Friday, August 20, 2010

anugerahNya...

Anak2 adalah anugerah  dan amanah Allah.
yang perlu dijaga dan dipelihara dengan sempurna.
mengikut kemampuan kita.

kanak2 dilahirkan suci murni.
kitalah yang mengasuh dan bakal mecorakkannya ..
Memang  ada ibu2  yang belum ada rezki 
untuk dikurniakan Allah cahaya mata 
walaupun sudah bertahun-tahun berkahwin 
serta berikhtiar ke sana ke sini. 

Beruntunglah  individu yang Allah anugerahkan  ramai anak...
dan dapat memeliharanya dengan sempurna.

Dalam  kes-kes tertentu  seperti faktor kemiskinan..
menyebabkan ibu2 terpaksa menyerahkan anaknya 
kepada orang lain untuk dipelihara kerana kurang berkemampuan . 
itu lebih baik daripada dipersia2kan..
 Lihat anak2 ini..ceria2 dan cantik..
tidakkah kita jatuh sayang kepada mereka....

saban hari ada je kita mendengar kes buang bayi yang tidak berdosa..
dalam masyarakat kita yang tebal dengan budaya ketimuran
mengapa ia boleh terjadi..

kiutkan kanak-kanak ni...
mereka adalah pewaris bangsa..

Didiklah mereka dengan sempurna 
supaya kanak2 ini membesar
menjadi manusia
yang berguna kepada agama, bangsa dan negara.

4 comments:

Ogy said...

salam...mama tersentuh baca entry ni....teringat kat anak yg jauh di mata....

hargai mereka semasa mereka ade di depan mata..

Ummi Humaira said...

salam Ramadhan...

comey2 belaka anak2 tuuu , tp cikgu yg di tengah2 tu pun comey gak ,he he he gurau jer..

mudah2an anak2 tu dilindungi Allah dr sikap2 yg tak senonoh...

sal said...

salam ogy.
tabah hati menghadapi dugaan dan cabaran.
Apa yg kita lalui kadangkala mempunyai hikmah dan pengertian yang tersendiri.moga sentiasa ceria selalu.

sal said...

salam ummi.
hu..hu..huu.Trima ksih krn dtg berkunjung.rajin2 menulis ummi.moga bermanfaat.

Post a Comment