Saturday, October 3, 2009

Kelebihan BerZikir

Sebarang ayat Allah (alQuran) atau zikir bila dibaca dgn khusu’ & tawadu’ dan disedekah kepada ahli keluarga.. InsyaAllah, Allah perpanjangkan sedekah itu kepada mereka.....

"Saya ada pengalaman........ Ketika di share iaitu pada 1997, Saya adik beradik rush menziarahi emak di hospital apabila dapat khabar emak sakit tenat kerana kanser. Sebelum saya sampai, kakak bagi tau, emak tak bermaya dan lesu sebab tak lalu makan... Alhamdullillah apabila kami sampai beliau sudah boleh bercakap dan agak cergas sikit.


Kami minta emak makan supaya dapat tenaga... Anehnya emak kata dia sudah kenyang, baru lepas makan makanan yg sedap walau pun makanan di depannya tak
disentuh pun. Emak bagi tau yg saya sediakan (bagi makan utknya). Saya hairan walhal saya baru sampai....



Baru saya teringat... sepanjang perjalanan saya sedekahkan alfatihah, ayat kursi dan seberapa banyak ayat QulhuAllah dengan tartil dan bersungguh-sungguh... Alhamdulillah saya bersyukur kepada Allah kerana DIA terima sedekah saya."(penulis)

Lelaki tersebut(penulis) pernah terlantar  sakit di hospital.Beliau tak berasa lapar sepanjang hari walau tak lalu jamah makanan..Penulis bertanyakan isterinya..lalu isteri beliau diberitahu bahawa isterinya telah membaca alfatiha seberapa banyak pada hari tersebut untuk disedekahkan kepada suaminya.



Moral of the story – sedekah yg dibuat dengan ikhlas, tawadu’ dan bersungguh-sungguh insyaAllah, Allah sampaikan kepada mereka yg kita sedekahkan. Yakin dengan fadhilat ayat-ayat Allah .


Mengamalkan zikir “Ya Allah!" : apabila dizikirkan 500x setiap malam, lebih-lebih lagi selepas solat tahajjud atau solat 2 rakaat mempunyai pengaruh yang besar di dalam mencapaai segala yang dihajati. 

(fadhilat di bawah dipetik dari tajuk buku Khasiat Asmaul-Husna & Himpunan Ayat-Ayat Al-Quran, susunan : Abu Nur Husnina, keluaran Pustaka Ilmi).

P/S Semasa kecil saya adalah pendengar setia cerita2 ayah..mungkin krn kecenderungan itu, sehingga skrg sya suka membaca dan mengumpul cerita terutama spt cerita tsb ....maka cerita ini dikongsikn bersama..........

No comments:

Post a Comment