Tuesday, December 11, 2012

Dia pesakit Kanser...

Assalamualaikum
Moga kita semua dalam perlindungan-Nya dan diberi kesihatan yang baik..
Berikut mengenai cerita pesakit payu dara....
terkesan hati mengongsi kisahnya....

Ketika bermastautin di As, Dina  sempat  mengenali Liana, seorang pesakit kanser,  yang berasal dari Malaysia ...

Waktu itu pertengahan musim luruh di Vermont As, Dina ke Klinik Pakar Payu dara. Hatinya resah gelisah. Dirasakan penantiannya bertemu doktor sgt lama.. Di luar sana, Dina dapat melihat dedaun pelbagai warna jatuh berguguran dari pokok maple melayang-layang memenuhi taman. Udaranya yang sejuk ketika melintasi taman sudah tidak menyegarkan..Keindahan taman yang dihampari dedaun kering sudah tidak dapat mententeramkan jiwanya..

Di klinik itulah Dina bertemu Liana seorang pesakit kanser, non Muslim yg banyak memotivasikan dirinya..

"Cantik, kan musim luruh ni??" sapa Liana..Mata birunya yang bundar itu, bercahaya walaupun kelihatan lebam di bawah mata ...

"Bolehlah.. tapi tak lama lagi musim sejuk. Daun-daun gugur menyebabkan hati saya semakin sedih" jawab Dina yang tidak dapat menyembunyikan perasaannya. Bimbang dan murung melanda diri  ...

"Musim sejuk pun cantik juga. Awak boleh bermain-main dengan seronoknya"..kata Liana meyakinkan. Walaupun sakitnya  kritikal, dia tetap  tenang..

"Saya tak suka salji. Sejuk dan suram" Dina mengeluh. Keresahan mula menguasai hati berikutan kehadiran ketulan di payu dara yg baru dikesan...

"Dina....rasa sejuk dan suram itu cuma dalam minda kita sahaja. Kalau awak fikir sejuk, awak akan rasa sejuk..Pada saya, musim sejuk menenangkan fikiran ..Saya tak fikir langsung akan kesejukannya..apa yang difikirkan hanyalah bagaimana boleh saya menggembirakan anak-anak di musim ini" kata Liana. Dia terus bercerita tentang keseronokan bermain salji, tentang keindahan salji yang turun ke bumi, tentang salji memutih bak hamparan permaidani...

 "Menurut doktor, saya hanya boleh menikmati tiga musim sejuk saja lagi " Liana menambah...wajahnya yg bersahaja itu sangat tenang . Dia membuang pandangan jauh...

Setelah lama mendiamkan diri..Liana membuka mulut lagi  " Dua tahun lepas, saya dibedah untuk membuang ketulan payu dara, sekarang ia merebak ke dalam sistem limfa pula. Doktor dah tak boleh buat apa-apa lagi. Apa yang boleh saya buat sekarang ialah bergembira dengan apa yang ada, hingga nyawa saya diambil semula.....".

Dina renung anak mata Liana dalam-dalam. jiwanya terusik dengan pengakuan itu..namun kagum dengan kekebalan hati Liana. Sudah pasrahkah Liana..lantarannya penyakit yg serius itu tidak mengugah  emosinya????..

Sebenarnya derita selalu melanda hidup Liana. Dia anak yatim. Berkahwin ketika menjangkau 18 tahun. Dia mempunyai anak kembar lelaki. Liana suri  rumah sepenuh masa. Tapi malangnya suami yang diharapkan kaki minum dan kaki pukul. Rumah sewa tidak berbayar menyebabkan dia dihalau keluar drp rumah sewa.. Tak tahan, akhirnya dia bercerai dengan suami.

Liana membawa haluan. Demi kelangsungan hidup dan untuk membesarkan anak kembarnya, dia bekerja. Tanpa menghiraukan kesulitan yang membebani hidupnya, dia mengambil kursus sambilan dalam bidang komputer pada hujung minggu. Berbekalkan kemahiran baru, dia diterima bekerja sebagai penolong pembantu tadbir di sebuah syarikat kecil. Bekas suaminya tidak pernah langsung memberi wang sara hidup anak...

Saat  hidupnya kembali bersinar, kebahagiaan Liana saolah-olah diragut semula dengan penemuan kanser payu dara... Dia terpaksa menjalani kemoterapi yang mengurangkan daya tahan tubuh terhadap serangan penyakit dan jangkitan. Kanser telah merebak ke seluruh badan. Namun dia tetap bangun membina kehidupan yg pincang. Tabah menempuh derita. Liana terus bekerja selagi terdaya. Dia langsung tidak patah semangat. Masa berkualitinya juga digunakan sepenuhnya bersama anak-anak....

Suatu hari ketika bertemu Liana, Dina hampir menitis air mata...Liana sangat kurus..Pergelangan tangannya pipih, tinggal tulang..Rambutnya jarang hingga menampakkan kulit kepala. Lebam di bawah matanya semakin membesar. Bibirnya tidak mekar merah .. pucat dan hambar. Hanya matanya sahaja yang tetap cantik seperti dahulu..

Namun ..dia  belum mengalah..Kehidupan harus diteruskan seadanya...

Dina mengingati pesanan Liana bahawa "Kita masih boleh gembira apabila menukar cara kita melihat kehidupan ....".Kata-kata Liana memberi semangat kepada Dina...

20 comments:

Kunang-Kunang said...

Memang tak mudah nak menerima kesedihan dengan hati lapang dah jiwa yang tenang. Cuma mereka yang cekal dan bersemangat waja saja berjaya menggapainya,

Mudah2an orang seperti Dina tabah.

Pn Kartini said...

Assalamualaikum KakSal:)

Teringat akan arwah rakan yang tidak pernah mengeluh biarpun menderita sakitnya kanser....

sal said...

Kunang-kunang..
Benar..bukan mudah mendidik hati untuk menerima kenyataan..
Berat mata memandang..berat lagi bahu memikul

sal said...

Pn Kartini..
akak sal pun pernah jumpa rakan yg mengidapi penyakit begini..kurang berkeluh resah..dia cuba menjalani kehidupan spt normal wpun serba kepayahan..

Si Matatajam said...

Alhamdulillah mak sedara M dapat sembuh dr pembunuh no 1 wanita ni...
p/s: bleh buang word Verifcation tak..senang skit M nak komen..

Ibuhani said...

Smoga kita semua diberi kekuatan seperti wanita yg bernama Liana ini........smoga Liana terus tabah!

mamawana said...

Kesihatan itu harta yang tak ternilai.

sal said...

Si Matatajam..
terimakasih atas cadangan itu

sal said...

Ibuhani..
moga orang yg mengalami nasib spt Liana, akan terus tabah

sal said...

Mamawana..
benar..kesihatan harta yg tak ternilai..
berdoa agar Allah mengurniakan takwa dan kesihatan yg baik untuk beramal kepada-Nya..amin

munna said...

sungguh tabah liana... semoga kita juga tabah sebegitu bila di uji

munna said...

semoga kita juga setabah liana

TiranaAduka said...

salam sis salsuria
Satu pekogsian yg amat bermakna.

Salam kenal dari tirana aduka
P/s bonda ta pun penah kena pd suatu masa dahulu.

Nur-nba said...

Sejak akhir2 memang ramai juga kenalan yang menghidap kanser.. Moga kita dijauhkan dari penyakit ni..

Saleha Norman said...

Saya amat memahami situasi Puan, Saya juga seorang pesakit kanser tahap 4, saya mengidap kanser servik, suami saya (Nazarudin b, Jalal) lari..tah kemana sudah 3 bulan. Mungkin tak tahan dengan cabaran dashat ini. Mujurlah Kakak dan mak membantu...anak saya dijaga oleh kakak dan saya menumpang di rumah mak dan sesekali menumpang pula dengan kakak. mujurlah ada yang masih mahu membantu....

sweetmamee said...

Assalamualaikum..Saya ingin berkongsi dengan sesiapa sahaja yang mempunyai penyakit kronik atau tidak ada apa-apa penyakit boleh juga nak baca..Saya telah sakit selama 7 tahun. Saya sukar nak berjalan, sakit pinggang, tulang punggung dan tulang belakan dan belakang. Semenjak akhir2 ni doctor baru dapat kesan yang saya suspect SLE(iaitu penyakit lupus system) dan ada ketumbuhan didalam rahim. Saya telah menggunakan SARI AGEGARD SERIES dengan IZINNYA saya telah kembali pulih badan saya semakin ringan dan semakin sihat.. Saya Berdoa jika saya sihat saya akan share kebenaran tentang SARI AGEGARD ini dengan sesiapa sahaja yang memerlukan. Pada mulanya saya teragak disebabkan harganya boleh dikatakan sangat mahal iaitu RM250 (1 box). Klu ahli RM388 (2 Box). Jadi saya jadi ahli untuk mengurangkan kos. Tapi kalau tak cuba tak tahu bukan.. jadi saya cuba walaupon berkongsi duit dengan seorang kawan. Alhamdulillah Allah masih bagi peluang kepada saya untuk bersama anak-anak dan keluarga. Jika anda ade penyakit cubalah SARI AGEGARD. InsyaALLAH.. Ingat kite mesti berikhtiar tapi ALLAH yang menentukan..untuk dapatkan produk ini boleh call direct saya untuk bertanya dan untuk pembelian..0126436153(pn. ILA) Terima kasih..

NoLaYuLZa said...

assalammualaikum...kita masing2 punya pendapat dan pandangan masing2...saya juga penghidap tumor otak yang telah jalani 2 kali kimoterapi dan memilih untuk berputus asa dengan rawatan. (boleh tengok di nolayul.blogspot.com) namun kasih ibu yang tak berbelah bahagi mencuba ikhtihar secara alternative treatment membuatkan saya lebih bersyukur kini.selepas mengamalkan satu supplement yang dr dari HUKM cadangkan masa saya tak mahu ke hospital lagi dan berterusan selama 2 bulan lebih tanpa henti,saya semakin sihat dan semakin sihat..alhamdulillah saya selamat selepas overdos akibat terbeban dengan kesakitan dan sekarang saya sihat seperti orang lain. sekarang kebanyakkan dr mengkaji dan mencadangkan supplement ni sebagai alternative..dan saya cuba berterima kasih pada Allah untuk anugerah ni dengan membantu dan mencadangkan produk supplement ni pada orang ramai...alhamdulillah produk ni dah beberapa kali mengejutkan dan keluar di akhbar berita harian...so tak salah lansung supplement tmbahan ni untuk pesakit2 yang nak cuba...kalau ada yang nak order whatsapp je kat 019-6207628.saya juga order dari dia

Jus Infiniti said...

Slam...sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser dan pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4.sebulan akan turun sebanyak 60 militer or 0.6 cm.ubat saya.andai 4 cm sel ketumbuhan.bajet 6 bulan untuk sembuh sepenuh nya.andai 8 cm ketumbuhan.bajet 8 hinga 10 bulan untuk sembuh sepenuh nya.insya allah.

memusnahkan dan mematikan sel sel kanser.. harga cuma rm140 tetapi herba warisan ini terlalu berkesan dan saya jamin tuan tuan dan puan puan akan terkejut dengan rawatannya yang cepat dan selamat untuk sembuh...daun daun herba warisan termasuk juga daun rerama and herba herba terpilih memang tidak akan jumpa di mana mana.percaya lah..
..
.merawat dan membaik pulih...jangan biar sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik di rawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia...herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi... sy cma bntu membantu...sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa...penawar nya telah ada...hubungi sy secepat munkin Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh...jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid...orang ada kanser...saya akan membantu merawat hingga sembuh NAMA SYARIKAT SAYA.....JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

Jus Infiniti said...

ANTARA KANSER YANG MAMPU DIRAWAT DAN BERJAYA DIUBATI : KANSER PARU-PARU KANSER USUS BESAR KANSER SERVIKS/PANGKAL RAHIM KANSER PUNDI KENCING LEUKIMIA KANSER REKTUM/DUBUR KANSER TULANG KANSER OTAK KANSER OVARI KANSER HATI KANSER NODUS LIMPA/LYMPHOMA KANSER PAYUDARA KANSER RAHIM KANSER PROSTAT KANSER PERUT KANSER PANKREAS KANSER PITUITARI KANSER KELENJAR LIUR KANSER VAGINA/FARAJ KANSER KULIT KANSER MULUT KANSER HIDUNG KANSER TIROID KANSER TEKAK KANSER TESTIS KANSER ESOFAGUS/SALUR MAKAN KANSER HEMPEDU/SALUR HEMPEDU DAN LAIN-LAIN KANSER

Jus Infiniti said...

Slam...sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser dan pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4.sebulan akan turun sebanyak 60 militer or 0.6 cm.ubat saya.andai 4 cm sel ketumbuhan.bajet 6 bulan untuk sembuh sepenuh nya.andai 8 cm ketumbuhan.bajet 8 hinga 10 bulan untuk sembuh sepenuh nya.insya allah.

memusnahkan dan mematikan sel sel kanser.. harga cuma rm140 tetapi herba warisan ini terlalu berkesan dan saya jamin tuan tuan dan puan puan akan terkejut dengan rawatannya yang cepat dan selamat untuk sembuh...daun daun herba warisan termasuk juga daun rerama and herba herba terpilih memang tidak akan jumpa di mana mana.percaya lah..
..
.merawat dan membaik pulih...jangan biar sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik di rawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia...herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi... sy cma bntu membantu...sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa...penawar nya telah ada...hubungi sy secepat munkin Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh...jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid...orang ada kanser...saya akan membantu merawat hingga sembuh NAMA SYARIKAT SAYA.....JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

Post a Comment