Thursday, August 16, 2012

Makanan kita..

Assalamualaikum..
Moga dalam perlindunganNya..

Kita ni unit, kan... pebagai makanan tradisional yang terdapat kat Malaysia. Contohnya jenis2 nasi. Memacam jenis nasi ada kat Malaysia :  nasi tomato, nasi ayam, nasi ulam, nasi minyak, nasi ayam penyek..nasi ambeng...

Saya suka sangat makan nasi kerabu..
Entah berapa kalilah saya membeli nasi kerabu masa bulan puasa ini..

Bukanlah terus suka....mula2 diperkenalkan tu, terkebil2 juga tengok..
lama2 sedap pulak...

Laksam pun camtu..

Suatu hari pergi rumah org kelantan..di atas mejanya betul2 ada laksam je..
Mahu atau tidak..terpaksa mau..takde pilihan..
Ketika nampak hidangan..Saya dan anak berpandang-pandangan....
tak tau camne nak makan...
lebih melucukan tetiba terkunyah cili padi pula....aduhai...
Sekarang ni, dah biasa jumpa..

Bertuah duduk kat Malaysia, banyak makanan ....
Miskin miskin rakyat Malaysia..rasanya takde lagi yg kebulur sampai tak makan..
berbanding di luar negara ada yg betul2 miskin tegar....
Bersyukurlah kita..

Raya-raya ni..harap2 tak dilupakan pd individu yg kurang ..
Sedekah ikut kemampuan ..yg penting ikhlas..
Moga rezki yg diperolehi bertambah berkat...Insya-Allah



4 comments:

kakcik said...

Assalamu'alaikum Sal.

Seamat hari raya.
Kakcik mohon maaf andai selama kita kenal, ada kata2 kakcik yang menyinggung perasaan Sal, ya.

Tekak kakcik pun boleh menerima kebanyakan makanan Melayu di Malaysia ini. Alhamdulillah. :)

sal said...

SELAMAT hari raya kakcik, saya juga begitu....moga ukhuwah bermanfaat dan berpanjangan..

MulutPayau said...

Assalamualaikum kak sal...
Dari kecik hngga skrang ni saya tak pernah jemu makan nasi kerabu..hehehe

Selamat Hari Raya utk Kak Sal dan fmly....maaf dipinta andai ada terkasar bahasa spnjng prknalan kita..

dwaty said...

sedang membiasakan diri mkn nasi kerabu...
hehehe...

p/s: salam aidilfitri dari saya...

Post a Comment