Thursday, May 20, 2010

Masalah

Dalam hidup ini tiada siapa pun yang akan terlepas daripada masalah. Samada besar atau kecil bergantung kepada  individu yang mengalami . Kekadang rumit bagi kita, kecil pula dirasai orang lain  dan ada masa kita merasakan masalah itu kecil dan simple tetapi bagi orang ia merupakan masalah besar.

Kita mungkin tidak selesa jika hidup ini dibebani dengan masalah. Jangan bersedih..tidak ada yang tidak kena dengan diri. Masalah itu sekadar perbezaan antara di mana kita berada dan di mana pula kita impikan. Biasanya masalah timbul apabila kita tidak dapat apa yang dikehendaki dan kita berada di tempat yang tidak kita inginkan itu. ketika itu kita merasa tidak selesa dengan apa yang terjadi.
Penyelesaian  masalah merupakan sebahagian pemikiran. Ia dianggap sebagai fungsi intelektual yang paling rumit, penyelesaian masalah telah ditakrifkan sebagai satu proses kognitif yang berperingkat tinggi dan yang memerlukan pemodulatan serta pengawalan kemahiran-kemahiran yang lebih rutin atau asas (Goldstein & Levin, 1987).

 Sebenarnya orang mati saja tidak mempunyai masalah di muka bumi ini. Kita yang masih hidup pula perlu bersyukur kerana dengan adanya masaalah, kita akan mencari jalan untuk berubah ke arah kehidupan yang lebih baik...Sesetengan orang berpendapat tanpa masalah kehidupan  tidak menyeronokkan..

Apabila masalah menghampiri kita, Kesabaran adalah penting . Kemahiran dlm menangani pelbagai masalah diri juga merupakan salah satu anugerah yg tidak ternilai harganya.

Antara mereka yg terhebat diberi kelebihan itu adalah para-para nabi dan rasul. Ilmu sahaja tidak mencukupi jika tiada pimpinan dan pertunjuk dari yg maha kuasa…Semoga kita semua dikurniakan ilham dan hidayah dalam menempuh pelbagai dugaan dan cabaran…Amin..
Wasalam.

No comments:

Post a Comment