Thursday, September 13, 2012

Hati Remaja..

Assalamualaikum...

Sedang duduk santai di ruang tengah, along menyapa dan menghulurkan dua buah buku. Satu tebal dan satu lagi yang nipis...

Aku capai yang nipis dulu...lembaran demi lembaran dibuka..Antara yg tersangkut di hati...

......apabila menjelang senja, pokok semalu akan menguncup sebagai isyarat kepada kaum wanita agar menjaga kehormatan diri..........

.....Bekal penyelamat adalah sikap proaktif, iaitu keupayaan tinggi mengawal diri agar tidak reaktif bertindak mengikut rangsangan tanpa akal...

Bakal penyelamat adalah sikap proaktif??? ...ye memang betul..tapi aku rasa tak perlu nak tunggu senja baru sedar nak jaga diri.. ..masa anak2 kecil dan remaja mereka mula mengorak langkah....hehe

leka sekejab membaca.......buku "Murabbi Cinta" itu..
Buku ini adalah mengenai pedoman berumah tangga....baguslah kalau anak2 remaja kita hendak membacanya..

Memang diakui remaja sangat kompleks isi hatinya.kadang sukar untuk diselami....Lihat anak2 kita ...mereka juga ada citarasa, uniknya mereka boleh hidup dlm suasana harmoni dan sejahtera, itu yg kita harapkan, kan .....

Apapun yg penting mereka jadi kawan kita...adatlah sesekali bertegas, sesekali berlembut..sgt efektif, meluangkan masa bagi mendengar apa saja luahan hati mereka, jika ada...

Biarlah dia cerita kesusahan dan masalahnya pd ibubapanya sendiri..drp bercerita kepada org lain yg tak tentu hala ..betul, kan....
......SELAMAT MENYELAMI HATI ANAK2 KITA......
Moga mereka menyatu dalam suasana harmonis dan sejahtera ..

6 comments:

Kakzakie said...

Buat masa ini anak kakak masih mahu bercerita lagi harapnya sampai mereka besar. Bimbang juga melihat persekitaran sekarang...

sal said...

kak zakie..Betul ye..terlalu banyak cabaran globalisasi yg mereka tempohi..

Acik Erna said...

Assalam sal..terima kasih..sama2 kita berdoa..semoga anak2 menjadikan kita sebagai tempat mereka bercerita apa saja dan untuk meminta pandangan dan nasihat

kasihredha said...

itu seninya menjadi seorang ibu :)

Ros said...

Assalamualaikum sal,

Inilah tanggungjawab kita sebagai ibu bapa kan Sal...sentiasa memantau dan memahami anak2 tak kira lah depa tu masih kecik atau pun dah besar...

Nur-nba said...

Nampak menarik isi kandungan buku ni.

Post a Comment