Monday, March 26, 2012

Belum Makan Nasi..

Assalamualaikum...
Rindu nak menulis tapi tak berkesempatan..

Semalam over time dan masa balik pula dah  magrib..

Sampai sahaja di rumah...
tempat pertama yg dilawati adalah  ruang dapur.. 
kelihatan bersusun2 tapware penuh dengan makanan..

Amboi !!!
Kekenyangan semua isi rumah..
Ada nasi kerabu pemberian jiran tetangga....sodap..
murah rezki makan !!!
Alhamdulillah..syukran

namun hati terdetik, .
kalau siang sikit tentu boleh beri makanan yg brlebihan ni
kepada org lain  pula ..

lepas tu, sebelum tidur si ibu tergerak nak  tengok fb ..
tetiba anak di rantau sempat menyapa dalam ruangan chating..
'ibu, seharian angah tak makan nasi ni, 
tak selera tengok lauk yang sama setiap hari'..

MasaAllah...klulah dekat..sudah tentu menjengah...... 
hati cepat saja tersentuh klu tengok orang lapar-lapar ni...

tapi, bila difikir-fikirkan..biarlah...
anak-anak dah besar..
pandai-pandailah bawa diri di rantauan....
mungkin pengalaman  spt  yg dilaluinya ini..
membuatkan dirinya  lebih tabah dan kuat !!!..

11 comments:

cheqna said...

alahai angah...
sebagai ibu memang cepat tersentuh kan...
tapi betul..pengalaman yang dilalui menjadikan kita lebih matang

sal said...

cheqna..semakin banyak cabaran dilalui, semakin kuat dan tabah diri kita

Zaitun said...

Hati tersentuh,air mata mula bercucuran...anaklah katakan.

Kunang-Kunang said...

Rezeki, orang memberi kita merasa.

Memang bab makan ni, memang tersentuh hati bila dengar dari bibir anak.

Acik Erna said...

assalam sal..memang tersentuh hati ibukan..mudah2an anagan tabah dirantauan..dan ibu juga tabah disini..
alhamdulillah rezeki ye sal..macam2 ada..

kasihredha said...

aduhaiiii...sebak2
ingat anak di rantau juga

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

takpe kak..biar anak belajar berdikari :)

Munnafendy said...

sikit sebanyak msti tersentuh hati kalau anak blum mkn kan?

Kakzakie said...

Itulah kita makan sedap bila anak kata tak selera hati terjentik juga rasa sayu. Kala menulis atau berkata "alah dia dah besar" tapi hati tetap kata "kalau dekat mahu saja hantar makanan utk sianak tersebut"..

Kamsiah said...

salam
lama tak menjenguk Sal..

mmg naluri ibu mcm tu...kalau boleh,biar kita tak makan asal anak2 tak kelaparan...

Ros said...

Salam Sal,

Anak2 ni bila depa cakap lapar,mesti kita risau dan cepat2 nak masak apa pun bagi depa makan kan sal....

Tapi tak pa lah...depa pun dah besar,biarlah depa belajar berdikari.....kan Sal..

Post a Comment