Monday, December 7, 2009

Emak..ibu.....

Pagi itu,  pada pukul 8.30 saya menghantar angah ke destinasi 
yang ingin di tuju....
Di dalam kereta... saya sempat marahkan angah..
Sebab dia lewat beri information ... 10 minit lagi hendak keluar baru beritahu..
jadi saya tak sempat buat apa2..sempat pakai tudung..bermake up jauh sekali...
terus start kereta dan  jalan...


Angah duduk  di sebelah dan mendiamkan diri...dia tahu , dia bersalah...
Cuti ini ...Saya memang rehat skit....bab hantar-menghantar ni urusan hubby ..
lagi pun along ada, dia  rajin . kalau adik-adiknya ada hal2 di luar...along excited nak hantar..
Dia lesen baru..lesennya hampir 2 tahun.. 
jadi dia masih suka pegang stereng  !


Tapi hari itu hubby bekerja dan along ada urusan..
terpaksalah saya menguruskan angah...







Masa balik menghantar angah ... 
tercapai cd lagu ibu dalam dashboard kereta....
buka lagu ibu..

Oh ibu...
kau disirami bayu pagi..
kehilangan terasa kini..
dan kesepian..dan aku...
bagai purnama gerhana...
ibarat lautan kering..
tiada tempat kulayarkan..
hasratku ini..
masih belum sempat..
kubuktikannya padamu..
ibu tersayang...kucurahkan rasa hati...
bla....bla....bla...
mendengar suara penyanyi yang mendayu2 itu....

terfeeling sekejap ...
tiba-tiba teringatkan arwah emak..

Besar sungguh pengorbanannya..

kini...saya pula jadi ibu..
menggalas tanggung jawab itu..
sebagai pelapis...

Merasai pengalaman jadi ibu..
baru terasa betapa... 
memikul tanggungjawab itu..

mengapa tidak?
kebimbangan sentiasa bersarang di hati..
nasib baiklah anak2 tak sosial ...jarang keluar rumah..
kecuali ada hal..

tapi..banyak perkara lain yg perlu dilihat....

mudah2an tidak tersilap langkah...
Emak bela kami susahkah?
Bangga tengok mak..
Emak takada pelajaran tinggi... hanya boleh membaca jawi..
dan mengaji quran dengan baik..emak berjaya mendidik anak2..
Paling tidak anak2 boleh dikatakan berjaya dalam kehidupan dan beriman...
Terima kasih, emak ...
Terima kasih atas jasa emak yang mendidik kami..
Siapalah kami adik-beradik kalau bukan mak dan ayah!!!!

Terbayang Pada saat2 akhir mak.. 
kebetulan di rumah saya....

Hari tu kakak Nor menelefon dari kampung..
kak Nor suruh mengambil emak di kampung..
saya ni sebuk ketika itu dan berharapkan agar sedikit masa lagi untuk tunaikan permintaannya..
Kakak Nor beriya2 supaya saya balik  juga..
Akhirnya dia malas hendak menyusahkan saya ..
lalu dia sendiri menghantar emak sampai depan rumahku..


Saya akur..
Kak Nor beritahu bahawa emak rindu sangat ....
Emak rindu sangatkah?
Saya merenung mata dia dalam-dalam apabila mak sampai di rumah..
Kami bertentang mata  ....
Emak tersenyum puas...
entah kenapa tiba-tiba.... 
Saya cukup rasa bersalah dan rasa sayu..
Maafkan saya mak....
Saya tengok mak tak berapa sihat..lemah sikit..

rupanya dia demam..saya memberikannya ubat..
Saya tinggalkan emak di rumah kerana  bertugas..
Along ada di rumah. Dia tunggu SPM ketika itu dan dapat menjaga neneknya.. 
Saya tinggalkan pesanan pada along sebelum keluar bekerja..

Berada di rumahku..

saya layan makan minum emak dengan baik..

Bersihkan biliknya..bajunya..tilamnya..dan membantu dia mengambil wuduk..
Jaga makan minumnya..

di tempat kerja ingatanku hanya pada emak ....
dan mahu pulang segera.. 
Kemudian petangnya tanpa disuruh, 
saya pergi shopping untuk membeli barang2 emak..
dan keperluan2 hariannya yang lain..
banyak jugak beli..nak suruh dia duduk lama2 di rumah..


 












Sebenarnya senang bersama mak..

Dia tak pernah merungut..tak mengadu sakit..Tak banyak kerenah..

Emak memang suka bercerita..sangat mesra....kami layan..
Subuh Sabtu tu..selepas solat subuh dia bercerita lagi..
Dia kata ada tetamu datang dan beri salam kat dia..
dan menyebut kalimah ALLAH...
Menyebut lailahaillalah..

Saya jadi pendengar setia..
Saya akui kurang arif....
Hanya orang2 tertentu yang boleh menginterpritasi apa yang tersirat ..

Lalu saya pun menyuruh mak sentiasa menyebut nama Allah..
lailahaillallah..

dan lain2 ayat quran..
dia nampak ok..

Emak mengiyakan kata saya..
dan mengangguk-ngangguk....

Pagi Sabtu emak kata hendak jumpa anak2nya yang lain..
Adik-beradik saya pun datang pada hari sabtu itu..

Mereka berbual dengan mak..peluk cium emak..
Saya lihat wajah emak sangat ceria dan segar..
Esoknya hari Ahad saya sudah merancang 
untuk membawa emak ke tempat perubatan tradisional..
Walaupun ubat yang diambil dari klinik diberi juga..
Namun hajat saya tak kesempaian.....

Pada subuh Ahad itu..

Emak telah menghembuskan nafasnya yang terakhir..
dan meninggalkan kami..

Emak nampak terseyum..ada peluh di dahi..kata orang berkat..

Ajal maut di tangan tuhan..
Kita hanya mampu merancang..tuhan menentukan..
Kalau boleh diputarkan masa..
akan ku hadiahkan emak..
Masa berkualiti yang lebih banyak bersamanya..

serta kasih sayang dan perhatian yang jauh melebihi semalam..
tapi..hanya tinggal kenangan!!!

Semasa jenazah emak diurus, dimandikan dan di kebumikan ..
Setitik air mata saya tak tumpah langsung...
Kecuali ketika abang long sampai ke rumahku..

Allah pinjamkan kekuatan  ketika itu ..
dan saya tenang menghadapi semuanya..

Mungkin kerana tak berhenti2 saya membaca ayat2 lazim..
dan beristigfar..

kalau tidak..dah pengsan kot!!!
Malam tu di rumah kak Nor...
lepas solat barulah air mata saya deras mengalir...
macam air sungai  ..

sangat sayu..

terasa dunia ni kosong....sepi..
Sungguh saya terasa kehilangan..

eh...
lalu saya beristigfar..

muhasabah diri..
Kasih sayang tu sebenarnya anugerah..
Bukan hak mutlak kita..
Anugerah Allah..

yang diberi dalam bentuk pinjaman...  
Pinjaman... kasih sayang  terhadap anak2, ibubapa..
terhadap adik-beradik.. whatever yg kita ada dan sayang..
hanyalah dalam bentuk pinjaman..

Kalau dah namanya pinjaman..
DIA akan ambil balik pada bila2 masa yang DIA kehendaki....
Selepas muhasabah diri...saya dapat kekuatan  lagi.


 




tapi rintihan bersambung lagi..
emak beruntung ...
alhamdulilah..sebab anak2 emak semuanya pandai mengaji..  
selalu membaca ayat2 suci..

bermakna..emak banyak dapat hadiah ayat2 suci....
lepas muhasabah diri ..
Saya jadi kuat sikit ketika itu!!!!....
dan meneruskan kerja seharian semula..


No comments:

Post a Comment