Friday, September 9, 2011

Catatan Raya..

Cahaya bebola api menyinari malam yg gelap
Bunyi mercun roket kedengaran memecah kesunyian…

Bebudak kecil berlari di halaman rumah dengan kegirangan..
Sementara anak menantunya mengawal kanak2  supaya langkahan kakinya tidak tersasar jauh..
Itulah antara situasi ceria di rumah kak Ngahku ketika  menjelang hari raya ke dua..

Foto di atas: anak, menantu dan cucu2 kak Ngah..

Semua adik  kak Ngah berkumpul di rumahnya pd hari raya kedua…termasuk ibu anak-beranak...yelah kat mana lagi nak bermanje2 klu bukan kakak...(di sebelah: foto raya anak,  menantu dan cucu-cucu kak Ngah)


                                                

Sementara itu, menantu-menantunya dan anak2 saudara sibuk di dapur menghidangkan juadah hari raya....dengan hidangan utamanya  burasak dan lepat luih....ibu tahu anak2 merindui makanan tersebut . 
Nak menyediakannya bukannya mudah , memerlukan bnyk daun dan cara memasaknya pun mengambil masa yg lama..

Jadi nak makan burasak dan lepat luih balik rumah kakak ibu.....

Agenda  penting ialah melawat abg Long pd raya pertama...klu hari2 biasa  abg tu tinggal berdua je..macam pengantin baru semula ..
eh..terfikir juga, klu pnjng umur  apb dah tua2 esok..rumah kita pun akan kekurangan penghuni juga cam rumah abang....hehe !!!








Kemudian meluangkan masa untuk  melawat sepupu-sepupu  di kampung ..apabila melalui halaman rumahnya yg macam taman tu.. snap...snap..




Jalan Jem...Perjalanan kurang lancar...kereta bergerak perlahan..itulah antara situasi yg dihadapi dalam kemeriahan raya kami tahun ini...
Samalah seperti perjalanan hidup kita  yee.....
Dalam kesusahan tiba2  laluan kita dipermudahkan....
Dalam kesenangan terkadang menempuh pula kepayahan...
Semuanya adalah rezki kita...
moga kita sentiasa beringat2.....


Sekian catatan raya kali ini, wassalam..


12 comments:

Pn Kartini said...

Assalamualaikum kak Sal..:)

burasak?lepat luih??
....1st time dengar ni..:)

pe2..moga akak sihat di sana yaa

:)

Cikgu Tie said...

kak sal...
burasak dan lepat luih...kuih aper nie? Inilah pertama kali Cikgu Tie dengar. Sedap ke kak? Nasib baik tak mengidam....kalau tak tentu nak merab akak.hehehe.....

Acik Erna said...

Assalam sal..sama macam tini dua2 tu tak pernah dengar..cuba sal tayang gambar boleh tau dan kenal rupa..

kasihredha said...

tak pernah makan burasak dan lepat luih tu.. :)

yan said...

Kakkkk.... rumah mak i pun masak berasak.. sejak zaman dulu kala.. tak ada macam tak sah.

MulutPayau said...

Assalamualaikum,...pertama kali snggah sini.
Selamat Hari raya...

missgee said...

Burasak tue makanan orang
bugis bukan??
Sedap dimakan ngan ayam masak lengkuas
kalo dekat sabah.. ;)

ainnoraini said...

burasak dan lepat luih tu...tak pernah makan lagi...mesti sedapkan...

hani@debumelukut said...

akak kalau makanan yg tak pernah makan rasa terliur pulak...nak cuba.

suri solehah said...

kak burasak tu dibuat daripada apa?teringin pulak nak merasanya...
"betulkak...perjalanan hidup boleh nak dianalogikan dengan apa yang berlaku tu..moga allah permudahkan pejalanan hidup kita ni kan kak

anie,Nagoya said...

Assalammuallaikum kk Sal.

Ya Allah...lama sggh kita tak dtg cini.kk Sal sihat.b/mana dgn raya thn ni?kita beraya sakan.almaklum dpt jmpa kawan sek lama.sonok tak terhgga.

masih musim raya ni.ingin kita mengucapkan Selamat Hari raya, mohon ku pinta jika ada terkasar bhs n ada ayat2 pd komen yg wat kk Sal tersinggung.

Zaitun said...

kak Zai tak pernah dengar dan makan burasak dan lepat luih.

Sal beraya dirumah kakak manakala kak Zai dirumah anak buah, macam tulah orang dah tak punya kampung setiap tahun berubah tempat. Apa pun raya tetap meriah kan sal.

Post a Comment