Wednesday, September 21, 2011

Mencuit hati...

Musim tengkujuh..ke mana alirmu, mencuit singgah di hati-hati manusia...(pinjam ayat org)


Memang mencuit hati  ...


kelmarin  sebuk  memenuhi undangan majlis perkahwinan dan open house..
tak sedar rupanya hujan  lebat mencurah-curah. Selesai makan-makan dan bersalam2an dengan tuan rumah,  balik cepat-cepat . Sampai di rumah, 
entah kenapa   teringat nak  tanggalkan plug tv,  plug  modem wireless di ruang tengah....


'prangggg....' tetiba dlm masa 5 minit tu kedengaran bunyi  kuat  diikuti dengan keadaan rumah   gelap gulitaaaa.....


Terkejut...... lalu pergi memeriksa main suis .. rupanya dia menendang..buka main suis semula....  terang benderang ...alhamdulillah..


Kemudian,  pergi periksa  tv di ruang tamu ...pelik kerana dia dah diam membisu....


hik2  ... terbakarrr...


Nasib baik tv kat ruang tengah,  modem dan leptop dah ditanggalkan plugnya ..syukran, selamat......


Di rumah adik pun sama, tapi lagi banyak yg rosak ..tv, komputer, modem dan lain2 semua terbakar ...


PENING juga  nak gi membetul2kan, Itu pun klu boleh betul......klu tidak, letihlah nak  menganti2kan....


Redha....


Pada sesiapa yang kawasan rumahnya berlaku fenomena alam spt ini berhati-hati  dan fikirkanlah langkah2 keselamatan  supaya tidak terjadi ' mencuit hati' macam kes ini............


17 comments:

Acik Erna said...

assalam sal..memang kalau dah mula kilat..acik akan tutup dan cabut semua plug..dulu pernah kena..tv,peti ais..periuk nasi semua habis..

Yan said...

kesiannya akak..alhamdullilah yg lain2 ok.

ibuintan said...

monitor komputer saya juga baru terbakar sebiji lagi...


huhuhu.... yang sebelum ini pun tak berganti lagi

k'eja said...

sya kilat petir ni sangat takut, nasib baik sempat cabut plug yg lain tu kan?

ainnoraini said...

same pulak mcm kawan saye kat opis tu..habis semua barang2 letrik katrumah dia tu...kene kilat...saya ni mmg penakut sikit dgn kilat n petir...dengar bunyi pun dah ngeri...

missgee said...

Pernah kena sekali..
Tv disambar kilat..
Terpaksa menanggung kerugian
akibat malang tak berbau itu..

anitaare said...

salam k sal,

belum pernah terjadi..takut jugak ye..terimakasih kerana mengingatkan

Pn Kartini said...

Assalamualaikum kak..:)

..pernah dulu rosak komputer sbb kilat..habis musnah kerja2 buat yg simpan lam komputer tuu....
sbb tu lee bila hari nk guruh/petir...cpt2 tanggal/tutup apa2 yg patut!...aduhaii...

Ati Masrif said...

salam kak sal,

bab2 ni mmg ati takut sekali
bila nak kuar rumah mmg selalu
offkan suiz tapi tak tanggalkan pulak

Zaitun said...

Dah jadi tabiat bila gelap aje hari ada kilat atau pun tidak semua kak Zai cabut plaknya.Hanya lampu dan kipas aje yang berpasang.

suri solehah said...

emm..nak buat caman dah tak de rezeki..suri penah kena dulu tv..hantar kedai cina..cina kata kalau kena kilat takleh baiki dah..tak sangka..bawak balik kg hantar kedai melayu..boleh baikinya.

Sz said...

"mencuit hati" ni versi sedih kak...
ingatkan gembira...
huhuhu

Nur-nba said...

Nur belum pernah terkena lagi. Lepas ni kena beringat, bila kilat kena cabut semua plug. Nasib la tak banyak barang yg rosak. Sabar ye kak

hani@debumelukut said...

ingatan yg berguna. memang akak selalu kuar rumah tanpa off komputer, tinggal gitu aje..mulai hari ni kena berubah.

MulutPayau said...

Belum pernah terkena lagi.Tapi sllu jugak cuai tnggalkan rumah dalam keadaan tak off kan tv dan l/top..terima kasih atas ingatan...

LadyBird said...

pernah sekali kene..
modem terbakar.. :(
seminggu xleh layari internet :(

Irnanis@mama said...

Salam rindu kak sal..
Tengkujuh ke mana alirmu..mencuit singgah di hati-hati manusia..

Jaga diri kak sal..moga semuanya selamat ^_^

Post a Comment