan pengalaman  bermakna yg melekat dlm minda...tulah  rencah kehidupan........

TIME UNTUK TENGOK TV…
Ibu buat rumusan sebenarnya untung betul  pgi ni  talian  rumahku  off. ....
Hikmahnya..Mata yg  Jarang tengok tv tetiba  sempat mengerling TV   Al Hijran kul 6.10 pgi, muncul seorg lelaki mt saleh sedang berbicara......seorang iman di Amerika rupanya...Lafas kata2nya, tutur bicaranya lancar ,  menarik perhatian. Rancangan Reflection  ini coooool sangat  . Bnyk pengajaran yg disampaikan .....…teringat  Dr Fadilah kamsah yang bercakap dengan patah2 perkataan  lancar diiringi  senyumannya yg tak  pernah lekang.. ..teringat  Fatimah AZ Zahrah yg berbicara lembut diselang-seli dengan  ayat2 quran dan cerita pengajaran. Beliau dpt memukaukan kerana isinya yg bernas dan penyampaiannya  yg lembut ... tak pernah menjemukan..

TIME UNTUK MENGEMAS…
Hri ini  nak mengemas..Susun2 kasut..menyapu  sampah..membersihkan bilik2 dan macam2 lagi nak buat.moga impian tercapai.....

TIME UNTUK MENGAJI..
Mengaji adalah satu aktiviti penting di bulan Ramadhan..
Al hamdullilah..
Membacanya terasa tenang, aman  dan bahagia  …huhu..

MASA TAK   beTIME.
Masa tak menanti kita maka  kejarlah ia supaya  kita tak kerugian..

******************************************

Madah berhelah…

Dia  menciptakan segalanya. Dia menghadirkan ujian...
Dia menciptakan halangan...Dia memberi  kesakitan..
Dia mendatangkan kepayahan....dia menangguhkan permintaan....…
Dia..Dia..Dia…
masaAllah…..

Masakan Allah mentadbirkan sesuatu itu sia-sia…

Bukan  Dia tak tahu tentang kesakitan..…
Bukan Dia tak tahu tentang kesusahan
Bukan Dia tak tahu tentang kepahitan …

tahu…tahu…tahu…
mengapa??
Ujian itu hikmah
Ujian itu rahmat ..
Ujian itu mengakrabkan diri kepadaNya  
ujian itu melunak  hati untukNya..…

Dia..Dia..Dia…
Ar Rahman..Ar Rahim...
Maha pengasih dan Maha penyayang..

32 comments:

Sz said...

bila dah tlekat depan laptop/komputer mmg terus cepat masa berlalu..hehee...
tu kena siapkan keje2 lain dulu ... ;)

Kak Aya said...

Ramdhan membawa seribu nikmat, hikmat dan rahsia yang perlu kita selongkar isi dalamnya.

anitaare said...

assalammualaikum k sal,

seronokkan terasa panjang cuti tu walau hanya dua hari..byk yang boleh dilakukan..antara nak dgn tak nak aje kan..syukur alhamdulillah masih dapat beribadah untukNYA

Ann Huda (Ate) said...

Benar, Ujian itu Rahmat (menguatkan hati yg sedang dilanda ujian)

Terima kasih kak.

Acik Erna said...

Assalam sal..ditempat kita ni tak pulak hujan pagi tadi..dah petang baru hujan turun walaupun tak lebat.hujan rahmat..kurang jugak kepanasan nya..

sal said...

SZ..
Betul..bila dah depan laptop..terlebih2 sudah..
pastikan kerja2 lain beres baru membuka laptop..takut terbabas waktunya tuh..

sal said...

KAK AYA..
benar..ramadhan membawa seribu rahmat dan hikmah. bagi org2 yang diberi hidayah..bnyak yg dia dapt gali..moga kita juga begitulah hendaknya..

sal said...

anitaare..
dpt cuti 2 hari.. dptlah freekn minda..
buat aktiviti yg berkaitan di buln ramadhan..

sal said...

Ate..
Ujian itu hikmah..
ada sesuatu yg boleh dipelajari daripadanya..

sal said...

erna..
dh beberapa hari panas terik..
hujan terasa sejuk sikit..

mamawana said...

Assalam sal,

Lepas sahur sempat nonton Lawka Na Bainana TV AlHijrah n Reflection, Lebih dingin dari hari2 biasa, rupa2nya hujan pagi. Semakin dingin, indah. Ampai baju harap tiada tempias hujan. Indah. Kelopak mata pun berlabuh menutup tirai pagi....

Cik Ina Do do Cheng said...

Betul tu sal masa hujung minggu banyaklah aktiviti yang boleh kita buat.TV Al Hijrah TV astro ke sal? cik ina first time dengar.

sal said...

Mamawana..
Alhamdulilah..
di pagi yang dingin..banyak aktiviti yg dpt diselesaikan.moga ALLAH permudahkan urusan.syukran..

sal said...

Ina..
Astro dpt tengok Al Hijrah..
tapi tv biasa pun ada Al-hijrah..kena pandai cari..sb saluran baru..

kasihredha said...

suka hujan...sejuk dan nyaman:)

sal said...

KASIHREDHA..
di kala panas terik, lalu hujan pun turun..hujan yg membasahi bumi terasa benar sejuk dan dingin..rahmatnya yaaa amat...

cikceriacorner said...

salam akak..

selamat berpuasa.

ape yg berlaku pasti ada hikmahnye...

terima kasih untuk peringatan ini..:)

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

sy dh jarang tgk tv sejak berblogging..

tq ya sbb singgah blog sy..sy folo awak..sal org jb..samalah kita..sy kt skudai..sal pulak?

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

sy x tahu umo ibu ni berapa.kalau lebih tua mgkin elok sy panggil kak sal..

nur said...

Sal...
Banyak yang boleh diambil manafaat dari tv al-hijrah kan sal.. Selamat beramal soleh di sepanjang bulan Ramadhan..

sal said...

Rina..
saya pun jarang juga tengok tv..
panggil je kak sal..
berjiran kita..sya pun org sini..

sal said...

nur..
Sebenarnya memang seronok melihat tv al hijrah....
sambil2 buat kerja lain duk depan tv..dptlah tengok dan jeling2 rancangan tuh..

Acik said...

ujian akan mematangkan kita! bersabarlah dengan dugaan!

sal said...

dugaan itu adalah ujian, dan kesabaran merupakan satu drp hikmah..individu yg menempuhnya memang perlu kuat dan tabah menghadapinya.....

ummiyati said...

salam ziarah, selamat meneruskan ibadah.terasa cepat sungguh masa berlalu. sisa hari yang tinggal muga selaras dengan amal.

munna said...

klu cuti plg best dpt duduk dgn anak2 seharian...

sal said...

betul munna..sesekali dpt cuti,seronoknya..

Zaitun said...

Puasa ni kak Zai jarang tengok tv.Cuba perbanyakkan ibadah untuk mendapatkan pahala berganda hehe...

sal said...

ummiyati..
selamat menyambut puasa..
moga kita sentiasa mendapat keberkatanNya..

sal said...

Zaitun..
sebenarnya sya pun jarang tengok tv..
entah kenapa pagi tu melekap kat tv sekejab..kmudian leka tengok tv al hijrah..

♥ manje ♥ said...

ada hikmah bila line off ya... dapat ilmu ~

sal said...

alhamdulillah...syukran,moga bermanfaat

Post a Comment