Saturday, October 27, 2012

Semasa di rumah Kakak...

Assalamualaikum..
Semoga kita semua di dalam perlindunganNya..

Sesuatu kerja yg dilakukan secara gotong royong memang cepat  siap...
Begitulah suasana ibadah qurban di rumah kakak..
ramai yg tolong kuranglah penatnya...

Dengan menggunakan mesin pemotong..
Anak2 saudara lelaki dan kawan2nya..
memotong tulang2nya..
 dulu2  guna kapak..harus senget2 bahu nak memotong..
Daging kurban dilapah, dipotong-potong...
sementara anak saudara perempuan mengumpulkan daging2 ini...
 kemudian diagih-agihkan kepada yang berhak menerimanya..

Teringat kata ustaz....daging qurban tidak sampai kepada Allah..
tetapi yang sampai hanyalah keimanan dan ketakwaan.......
InsyaAllah...
*********
Terlanjur dah berkumpul ...
Selesai maghrib, buat majlis Khatam Al quran..
kemudian diteruskan majlis tahlil selepas Isya'..
 
Majlis khatam Al-quran dipimpin oleh kakak....
sementara  tuan rumah (abang ipar) 
masih di tanah suci mengerjakan ibadah haji..
deretan kek dan puding ...
 puding...
 kek

 puding..
bunga telur..

Alhamdulillah Selesai sudah semua majlis itu di rumah kakak......
Hari ni perlu menghantar anak-anak ke destinasi masing-masing...
esok ... meneruskan tugas hakiki semula....

19 comments:

kasihredha said...

Salam ♡
Kerja berat pun Kalau gotong royong mjadi ringan...Dan mengeratkan silaturrahim:)

sal said...

kasihredha..betul tu..
ringn sama dijinjing..
berat jgn pikul sendiri2...
alhamdulillah..dah selesai...

Ros said...

Assalamualaikum Sal,

Apa yang penting kerjasama he.he...apa pun kalau kita bekerjasama insyaAllah yang berat semuanya akan menjadi ringan kan Sal...

Azian Elias said...

seronok kan.. majlis qurban memang ada keistimewaannya sendiri.

Kakzakie said...

Tempat kakak ramai kariah datang membantu. Sebelum solat jumaat dah setel agih daging.

Rumah kakak pun malam buat tahlil juga sebab semua keluarga kumpul di rumah kakak. Tapi kami tak ada kek macam tu tau hihi...

Deru Ombak said...

Assalamualaikum Sal..

Tumpang seronok menghayati photo2 yang di paparkan. Pasti Sal melalui hari2 yang indah bersama kakak dan sanak saudara.

Tahun ni kakya tak menolong kerja2 Qurban. Kakya tak balik kampung.. :) Adik Dan keluarga di Melaka meneruskan ibadah Qurban tahunan bersama.

Tengok anak2 kecil berkhatam Quran, rindu pada arwah mak yang sibuk mengukus pulut kuning Kari telur semasa kakya pertama Kali khatam al-Quran. :)

Ibuhani said...

Tahun ni x sempat pun tgk org sembelih n bahagi2 daging.....

Nur-nba said...

Kerja yang berat menjadi ringan... Banyak juga bahagian daging tu.. Puding dan kek tu nampak sedap sangat!

Bintu Qawaid said...

meriah nampak..hati ni teringin sgt nak jumpa ibu sal walaupun sekali..jemputla datang kenduri kahwin saya :)

munna said...

meriahnya..... cantik2 kek dan puding tu

sal said...

Ros..betul, buat kerja bersama2, cepat siap

sal said...

Azian: Alhamdulillah...sesekali melakukan ibadah ini . Seronok jumpa keluarga..QURBAN ini atas cadangan anak2 saudara

sal said...

kakzakie...oh begitu..meriahkan..kat masjid sini pun ada qurban dan ramai yg membantu..

sal said...

Deru Ombak..rindu pd emak???..pasti..hnya ayat2 suci dikirim tanda tulus ikhlas menyayangi emak ayah..InsyaAllah, moga sampai..

sal said...

Ibu hani....akak pun hanya sesekali berkesempatan..

sal said...

nur: puding dan kek tu, anak2 saudara yg sediakan..akak cuma tengok jee..

sal said...

Bintu..kalau ada kelapangan, teringin nak pergi juga..emailkan jemputan...

sal said...

muna...waat simple jee..

Acik Erna said...

assalam sal..tu la untungnya bila rmai2 bergotong royong kan..cepat siap semua kerja..

Post a Comment