Tuesday, August 16, 2011

Kakak, Jomlah Balik....



Kesabaran sangat penting dalam menyemai nilai-nilai murni dalam diri. Kesabaran mendamaikan hati yang keluh resah. Kesabaran menjadi  pengubat kepada umat manusia yang sedang dilanda musibah lalu memujuk hati yg rawan itu  untuk bermuhasabah  …..…



Ramadhan ke 16..menyaksikan sebatang jari kaki ini  membengkak dan membiru. Telah seminggu ianya terjadi   akibat terlanggar benda keras. …sudah jatuh ditimpa tangga…..belum sempat  pulih  sekali lagi kaki nih  terhatuk dengan  tunggul keras..

Aduhai, bukan kepalang sakitnya !!!!…

Nyut-nyut-nyut- terasa  bisanya sampai di tempurung  lutut.

Bersabar  yeeee menahan ujian..…istigfar..

Petang itu pula digagahkan diri  mengambil  si kakak  dari  bandar..  sewaktu  pulang, ibu berhajat  utk melawat –lawat   kawasan gerai  berhampiran  di situ.....dari jauh kelihatan sangat meriah  dengan deretan makanan basah dan kering lalu semangat untuk membeli belah tersangatlah tingginya !!!!.... 

Baru beberapa warung yg dilewati , dah terasa nyut-nyut-nyut....akhirnya  mengalah….

Kakak..jomlah balik…..

Beberapa ketul ayam goreng dan beberapa bungkus nasi ayam  sempat dicapai dari gerai berhampiran …cukuplah x larat nak jalan lagi....

Apabila melihat ibunya  terhenjut2  menahan sakit…tetiba  dia mengengam  tangan ibunya kemas-kemas  utk melintas… Aduh , cepatnya minda ini merasakan bahawa  umurku kini seperti  jauh lebih  tua drp yg sebenarnya ....firstly  kerana kudrat  yg sedikit lemah , secondly sebab dia memimpin  tangan ibu, biasanya ibulah  yg  selalu memimpin  tangannya  sejak kecil lagi......…


Walaupun  nikmat memiliki kaki  telah dikurangkan sekejab …namun,  ibu tetap bersyukur  kerana  masih boleh menapak  lagi.... …..

32 comments:

sayangibu said...

semoga cepat sembuh hendaknya.

kakcik said...

Syukurlah ada anak yang sangat prihatin. Semoga cepat pulih dari segala kesakitan , ya Sal. :)

Sz said...

yang penting semangat tinggi tu kak!
semoga cepat sembuh seperti sediakala ye kak...

Miss "L" said...

semoga cepat sembuh kak..

abgreds said...

Assalamualaikum wbt. Kak Sal…

Berlalu sudah waktu dipimpin, berlalu sudah waktu memimpin, kan tiba tikanya akan dipimpin semula…

Itulah kita tiada bedanya…

Acik Erna said...

assalam sal..kalau jari membengkak memang sakit..seolah terasa kesakitan nya..

Yan said...

sama lah kita kak.cuma mungkin sakit nya tak sama. tapi masalah yg sama. Kaki.. moga kita sentiasa tabah.

ibuintan said...

sabarlah Sal dugaan kecil di bulan mulia ini, moga cepat sembuhnya

terasa denyutnya sama

sal said...

sayangibu..
terimakasih..

sal said...

kakcik..
terimakasih krn mendoakan..

sal said...

sz..
ameen..

sal said...

MISS L
Trimakaseh atas keperihatinanmu

sal said...

abgrade..
begitulah hukum alam..
lepas muda..dewasa kemudian tua..
patut menerima hakikat.....

sal said...

Erna...
sakitnya berdenyut-denyut..
jln pun terhencut2..

sal said...

Yan..
samalah kita ye yan..
hilang sedikit kemanisannya..

sal said...

ibuintan..
mekasih atas nasihat...
insyaAllah digagahkan utk masak dan bertugas..

suri solehah said...

innalilah..moga akak cepat baik..

hani@debumelukut said...

akak yg sakit tumit semenjak dua menjak ni nak kuar berjalan2 pun tak tak der mood..itu Tuhan baru tarik nikmat sedikit saja tu, time akak tak sakit dulu, tak perasan pun penting nya kaki yg gagah menapak..kita mudah lupa kan?

Cik Ina Do do Cheng said...

alah ciannya sal, sakit tu nasib baik anak sal nampak sal tengah sakit.betul tu sal bersyukurkan , masih lagi boleh jalan.

♥ manje ♥ said...

moga cepat sembuh... kurangkan berjalan la yea... ~

Zaitun said...

Betul kata sal masih bersyukur kerana diberikan nikmat masih boleh berjalan.

Semoga kaki sal cepat sembuh.

sal said...

hani..
ye ke..samalah kita..
berdoa untuk semua, moga cepat sembuh..

sal said...

manja..
mekasih manja krn mendoakan..ameen

sal said...

zaitun..
bnyak nikmatnya yg Dia telah diberikan..
moga tak alpa dengan pemberiannya itu ..

mamawana said...

Assalam Sal,

Nyut-nyuut... sakitnyer. Moga cepat sembuh. Take care.

sal said...

mamawana..
trimakasih krn mndoakan..ameen

Nur said...

Assalamualaikum Kak Sal.. Semoga akak cepat sembuh. Beruntungnya akak kerana dikurniakan anak yang prihatin.

sal said...

nur....ameen ameen ya robbilalamin..
harap2 begitulah..

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum Sal,

Semoga sal beransur sihat.

Akak boleh bayangkan kesakitan kaki yang berdenyut bila berjalan-jalan. Itulah yang membataskan pergerakan kak ani sekarang untuk kemana-mana.

maiyah said...

assalam..

sy pula rsau sbb kaki xbleh rsa.. klau lutut terkehel ke x rasa.. takut tau x rsa pun bahaya gak bleh melarat klau lmbt take action (hehe speaking lak :D)

sal said...

kunang-kunang..
trimkasih atas doa dah harapan kak..

sal said...

maiyah..
oh gitu..
tak trapi ke..mana tau bole..atau akupancr..
hnya cadangan..kdg cari alternatif lain pun serasi gak..

moga sihat cepat...

Post a Comment