Wednesday, December 26, 2012

Surat Cheenta....

Assalamualaikum..
Cuti sudah sampai penghujungnya. 

Angin pagi 2013 yg sepoi2 bahasa  akan menjelang...perlu bersedia menerima kehadirannya dan membuang sisa-sisa karat yg melekat........

Hello, ibu Sal..Kena gerak awal untuk bertugas !!!.....

Hello, ibu Sal, hati-hati di jalan raya agar  surat Cheenta yg  cantik molek tu tak akan datang lagi !!!

Pesanan-pesanan dlm hati spt ini sgt bermakna dan berharga...

Ibu mencongak-congak dan memandang dua helai surat cheenta bernilai RM300.00 Itu pun kalau cepat bertindak...... kalau lambat maka akan jadi RM600.00....Hari tu  dpt dua helai surat ini berturut-turut, meminta ibu mengeluarkn wang secara paksa rela...terfikir, klu anak2 yg  seramai tiga orang di IPT dpt duit nih, sudah tentu mereka gembira kerana dpt digunakan untuk keperluan  pembelajaran.......

Semasa ke kaunter pembayaran hari tuh, ibu terpandang seorang kakak yang membayar 7 surat cheenta. akibat beliau memandu sedikit   laju ketika menghantar suaminya mendapatkan rawatan hemodialisis di hospital..Sudah jatuh ditimpa tangga, ditimpa pula si pasu bunga... Ketika keluarganya dihimpit pemasalahan kesihatan, dia dpt surat ni, kesian !!!

Sejujurnya..rasa mengantuk drive perlahan  terutama di kawasan  jalan raya sehala yg lapang dengan tiga line.........imagine  jika membawa kereta dengan kelajuan 60kmj & 70kmj dengan jarak yg agak jauh..........

Apa2 pun semua jdi kenangan.....pd 2013 perlu  meningkatkan kesopanan dan kesusilaan ketika memandu supaya pemanduan hanya di bawah kadar kelajuan 70kmj sahaja. Itu yg dibenarkan. Tpi jika ada peruntukan duit saman, silalah bawa laju......

Jika dulu boleh sampai ke tempat kerja dalam masa 15 minit, maka kini mengambil masa 25-30 minit  untuk sampai ke destinasi, .terimalah hakikat.....

Ok..sampai di sini dahulu..

16 comments:

Ibuhani said...

Jgn pandu laju2 tau lepas ni....biar lmbt asal slmt!

Pn Kartini said...

Biasa juga dpt surat chentaaa...tapi bukan tini yang bwk...cik abg yang drive!!Maka apa lagi...Zzzommmmm...yang naik nama lam surat chentaa..tini laah jgkk..huhuhu

~~zana@pb~~ said...

Ckp pasal surat cinta ni, mmg menyakitkan hati kan Sal? Sabar je la. Makan duit rakyat beratus2. Hubby kakpb selalu bising kalau diingatkan drive ikut kelajuan. Katanya 60km tu dah tak relevan walaupun kwsn kampong. Kakpb dah biasa dia bawa laju, ngantok kalau slow.

che mid said...

Tapi kadang-kadang tak sedar, leka memandu.. kaki dah tekan itu minyak sampai 100 ke atas..

Kunang-Kunang said...

Berhati2 dijalanraya. Tak bestlah kalau dapat surat cheenta. Sabar jerla Sal.

Kakzakie said...

Surat cheenta macam ini siapa pun yg menerima akan sugul jadinya.

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Betul juga tu kak sal kalau memandu dgn kelajuan 60-70 .. pastu jln raya tidak sibuk.. memang mengantuk... lepas ni kena jadi pemandu kura-kura lah pulak kan :D

Nur-nba said...

Sabar kak.. Lepas ni kena bawa kereta perlahan je..

Kesuma Angsana said...

betul tu kdg2 x masuk akal lah

ieja amieja said...

biar lambat asal selamat..tp kadang2 kata pepatah ni x blh di gunapakai dlm setiap situasi kan kak..
contohnya org yg bwk husband dia tuh..kena cepat asal selamat..
apa pun berhati2 dijalan raya..w/p kadang2 org len nye salah kite kena tempiasnya..*_*

nur said...

Salam sal...
Dulu rajin gak dapat surat cheenta yang satu ni.. rasa cam sia-sia je kena bayar.. he he
Tu yang serik, xberani dah pecut lebih-lebih..

mamawana said...

Biar lambat asal selamat.. tapi kalu 60-70km/hr boleh buat mengantuk, boleh terbabas juga sebab mcm dok dlm buai bleh terlena sebab lambat sgt sampai destinasi, ..bahaya juga kan. Asal jgn terlalu laju memecut...cukuplah. Lambat pun bleh tidak selamat... Bawak slow Depan rumah pun bleh berlaku sesuatu...mohon perlindunganNYA. Laju yg membahayakan nyawa org lain itu yg patut ada kamera ka cheenta ka AES ka apaka... peace

kasihredha said...

Surat chenta ni tak bestttt

Dayana Bahar said...

AES atau speedtrap... huhu melayang duit...

Irnanis@mama said...

semoga selamat dalam perjalanan kak sal :)

munna said...

en abng munna pun baru je dpt surat cinta.... bila dah dpt kenalah balas

Post a Comment